Systém managementu jakosti QMS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Advertisements

Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Ing. Jaroslav Prachař Dětská obuv a značka kvality CZECH MADE.
1.Management? 2.Management jakosti?
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Koncepce marketingového řízení
Společenská odpovědnost organizací
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
MARKETING.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Záměr založení 16. odborné sekce Rady kvality ČR „KVALITA V ENERGETICE“ Daniel Jarchovský, ČEZ, a. s. Praha,
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Management systému řízení kvality
MARKETINGOVÝ MIX.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
POŽADAVKY NA SYSTÉM MANAGEMENTU – VOLBA STANDARDŮ
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Ing. Zdeněk Blažek AGROTECH Firma AGROTECH je komplexním dodavatelem zboží a služeb v oblasti označování zboží. Dodáváme samolepící etikety, termotransferové.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém managementu jakosti
Společenská odpovědnost a školy
Systém managementu jakosti 3
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Systém managementu jakosti QMS QMS – Quality management System

Historie W. Edwards Deming Joseph M. Juran Armand V. Feigenbaum Kaoru Ishikawa Philip B. Crosby Genichi Taguchi Anežka Žaludová

Pojetí jakosti (kvality) Kvalita je způsobilost pro užití. (Juran) Kvalita je shoda s požadavky. (Crosby) Kvalita je to, co za ni považuje zákazník. (Feigenbaum) Kvalita je minimum ztrát, které výrobek od okamžiku své expedice společnosti způsobí. (Taguchi)

Důležité pojmy Kvalita – jakost Proces Procesní přístup Produkt Znaky jakosti Politika jakosti Třída jakosti Způsobilost

Důležité pojmy Požadavky na kvalitu Inherentní charakteristiky Zákazník Společnost Systém managementu jakosti Metodologie PDCA

Kvalita - Jakost Je stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik. (ISO 9000:2005) Je rozhodujícím faktorem stabilního ekonomického růstu podniků Je limitujícím faktorem trvale udržitelného rozvoje

Požadavky Stanoveny spotřebitelem Stanoveny závazným předpisem Obvykle se předpokládají

Inherentní charakteristiky Vnitřní vlastnosti objektu kvality (produktu,procesu, zdroje, systému),které mu existenčně stačí Všechny tyto roviny se navzájem podmiňují a doplňují

Zákazník Interní zákazník Každý zaměstnanec organizace Zároveň zákazníkem i dodavatelem Externí zákazník Subjekt přijímající produkt Odběratel v roli distributora Odběratel v roli uživatele

Společnost Zákony, normy, vyhlášky Dozorové a inspekční orgány

Provozní náklady (spotřeba, údržba, servis) Očekávání Zákazník: Užitek Provozní náklady (spotřeba, údržba, servis) Výrobce: Zisk Podíl na trhu Společnost: Emise Bezpečnost Likvidace

Proces Soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně se ovlivňujících činností Činnost, která využívá zdroje a je řízena za účelem přeměny vstupů na výstupy může být označována za proces Výstup z jednoho procesu tvoří přímo vstup pro další proces

Procesní přístup Aplikace systému procesů v organizaci spolu s identifikací těchto procesů, jejich vzájemné působení a řízení Výhodou procesního přístupu je nepřetržité řízení vazeb mezi jednotlivými procesy v systému procesů, jakož i jejich kombinování a vzájemné působení

Produkt Veškeré výstupy z procesů Jsou to výrobky, služby, zpracované informace…

Služba V čisté podobě (poradenství) Ve spojení s hmotným produktem (stravování,kosmetika,…) Přítomnost zákazníka v procesu poskytování Omezené možnosti nápravy chyb Možnost operativně zasahovat do procesu poskytování podle individuálního přání zákazníka

Znaky jakosti U každého produktu jsou identifikované znaky jakosti, které jsou pro druh produktu typické Kvantitativní – měřitelné: rozměr, výkon,složení výrobku… Kvalitativní – nelze číselně vyjádřit, často jsou však pro spokojenost zákazníka rozhodující: chuť, vůně, trvanlivost, způsob vystupování…

Kritéria kvality výsledného produktu Kvalita projektu (konceptu, návrhu produktu) Jakost všech navazujících procesů (zásobování, výroby či poskytování služby, balení,manipulace, skladování, dopravy, servisu) Jakost použitých zdrojů Jakost firmy,která produkt nabízí

Kvalita výrobku Funkčnost Estetická působivost Nezávadnost Ovladatelnost Trvanlivost Spolehlivost Udržovatelnost,opravitelnost

Kvalita služby Spolehlivost Dostupnost Pružnost Vhodné prostředí Vlídné zacházení Odborná způsobilost

Kvalita procesu Lidé Stroje a nástroje Materiál Metody Prostředí Měření

Lidé Klíčový a nejproblematičtější prvek Osobní kvalita a její rozvoj: Odborné poznatky Aplikační schopnosti a praktické dovednosti Komunikativnost Pružnost Schopnost práce v týmu Disciplína

Kvalita firmy Podnikatelská úspěšnost Kvalita managementu Kvalita procesů

Politika jakosti Vize, dlouhodobý záměr Rozpracovaná do konkrétních cílů Cíle jakosti – slouží k naplňování a uskutečňování vize

Třída kvality Kategorie nebo pořadí dané různým požadavkům na kvalitu produktu, procesů nebo systémů Zavedení rozlišení tříd jakosti s ohledem na požadavky, resp. účel užití – velmi užitečné!

Sledovatelnost Schopnost vysledovat historii, použití nebo umístění Určit historii výrobku nebo služby (materiál, datum výroby,technologie, provedené kontroly, konkrétní lidé) Motivační účinek – práce přestává být anonymní

Systém managementu jakosti Skupina postojů, procesů a procedur potřebných pro plánování a provádění hlavní činnosti organizace Zaručuje maximální spokojenost zákazníka tím nejefektivnějším způsobem Projevuje se pozitivně i uvnitř organizace Vede k redukci nákladů a ke zvyšování produktivity

Způsobilost Schopnost organizace, systému nebo procesu realizovat produkt,který splní požadavky na tento produkt.

PDCA

PDCA Plánuj: Stanov cíle a procesy nezbytné k dosažení výsledků v souladu s požadavky zákazníka a politikou organizace Dělej: uplatňuj procesy Kontroluj: monitoruj a měř procesy a produkty ve vztahu k politice, cílům a požadavkům na produkt a podávej zprávy o výsledcích Jednej: prováděj opatření pro neustálé zlepšování výkonnosti procesu

Vrcholové vedení Osoba nebo skupina osob, která usměrňuje a řídí na vrcholové úrovni organizaci

Neshoda Nesplnění požadavku Určitá skutečnost neodpovídá stanoveným specifikacím Blízký výraz - vada

Náprava Opatření pro odstranění zjištěné neshody

Opatření k nápravě Opatření pro odstranění příčiny zjištěné neshody

Preventivní opatření Opatření pro odstranění příčiny potencionální neshody

Management kvality Základní normy systému managementu kvality: ISO 9001:2009 Systémy managementu kvality - Požadavky ISO 9004: 2010 Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup ISO 9000: 2006 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník

Další systémy ISO 14001 – Systémy enviromentálního managementu OHSAS 18001 - Management bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ISO 13485 – Zdravotnické potřeby ISO/TS 16949 – Automobilový průmysl HACCP – Management kritických bodů ve výrobě potravin

ISO 22000 – Management bezpečnosti potravin ISO 3834-2 – management svařování SA 8000 – Společenská odpovědnost Atestace dodavatelů řetězců dle kodexu BSCI SUCO – Odborná certifikace v odpadovém hospodářství FE – Friendly employer

Strategie Národní politiky kvality Má vizi spoluvytvářet v České republice prostředí, ve kterém je kvalita trvalou součástí všech oblastí života společnosti i jednotlivých občanů Jejím základním cílem je růst kvality života v České republice

Charta kvality ČR Navazuje na Evropskou chartu kvality V globální světové ekonomice je kvalita určujícím faktorem úspěšnosti podnikání Je měřítkem jeho efektivnosti a rozhoduje nejen o konkurenceschopnosti firem, ale i o postavení národních ekonomik ve světě a úrovni života jejich občanů

Podpisem se zavazujeme: Všeobecně podporovat přístup ke kvalitě v soukromém i veřejném sektoru Přístup ke kvalitě je formulovaný v přijaté strategii Národní politiky kvality Rozvíjet výchovu ke kvalitě na všech úrovních vzdělávání od základního po nejvyšší Podporovat výchovu k etice a morálce v rodině i ve společnosti Rozvíjet současně chápání metod a nástrojů kvality a zpřístupňovat je každému

Podpisem se zavazujeme: Aktivně rozšiřovat zkušenosti a nejlepší praxi z oblasti kvality a inovací Podporovat a šířit dobré jméno „České kvality“ ve světě Usilovat každodenně o dosažení nového pokroku v kvalitě a inovacích Angažovat se pro dosahování vysoké kvality a inovací ve všem, co člověk vytváří a naplňovat cíle Národní politiky kvality vyhlašované Radou kvality České republiky,

Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2011 až 2015 Odborné sekce Rady kvality   Charta kvality ČR Program Česká kvalita   Národní cena kvality ČR   Národní cena ČR za společenskou odpovědnost organizací Informace o péči o kvalitu ve světe

Naplňování Národní politiky kvality v České republice na období let 2016 – 2020 Národní cena kvality ČR Společenská odpovědnost a udržitelnost Statut Programu Česká kvalita Odborné sekce Rady kvality ČR Charta kvality ČR Kvalita ve světě Statut Rady kvality ČR

Zásady Programu Česká kvalita Program (CzQ) Česká kvalita je program podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb v České republice. Program byl přijat usnesením vlády číslo 685 ze dne 26. června 2002. Je otevřený bez omezení pro výrobce a poskytovatele služeb Je výhodný zvláště pro malé a střední podniky

Přínos spotřebiteli Informaci při nákupu, doklad o kvalitě zboží a služeb Možnost snadné orientace při nákupu Garance kvality nakupovaného zboží Snadné řešení reklamací Možnost aktivního zapojení do hodnocení kvality zboží a služeb (ankety, dotazníky)

Umožňuje výrobci Dokladovat svoji péči o kvalitu Lépe prezentovat svoji firmu na veřejnosti Realizovat propagaci výrobků a služeb s minimálními náklady Propagovat svoje výrobky a služby v zahraničí Vstupovat s výhodou do veřejných zakázek Navazovat snadnější kontakt se spotřebiteli

Cíle Programu CzQ Zavést jednotný systém důvěryhodných značek kvality Podpořit domácí výrobce, kteří dbají na kvalitu své produkce Zlepšit image českých firem, zvláště v zahraničí Zlepšit informovanost spotřebitelů o nabídce kvalitních výrobků a služeb

Zásady Programu CzQ Kvalitu výrobků nebo služby ověřuje třetí nezávislá strana Výrobek nebo služba označené značkou musí splňovat všechna zákonná ustanovení a předpisy Správce značky (organizace, která značku uděluje) je povinen vyhodnocovat spokojenost zákazníků, uživatelů a spotřebitelů s výrobkem nebo službou

Zásady Programu CzQ Správce značky je povinen prověřovat schopnost výrobce dlouhodobě dodržovat kvalitu produkce Při stanovování požadavků na kvalitu výrobků a služeb spolupracuje správce značky s odborníky v dané oblasti

Aktualizace CzQ K 1. 1 .2016 bylo v Programu CzQ zařazeno celkem 21 značek kvality, které pokrývají celou řadu oblastí.

Řídící výbor CzQ 21 členů Zastupují nejrůznější vládní, nevládní i spotřebitelské organizace Předsedou Řídícího výboru CzQ byl jmenován Radou kvality ČR ředitel Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. Ing. Libor Dupal.