Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravidla pro sčítání a odčítání celých čísel
Advertisements

Úvod. Porovnávání celých čísel.
Sčítání celých čísel.
Téma: KLADNÁ A ZÁPORNÁ CELÁ ČÍSLA
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 3
Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Téma: CELÁ ČÍSLA znázornění absolutní hodnota porovnávání sčítání
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_034.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (početní)
Téma: DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Porovnávání.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
13.
Digitalizace výuky Příjemce
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
Matematika a její aplikace
Racionální čísla.
CELÁ ČÍSLA.
11.
Číselné výrazy s proměnnou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ???
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Mgr. Radka Pospíchalová
Početní výkony s celými čísly: násobení
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
KMT/DIZ2 CELÁ ČÍSLA (možnosti jejich zavedení, významy znaménka "-", porovnávání celých čísel, operace s celými čísly ) konstrukce množiny celých čísel.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Úvod Porovnávání celých čísel
Početní výkony s celými čísly: dělení
Zlomky Čísla smíšená..
Početní výkony s celými čísly: násobení
Transkript prezentace:

Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání Celá čísla Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání

Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). číslo nula čísla záporná čísla přirozená

Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x. Tedy: x = -x = x 5=5 Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. -5=5 Příklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula čísla záporná -1; -2; -3; -4; -5; …

Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka +4 + 2 + 4 = 2 + 4 = 6 Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 2 + 4 = 6

- 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6 Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka -4 - 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6

Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. + 2 + 4 = + 6 2 + 4 +2 = 2 +4 = 4

Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. - 2 - 4 = - 6 2 + 4 -2 = 2 4 = 4

Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka -4 + 2  4 = 2  4 =  2 Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 2  4 =  2

- 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2 Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka +4 - 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2

Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou. + 2  4 =  2 4 - 2 +2 = 2 -4 = 4

Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou.  2 + 4 = + 2 4 - 2 -2 = 2 +4 = 4

2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 Sčítání a odčítání celých čísel. 3. Sčítání a odčítání většího počtu celých čísel „najednou“. 2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 1. Sečteme všechna kladná čísla a výsledku dáme znaménko +. 2. Sečteme všechna záporná čísla a výsledku dáme znaménko . 3. Odečteme absolutní hodnoty čísel a přidáme znaménko čísla s větší absolutní hodnotou.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej:  2 + 4 =  7  45 = 7 + 8 = 34 + 23 =  5  9 =  54 + 55 = 9  2 = 67  88 =  11  5 =  43  65 = 6  15 = 64 + 23 =  5  0 =  66 + 66 =  32 + 40 = 29  129 = 54  67 = 60  61 =  1  48 = 43  0 = 234  230 = 54 + 76 =

A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení:  2 + 4 = 2  7  45 =  52 7 + 8 = 15 34 + 23 = 57  5  9 = 14  54 + 55 = 1 9  2 = 7 67  88 =  21  11  5 =  16  43  65 =  108 6  15 =  9 64 + 23 = 87  5  0 =  5  66 + 66 = 0  32 + 40 = 8 29  129 =  100 54  67 =  13 60  61 =  1  1  48 = 49 43  0 = 43 234  230 = 4 54 + 76 = 130

A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení: 5  2 + 4 + 6  2 = 3  7  4 + 6 + 8 = 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 4 + 2  1 + 2  1  5 = 4  6  5 + 7 + 2  1 =  2 + 1  2 + 1  5  0 =  40 + 2  4 + 32  32 + 40 =  1 + 34  54 + 54  67 =  4 + 3  5 + 7  1  4 = 23 + 234  15  23 + 15  234 =

A nyní něco na procvičení – podruhé. Vypočítej: 5  2 + 4 + 6  2 = 15  4 = 11 3  7  4 + 6 + 8 = 17  11 = 6 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 14  14 = 0 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 13  17 =  4 4 + 2  1 + 2  1  5 = 8  7 = 1 4  6  5 + 7 + 2  1 = 13  12 = 1  2 + 1  2 + 1  5  0 = 2  9 =  7  40 + 2  4 + 32  32 + 40 = 2  4 =  2  1 + 34  54 + 54  67 = 34  68 =  34  4 + 3  5 + 7  1  4 = 10  14 =  4 23 + 234  15  23 + 15  234 =

Sčítání a odčítání celých čísel - shrnutí. 2 + 4 = 6  2  4 =  6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou.