Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy Gymnázium
Autoportrét z osobních věcí a skupinová kompozice Cílová skupina – 3. ročník (17,18 let) Materiál – digitální fotoaparát, provázek, lepící páska, baličák, suchý pastel Časová dotace – 2 vyučovací hodiny (90 min.) Inspirace – autoportréty výtvarných umělců 20. století – koláže, asambláže
cíl Uvolnění ve výtvarném projevu prostřednictvím objektové tvorby Sebereflexe, sebeuvědomění, sebepojetí Sociální interakce Reflexe vlastního postavení v sociální skupině Rozvoj komunikačních dovedností, kooperace Rozvoj schopnosti neverbální komunikace
Úkol – autoportrét z osobních věcí Vytvořte autoportrét ze svých osobních věcí Vaše instalace má vypovídat o tom, jací jste, jak prožíváte svět okolo vás… Instalujte jej kdekoliv v prostoru učebny Svůj výtvor sami vyfoťte
Příklady realizací
Reflektivní dialog S každým studentem mluvím o jeho díle Proč jej umístil zrovna na toto místo, co to o něm vypovídá Proč použil zrovna tyto své věci…
Úkol - skupinová kompozice předměty ze své instalace přeneste na balicí papír, položený na zemi. Obkreslete jejich obrys. Nejprve výtvarně pojměte vnitřek vašeho obrysu a dále pokračujte do plochy papíru Při střetávání s ostatními se snažte komunikovat pouze pomocí výtvarných prostředků, snažte se nemluvit
Reflexe nad hotovým dílem Po skončení práce společně dílo hodnotíme. Otázky směřují jak k jednotlivcům, tak k celé skupině. jak se vám kreslilo, nastaly nějaké konfliktní momenty? jak jste je řešili? Jak probíhala spolupráce? Vadilo vám, že spolužák zasahoval do vašeho teritoria? Jak hodnotíte kompozici jako celek? Je harmonická? Co vypovídá a vaší skupině? Jakým způsobem byste chtěli dílo instalovat a kam?
závěr Téma je příležitostí vytvořit esteticky hodnotné dílo i pro ty, kteří pociťují svou neschopnost se realisticky vizuálně vyjádřit jako nevýhodu Objektová tvorba přibližuje studenty současnému výtvarnému umění Během skupinové kresby dochází k sociální interakci a katarzi konfliktů v sociální skupině.