Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_021_Lidová píseň_HV_CUP
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_190 Tomáš Nový osmý kraje ČR
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Rozmnožování organismů
Počátky slovesného umění
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: Název DUM: 7 - Nejstarší mýty světa - Slované - prezentace Jméno autora: Mgr. Jana Hoňková Datum (období) vytvoření DUM: květen 2013 Ročník: 1. ročník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura – Stvoření světa, mýty Vzdělávací obor: Obory zakončené závěrečnou zkouškou Klíčová slova: Slovanská mytologie, A.Afanasjev, příchod křesťanství Anotace: materiál vysvětluje základní pojmy slovanské mytologie, Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: znalost základních pojmů týkajících se slovanské mytologie Metodika učebního materiálu: Jedná se o prezentaci, která se se slovním doprovodem přehraje krok za krokem žákům. K prezentaci patří též pracovní list 8 - Nejstarší mýty světa - Slované – test s testovými otázkami, jejichž řešení žáci najdou v prezentaci, a pracovní texty 17 - Nejstarší mýty světa - Slované - pracovní text a 18 - Nejstarší mýty světa - Slované - vznik světa - pracovní text, které mohou být využity k doplnění znalostí k tématu a recepci uměleckého textu

Slovanská mytologie

Kdo jsou Slované? Téměř všechny národy východní a střední Evropy patří ke slovanskému etniku. Zhruba před 1500 lety začaly slovanské národy migrovat z východní Evropy na sever k Baltskému moři (Poláci,Rusové Bělorusové), na západ do střední Evropy (Češi a Slováci) a na jih k Jaderskému moři (Slovinci, Chorvati, Srbové, Makedonci…).

Mapa států, ve kterých se dodnes mluví slovanskými jazyky Obr. 1 Mapa států, ve kterých se dodnes mluví slovanskými jazyky

Zaznamenávání mýtů Slované své mýty písemně nezaznamenávali, a i proto se nám nedochovaly ve větším počtu. Jména několika bohů jsou nám sice známá, ale jejich zpodobení v umění jsou, především díky vlivu ortodoxní církve, jen vzácná.

Pohádky Velkou studnicí informací o slovanské mytologii jsou naše pohádky, ty se dochovaly ústní tradicí až dodnes a zachovaly tak v sobě mnoho o slovanském myšlení. Slovanskými pohádkami jsou například Rusalka, Baba Jaga a O dvanácti měsíčkách.

Alexandr Afanasjev První a dodnes nepřekonanou sbírku slovanských legend a mýtů napsal Alexandr Afanasjev. Jeho dílo vyšlo v osmi svazcích a obsahovalo 640 mýtů – největší sbírka, jakou kdy jednotlivec shromáždil.

Afanasjevovy teorie Afanasjev chápal slovanské mýty především jako způsob výkladu přírodních sil. Bohové a postavy příběhu představují prvky krajiny a přírodní cykly.

Ruští bohatýři jsou častým námětem Afanasjevových knih. Obr. 2 Ruští bohatýři jsou častým námětem Afanasjevových knih.

Poslové mýtů Mýty udržovali při životě vypravěči příběhů, kteří pověsti předávali ústně z generace na generaci. Tito bardi byli vítání především za dlouhých zimních večerů jak u prostého lidu, tak i u šlechty.

Domácí duchové Kamkoliv se Slované podívali, viděli působení duchů, s těmi se muselo správně nakládat, a tak si udržet blahobyt. Rovněž předci byli uctíváni, na jejich hroby byla nošena potrava a před důležitými rozhodnutími s nimi bylo rozmlouváno.

Milovníci řek Slovan řeku miloval, o žádné jiné části krajiny nezpívaly slovanské lidové písně s takovou láskou a byl pro to dobrý důvod. Její tok jim ukazoval cestu a na jejím břehu si stavěli Slované dům. Řeka skýtala potravu a byla také dokonalou obchodní stezkou. Tak umožňovala řeka Slovanům vyměňovat si zkušenosti a zároveň upevňovat vztahy.

Záhrobí Onen svět byl často popisován jako ostrov věčného slunce a štěstí. Tam přebývají duše mrtvých i nenarozených a všechna semena a rostliny, které se objeví na jaře.

Někteří lidé slaví slovanské rituály dodnes. Obr. 3 Někteří lidé slaví slovanské rituály dodnes.

Příchod křesťanství V desátém století přijali slovanští vládci křesťanství. Církev zakazovala slovanské bohy a potírala mýty. Některé prvky slovanské mytologie ale s křesťanstvím splynuly, z Jarních rituálů se staly Velikonoce, zimní Kalendy nahradily Vánoce. Perun se proměnil v proroka Eliáše a Volos se stal svatým Blažejem. (1)

Použitá literatura a zdroje: (1) Arthur Cotterell: Mytologie - Bohové, Hrdinové, Mýty, Slovart s.r.o, 2007. ISBN 978-80-7209-778-4, str. 112

Obrázky Obr. 1: CrazyPhunk. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí  Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slavic_europe.svg?uselang=cs Obr. 2:  Viktor Vasnetsov. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Die_drei_Bogatyr.jpg?uselang=cs Obr. 3: Llir. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slavic_neopaganism.jpg?uselang=cs Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Hoňková.