Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava Konference IDS, Žďár nad Sázavou, 15. 5. 2018 Mgr. Petr Šváb Ministerstvo dopravy, Odbor fondů EU
Podpora městské drážní dopravy Nejzásadnějším zdrojem pro velké investice v oblasti městské drážní dopravy jsou evropské strukturální a investiční fondy Podpora v programovém období 2014-2020 rozdělena mezi dva operační programy: Operační program Doprava - výstavba a modernizace infrastruktury městské drážní dopravy (SC 1.4) Integrovaný regionální operační program - vozový park městské drážní dopravy (SC 1.2) Toto rozhraní je zakotveno v Dohodě o partnerství – změna je v podstatě vyloučena
Operační program Doprava 2014-2020 – základní údaje Celková alokace cca 4,6 mld. EUR – nejvýznamnější zdroj financování dopravní infrastruktury v programovém období 2014-2020 Prioritní osy: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu (SC 1.4), dopravního parku železniční a vodní dopravy Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T
Integrované nástroje v rámci OPD Integrované nástroje jsou v OPD novým prvkem v programovém období 2014-2020 Představují strategické plány městských aglomerací, v rámci kterých budou realizovány intervence z různých operačních programů, které budou spolupůsobením vytvářet vyšší přidanou hodnotu Integrované územní investice (ITI): Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Ústecko- chomutovská aglomerace, Hradecko-pardubická aglomerace, Olomouc Integrované plány rozvoje území (IPRÚ): Liberec, České Budějovice, Zlín, Jihlava, Karlovy Vary, Mladá Boleslav Ve většině integrovaných nástrojů jsou zahrnuty i intervence v oblasti městské drážní dopravy Stanovisko řídícího výboru nositele integrované strategie – příloha žádosti o podporu
SC 1.4 – Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Podporované aktivity Výstavba a modernizace infrastruktury systémů městské a příměstské dopravy na drážním principu (metro, tramvaje, tram-train, trolejbusy) Oprávnění žadatelé vlastníci/správci dotčené infrastruktury (města, městy zřizované organizace – např. dopravní podniky či správci městských komunikací) Míra podpory příspěvek EU 85 % ze způsobilých výdajů Žádosti o podporu jsou předkládány v elektronické podobě prostřednictvím portálu IS KP14+ Projektové záměry je možné se zástupci ŘO konzultovat telefonicky, e-mailem i osobně
Hodnocení projektů Způsob hodnocení projektů V rámci tohoto specifického cíle jsou vyhlášeny průběžné výzvy. Podpora je poskytována v pořadí, v jakém jsou žádosti předloženy resp. schváleny, a to až do vyčerpání celé alokace na výzvu. Hodnocení probíhá dvoukolově. I. KOLO HODNOCENÍ – V prvním kole je ze strany žadatele předložena předběžná žádost o podporu a přílohy (rozsah požadovaných příloh pro první a druhé kolo je obecně uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD a je dále upřesněn v dokumentaci zveřejněné společně s vyhlášením příslušné výzvy). II. KOLO HODNOCENÍ – Představuje hodnocení kompletní projektové žádosti, doplněné na základě požadavků vzešlých z prvního kola hodnocení a případných konzultací, provádí se aktualizace výsledků hodnocení z I. kola.
Hlavní kritéria pro výběr projektů v OPD2 soulad projektu a jeho cílů s cíli OPD2, soulad projektu s relevantními strategickými dokumenty, společenská ekonomická efektivnost a zdůvodnění účelnosti vynaložených prostředků, zajištění udržitelnosti projektu (zejména z pohledu provozování projektu a údržby), vliv na ŽP, horizontální politiky EU a plnění příslušných specifických cílů
Výzvy 2017 Výzvy č. 16 - 26 Výzvy byly vyhlášeny v srpnu 2016 a ukončeny na konci roku 2017 Celková alokace 10, 4 mld. Kč (Praha 5 mld. Kč) Předloženo 16 projektů; 3 projekty zamítnuty Podpořeno bude 13 projektů (1,1 mld. Kč)
Výzvy - alokace Město/aglomerační oblast Alokace výzev 2017 Počet podpořených projektů Objem podpořených projektů z výzev 2017 Alokace výzev 2018 Plzeň 630 000 000 Kč 2 440 733 366 Kč 374 166 634 Kč Brno 1 606 500 000 Kč 386 562 231 Kč 1 497 237 769 Kč Ostravská aglomerace 990 000 000 Kč 122 557 351 Kč 1 103 142 649 Kč Olomouc 715 500 000 Kč 3 87 765 655 Kč 812 634 345 Kč Liberecká aglomerace 827 700 000 Kč 1 45 855 245 Kč 821 844 755 Kč Hradecko-pardubická aglomerace 126 000 000 Kč 36 580 345 Kč 135 619 655 Kč Jihlava 20 100 000 Kč 14 150 708 Kč 105 949 292 Kč Zlín 25 600 000 Kč 0 Kč 67 600 000 Kč České Budějovice 26 500 000 Kč 104 500 000 Kč Ústecko-chomutovská aglomerace 432 000 000 Kč 542 900 000 Kč Praha 5 000 000 000 Kč 3 400 000 000 Kč Celkem 10 399 900 000 Kč 13 1 134 204 900 Kč 8 965 595 100 Kč
Výzvy 2018 Výzvy č. 53 - 63 Výzvy byly vyhlášeny v dubnu 2018 Datum ukončení příjmu předběžných žádostí o podporu: 31. 5. 2019 Datum ukončení příjmu žádostí o podporu: 29. 11. 2019 Časová způsobilost: 1. 1. 2014 – 31. 12. 2022, realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o podporu
Strategické zdůvodnění projektových záměrů Výzvy 2017 - zdůvodnění projektových záměrů prostřednictvím strategické projektové fiche Výzvy 2018 - zdůvodnění projektů měst nad 50 000 obyvatel minimálně prostřednictvím SUMF (rámce udržitelné mobility měst), případně prostřednictvím SUMP (plánu udržitelné mobilitiy měst) SUMP nyní nepovinně, pravděpodobně povinný v programovém období 2021 - 2027
Metodika pro přípravu plánů udržitelné mobility měst České republiky Centrum dopravního výzkumu, 2015 SUMP - strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace Stanovuje nejen obsah dokumentu, ale i proces přípravy, realizace a vyhodnocování SUMP Příloze č. 4 - požadavky na SUMF
Schvalování SUMF / SUMP Všechny SUMP/SUMF budou muset být schváleny ze strany Komise pro posuzování dokumentů městské mobility Komise posuzuje: Vymezení území Partnerský přístup Dopravní model Soulad s nadřazenými dokumenty města, případně kraje a státu Analýza hlavních oblastí z hlediska dopravy a scénářů rozvoje Návrh variant a jejich vyhodnocení Zajištění finančního rámce a institucionální odpovědnosti Schvalovací dopis musí být součástí žádosti o podporu Aktuálně projednáno 5 SUMPů a 3 SUMFy Schváleny 2 SUMPy (Plzeň, Ostrava) a 5 SUMFů (Opava, Přerov, Hradec Králové, Liberec, Pardubice)
Děkuji za pozornost www.opd.cz