OZÓN, SKLENÍKOVÝ EFEKT, KYSLÉ DAŽDE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické podmínky života
Advertisements

ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
ATMOSFÉRA.
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
Atmosféra.
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
Atmosféra Filip Bordovský.
Atmosféra Země a její složení
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
její znečištění a důsledky
Vznik a vývoj atmosféry Země
Kyslík.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Atmosféra.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Uhlí.
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Čierne ovce Európskej únie
Róbert Novotňák Paly Palidrab
Kyslé Dažde.
ATMOSFÉRA Hajdúch, Miškovčík.
JADROVÁ ENERGIA.
Chráň prírodu! Eva Maronová.
Globálne ekologické problémy
Autori: Kristína Drdáková Nikola Kufelová
Vlastnosti plynov Mgr. Viera Levočová.
Ako zachrániť Zem Globálne ekologické problémy
HUSTOTA PLYNOV 6.ročník.
VODA a jej význam v prírode.
Fyzika :D Meteorológia.
Vznik Slnka Lýdia Baluchová 1. A.
Kočtúchová, Šubová, Dzuriaková, Vyšňan, Račková
ZEM a MARS.
Kto bude milionárom? Ja, ty, on, alebo ona?.
13 otázok o rope Chémia 9. ročník.
Mgr. Petra Bejšovcová 4. roč
ATMOSFÉRA.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

OZÓN, SKLENÍKOVÝ EFEKT, KYSLÉ DAŽDE RNDr. Ľudmila Dvorščáková

Obsah Ozón Kde vzniká ozón Ozónová diera Skleníkový efekt Kyslé dažde Hlavné zložky kyslých dažďov Poškodzovanie prírody kyslými dažďami Ako môžeme pomôcť všetci Zoznam použitej literatúry Kontakt

Ozón ozón O3 kyslík O2

Kde vzniká ozón STRATOSFÉRA TROPOSFÉRA - 10-50km nad nami - vzniká prirodzene v tejto časti atmosféry vytvára tzv. ozónovú vrstvu. ochranný štít proti ultrafialovému žiareniu - ozónová vrstva - životne dôležitá TROPOSFÉRA - časťou atmosféry medzi zemským povrchom a stratosférou najviac ozónu v najspodnejšej časti, do výšky 1km nad zemským povrchom 2 príčiny vzniku : ► existencia ozónu, ktorý vzniká v stratosfére ► ľudská aktivita

Ozónová diera - veľká oblasť intenzívneho ztenšenia vrchnej vrstvy v stratosfére - vrchná ozónová vrstva tvorí pruh široký 25km - prvky, ktoré spôsobujú poškodenie ozónovej vrstvy : chlorouhľovodíky (freóny)   oxid dusný (rajský plyn)

Skleníkový efekt - proces, pri ktorom atmosféra spôsobuje ohrievanie planéty tým, že absorbuje dopadajúce slnečné žiarenie a zároveň bráni jeho spätnému odrazu do priestoru - skleníkovými plynmi označujeme také, ktoré majú jednu pozoruhodnú vlastnosť: pohlcujú teplo priamo zo Slnka alebo zo zemského povrchu, ktorý sa už predtým ohrial práve od slnečného žiarenia (napr. oxid uhličitý a vodné pary)

Kyslé dažde + vzdušná vlhkosť + vzdušná vlhkosť oxid siričitý oxid dusíka + vzdušná vlhkosť + vzdušná vlhkosť = kyselina siričitá = kyselina dusičná kyseliny + zrážky = kyslé dažde

Hlavné zložky kyslých dažďov Síra a oxid siričitý 1kg uhlia = 10g síry v ovzduší 1l spálenej nafty alebo petroleja = 2g síry v ovzduší rok 1991, Európa – spálených ► 1 065 miliónov ton ropy +  768 miliónov ton zemného plynu = 20 miliónov ton síry v ovzduší Oxidy dusíka 1l nafty použitej na vykurovanie = 3-5 gramov oxidov dusíka v ovzduší 1km autom = 2 gramy oxidov dusíka v ovzduší rok 1991- do atmosféry uniklo nad Európou 23 miliónov ton oxidov dusíka

Poškodzovanie prírody kyslými dažďami Lesy pôda sa stane kyslou korene odumierajú odolnosť stromov voči chorobám klesá opadávanie listov a ihličia, suché vrcholce a presvetlené koruny stromov Sladká voda smrť rýb pridáva sa vápnik, aby sa znížila kyslosť vody a ryby sa zachránili

Stavby Ľudia - poškodzujú predmety z kovov a kameňa - hrdzavenie výrazne urýchľujú kyseliny - kyslé dažde vymývajú vápenaté spojivo a kamene sa pomaly drobia. Ľudia - znečistenie vysoké - dýchame zmes plynov, ktoré nám ničia pľúca - kyslá voda môže rozpúšťať meď v medenom vodovodnom potrubí, a tak pijeme vodu, ktorá obsahuje veľa medi

Ako môžeme pomôcť všetci Nepoužívaj auto v meste pre svoje pohodlie Šetri energiu ako len môžeš Recykluj čo najviac odpadu, vyhni sa plastom Vysádzaj stromy a chráň ich Nepoužívaj freóny Podporuj organické poľnohospodárstvo, ktoré odmieta chemikálie, znečisťujúce vody

Zoznam požitej literatúry 1. Čeman, M.(preložil z anglického originálu Air Pollution Project Europe). 1999. Modré z neba. Bratislava: Strom života. 1999. 2. Kováčová, A. 2001. Projekt Ozón. Bratislava: Strom života. 2001. ISBN 80- 88688-24-8 3. Pauliniová, Z. 1991. Ako zachrániť Zem. Bratislava: Perex K+K. 1991. Internetové stránky 1. www.infovek.sk 2. www.ekostranka.host.sk 3. www.ekoskola.sk

ĎAKUJEM ZA POZORNOSŤ Kontakt: vychovnyporadca@pobox.sk