Nový vývoj Řecka
ŘEČTÍ BOHOVÉ str. 13-14 S pomocí učebnice napište, ke kterému bohu se vztahuje dané tvrzení: Manželka Dia, podporovala Řeky Bůh slunce, vůdce múz Bohyně lásky a krásy Bohyně moudrosti a zručnosti Otec bohů a nejvyšší bůh
BEZ PÍSEMNÝCH NÁLEZŮ Období neklidu a úpadku Nejsou písemné prameny, pouze hmotné = archeologické nálezy Bohové a hrdinové = staré řecké báje a pověsti
EPICKÉ BÁSNĚ Údajným autorem je básník Homér Illias: výprava Řeků proti Troji v Malé Asii Odyssea: návrat řeckého hrdiny Odyssea z Troji domů = dobrodružství, bloudění, rozmary bohů
PŘEMÝŠLEJTE… Řešení zapeklité situace Skrytý nepřítel Zbytečná činnost Věc, přinášející více škody než užitku Uvolněné zlo a zhouba Jádro konfliktu Příliš těsný vztah mezi matkou a synem JABLKO SVÁRU TROJSKÝ KŮŇ PANDOŘINA SKŘÍŇKA DANAJSKÝ DAR ARIADNINA NIT OIDIPOVSKÝ KOMPLEX SÍSYFOVSKÁ PRÁCE
Rozeberte Illias a Odysseu str. 11-12 K dobytí kterého města se vztahují obě díla Kdo byla Helena a kdo ji unesl? Jak se jmenuje hrdina, který dané město dobyl? Co Řekové nechali před hradbami města a co v tom bylo? Jak se dostali Řekové do obléhaného města? Kolik let putoval hrdina druhé básně domu a kdo mu dělal naschvály?
RODOVÁ ŠLECHTA V ŘECKU Stařešinové mají hodnost dědičně Rodiny stařešinů mají nejlepší půdu, největší stáda Rodová šlechta = spojenectví příbuzných v kmeny V čele náčelník = později král x prostý lid nemá moc
NÁBOŽENSTVÍ Homérovy básně zdrojem představ o bozích v Řecku Bohové žili na Olympu, vypadali jako lidé, ale byli všemocní a nesmrtelní Měli dobré i špatné lidské vlastnosti Chrámy, oběti, slavnosti a věštírny
ŘECKÝ BŮH Představte si, že jste řeckým bohem / bohyní Čemu byste chtěli být zasvěceni (voda, moudrost, láska, slunce, rodina…) Bohové měli lidské vlastnosti. Jaké jsou vaše kladné a jaké jsou vaše záporné vlastnosti?