Mimosmluvní instituty užití autorských děl Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Mimosmluvní instituty užití autorských děl JUDr. k Mgr. Petra Žikovská Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního PF UK
Přestávka nebude, ale skončíme dřív Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Osnova Doba trvání AP zák.č.35/1965 Sb. vs.121/2000 Sb. Doba trvání práv výkonných umělců a výrobců – současný stav, aktuální vývojové trendy Volné dílo Mimosmluvní instituty užití autorských děl Třístupňový test – historie a současnost § 30 pořízení rozmnoženiny díla pro osobní potřebu § 25 institut náhradních odměn § 31 citace §§ 32-39 ostatní mimosmluvní instituty Přestávka nebude, ale skončíme dřív
Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Doba trvání AP Zák.č. 121/2000 Sb. – doba trvání majetkových práv je: doba života autora + 70 let po jeho smrti Majetková práva jsou předmětem dědictví Odúmrť přechází na stát Osobnostní práva smrtí autora zanikají Postmortální ochrana § 11 odst.5 – aktivní legitimace: kterákoliv z osob autorovi blízkých, kolektivní správce, nebo právnická osoba sdružující autory
Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Doba trvání AP Zák.35/1965 Sb. Doba trvání AP: po dobu života autora a 50 let po jeho smrti Odúmrť neexistuje Osobnostní práva trvají časově neomezeně
Doba trvání práv výkonných umělců a výrobců Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Doba trvání práv výkonných umělců a výrobců Doba trvání 50 let od vytvoření díla, nebo pořízení záznamu (výrobci), pokud byl v této době výkon/záznam zveřejněn, potom se lhůta počítá od zveřejnění V současné době na poli EU velké lobingové aktivity směrem k prodloužení ochrany na 95 let (USA) Evropská komise vytvořila návrh na prodloužení ochrany, v současné době je návrh ve výborech Evropského parlamentu, v únoru 2009 by měl jít do pléna Krom prodloužení doby ochrany návrh obsahuje i institut „session musician fund“ a „use it or loose it“ + nový výpočet trvání autorských práv u některých děl hudebních
Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Dílo volné Dílo se stává tzv. „volným“ po uplynutí doby trvání autorských práv majetkových S dílem lze nakládat bez souhlasu a bez placení autorské odměny Postmortální ochrana díla zůstává zachována (osobnostní práva) Příklad užití díla Bedřicha Smetany opery „Libuše“
Mimosmluvní instituty užití autorských děl Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Mimosmluvní instituty užití autorských děl Konflikt mezi celospolečenským zájmem na užití autorských děl a majetkovými právy autorů Zákonodárce umožňuje za určitých, vymezených podmínek užít dílo bez souhlasu autora, některé výsledky tvůrčí činnosti jsou z ochrany AZ zcela vyjmuty (§ 3 AZ) Tato užití jsou upravena v § 30 a násl. AZ a bývají souhrnně označována jako mimosmluvní instituty užití AZ Rozlišujeme volná užití (neplést s užitím volného díla) a zákonné licence
Mimosmluvní instituty užití autorských děl Volná užití – buď nejde o užití ve smyslu autorskoprávním, nebo jde o výluku z určitého práva, kdy zákon nejen že nenahrazuje svolení autora, ale nestanoví ani jiné podmínky díla - § 3AZ Zákonné licence – zákon nahrazuje svolení autora a stanoví podmínky užití, v některých případech může být zachováno i právo autora na odměnu (zákonná licence úplatná)
Ústav autorského práva, práv průmyslových a práva soutěžního Třístupňový test § 29 AZ – v podstatě výkladové pravidlo pro mimosmluvní instituty Výjimky a omezení AP lze uplatnit pouze tehdy pokud takové užití díla není v rozporu s běžným způsobem užití díla a ani jím nejsou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora Historie v Bernské úmluvě, dnes TRIPS
Třístupňový test Historický výklad třístupňového testu: restriktivní výklad výjimek a omezení autorských práv Dnes: Deklarace vytvořená skupinou nezávislých odborníků na konferenci Max Planckova Institutu – výjimky a omezení nemusejí být vykládány restriktivním způsobem, ale s ohledem na účel výjimky
Pořízení rozmnoženiny pro osobní potřebu Jeden z příkladů volného užití § 30 AZ do práva autorského nezasahuje ten, kdo pro svou osobní potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla – výjimky: Počítačové programy, databáze, architektonické dílo stavbou + pořízení rozmnoženiny audiovizuálního díla při jeho provozování ze záznamu J.č. „rozmnoženinu“ – různé výklady V zásadě lze pořídit i rozmnoženinu díla zveřejněném na internetu
Citace § 31 – příklad zákonné licence bezúplatné U užití děl v rámci zákonných licencí je třeba vždy zachovat osobnostní práva autora Do práva autorského nezasahuje ten, kdo v odůvodněné míře užije výňatky děl jiných autorů ve svém díle Citovat lze pouze z díla již zveřejněného Kogentní charakter citací – nelze je platně zapovědět U každé citace musí být uveden název díla a jméno autora, citace musí být jasně oddělena od okolního textu Citovat lze i v překladu, nesmí být změněn obsah citovaného díla – osobnostní práva
Úřední a zpravodajská licence Užití pro účely veřejné bezpečnosti, soudní nebo správní řízení či parlamentní jednání Zpravodajství o aktuální události Dílo užité v hromadném sdělovacím prostředku, které vypovídá o aktuálních věcech politických, hospodářských nebo náboženských lze převzít do periodického tisku, televizního nebo rozhlasového vysílání Za hromadný sdělovací prostředek považuje judikatura i internet ! Převzetí (přetisk) lze platně zapovědět !!! Osobnostní práva autora !!! Vždy uvést autora a pramen