DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu)
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
SLOH – popis statický líčení
Mimoevropské literatury
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
RUDOLF II..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
VY_32_INOVACE_01_ ČTENÍ 2. roč.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Česká republika jako součást Evropy
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Téma (název prezentace)
Konec 19. století ve světové literatuře
Magnetické vlastnosti látek
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál 1 DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ___________________________________________________________________ Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura   Název a číslo DUMu: Symbolismus – prokletí básníci VY_32_INOVACE_C2_01 Anotace : Interaktivní výklad: symbolismus a jeho představitelé Třída a datum ověření: 3.A ; 23.9.2013 Autor : Mgr. Ludmila Vlková (Muchová) Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

Symbolismus – prokletí básníci

vyhranil se v 80. letech 19. století zejména ve Francii (tzv vyhranil se v 80. letech 19. století zejména ve Francii (tzv. "prokletí básníci"), používá symboly, které se objevují i v literatuře jiných epoch (Kristus = beránek, ryba; kříž = smrt; ďábel = had); kromě vlastního významu slova se používá ještě i jeho přenesený význam symbolisté tvrdili, že skutečnost nelze vyjádřit rozumem, ale jen prostřednictvím symbolů umělecké dílo má vyjadřovat věčné a tajemné problémy vnitřního života, proto musí umělec využívat intuice a mystické stavy

předchůdce symbolismu - americký spisovatel Edgar Allan Poe (1809-1849)

propagátor detektivní literatury, nejznámější je jeho báseň Havran (refrén "Nikdy víc" = "Never more" - vyjadřuje pocit hrůzy z konečnosti lidského života) Obr.č. 2 - Ilustrace Gustava Dorého z roku 1884

Charles Baudelaire (1821-1867) Obr.č. 3 - Charles Baudelaire

svým životem spadá sice ještě do vrcholného realismu, tvorbou však zahajuje moderní francouzskou poezii, jeho dílo nejvíc působilo až po jeho smrti - sbírka Květy zla, vzbudila velké pohoršení, básně inspirované i ženami, které miluje i proklíná, které ho přitahují i odpuzují, ve verších se střídá milostná touha i krutá bezcitnost, básník se snaží objevit krásu i v oblasti zla, v prostředí pařížské bídy, pod hadry žebráků, jeho verše jsou plné hudebnosti a symbolů

Paul Verlain (1844-1896) Obr.č.4 – Paul Verlain

vysloužil si titul "mistr náladovosti", je smyslový, náladový, bezprostřední,nebyl intelektuální jako Baudelaire; jeho tvorbu silně ovlivnil jeho tragický vztah s mnohem mladším Rimbaudem - sbírky Galantní slavnosti, Saturnské básně; ve vězení, do kterého se dostal poté, co postřelil v hádce svého milence Rimbauda, napsal sbírku Moudrost (kniha pokání a obratu k víře); jinak svůj život strávil mezi krčmou a nemocnicí, hýřením a křesťanskou pokorou, svou manželkou a milencem

Jean Artur Rimbaud (1854-1891) Obr.č. 5 - Jean Artur Rimbaud

celé své básnické dílo vytvořil mezi 16. a 20 celé své básnické dílo vytvořil mezi 16. a 20. rokem života, potom se odmlčel, vedl život koloniálního vojáka, tuláka a obchodníka se zbraněmi v Africe; jeho sbírku Iluminace vydal bez autorova vědomí Verlain; proslulá je jeho báseň Opilý koráb - rozvíjí pásmo vidin, silná obraznost a fantazie ("Vynašel jsem barvu samohlásek! A černá, E bílá, I červená, O modrá, U zelená...psal jsem ticha, noci, zaznamenával jsem nevyslovitelné...")

Práce s textem: Vzpomeňte, duše má, nač za letního rána, jak stvořeného pro lásku, jsme přišli: u cesty zdechlina rozežraná na horkém loži oblázků, S nohama nahoru jak žena všeho znalá a potíc jedy zpod žáru, nedbale nestoudně dokořán otvírala své břicho plné výparů… Na tuto hnilobu zářilo slunce zlobně, jak dopéci by chtělo tu a velké Přírodě zas vrátit stonásobně, co spojilo kdys v jednotu… Interpretace – druh, žánr, autor, práce s textem.

Seznam zdrojů Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. Edgar Allan Poe. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Edgar_Allan_Poe_2.jpg Ilustrace Gustava Dorého z roku 1884. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paul_Gustave_Dore_Raven14.jpg Charles Baudelaire. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C3%89tienne_Carjat,_Portrait_of_Charles_Baudelaire,_circa_1862.jpg Paul Verlaine. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Netsurf17_-_Paul_Verlaine.png Jean Artur Rimbaud. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carjat_Arthur_Rimbaud_1872_n2.jpg