Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Advertisements

Smyslová ústrojí Funkce:
SMYSLOVÉ ORG ÁNY. SMYSLOVÉ ORGÁNY (čidla) Umožňují vnímat podněty z okolního prostředí Obsahují buňky (receptory)- reagují na podráždění Podněty vedou.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Smyslové orgány 1 Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí obr. 1 obr. 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Oko, brána do duše, nebo do světa?
Smyslová ústrojí Funkce:
ČLOVĚK - OPAKOVÁNÍ.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
Z očí do očí Fyzikální Část.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Ústrojí sluchu a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla opakování
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Informatika – Grafika.
Základní škola, Hradec Králové
Dýchací soustava.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Zobrazování optickými soustavami
Zvukové jevy.
KOSTRA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí Smyslové orgány 1 obr. 1 Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí obr. 2

Zrakové ústrojí Stavba oka: Orgánem zraku je oko uložené v dutině lebky, očnici. Stavba oka: obr. 3 bělima cévnatka oční komora slepá skvrna sítnice rohovka zornice žlutá skvrna čočka duhovka zrakový nerv řasnaté tělísko sklivec

vlákna zrakového nervu SÍTNICE: Sítnice pokrývá zadní dvě třetiny oční koule a vytváří oční pozadí. Jsou v ní uloženy smyslové buňky – tyčinky a čípky. obr. 4 oční cévy žlutá skvrna slepá skvrna – nejostřejší vidění – žádné tyčinky ani čípky; vystupuje zde oční nerv obr. 5 tyčinky – citlivější na světlo; nerozlišují barvy čípek – umožňuje barevné vidění; nejvíce ve žluté skvrně vlákna zrakového nervu

Přídatné oční orgány: horní víčko s řasami dolní víčko s řasami obr. 6 horní víčko s řasami dolní víčko s řasami vnitřní stranu víček pokrývá blána – spojivka slzná žláza – produkuje slzy obr. 7 6 okohybných svalů obr. 8 odvodný slzný kanálek slzný váček

Oko jako kamera: Viděný předmět je upraven čočkou vždy tak, aby dopadl na místo nejostřejšího vidění – žlutou skvrnu. Tato schopnost se nazývá akomodace. vzdálený objekt – čočka je zploštělá blízký objekt – čočka je vypouklá obr. 9 obr. 10 obr. 11 Viděný objekt je na sítnici zmenšený a převrácený, teprve v mozku je obraz zpracován na obraz odpovídající skutečnosti.

Fakta o zraku prostřednictvím zraku vnímáme asi 80 % všech informací člověk vnímá pouze elektromagnetické vlnění o délkách 400–750 nm (1,5 % celého spektra) počet vnímaných barev a odstínů: 10 milionů průměr oční bulvy: 2,5 cm hmotnost oční bulvy: 7 g počet tyčinek v jednom oku: 150 milionů počet čípků v jednom oku: 10 milionů slzná žláza denně vytvoří 1–2 ml slz 6 okohybných svalů má délku 30–35 mm každé oko má zorné pole 140–150 stupňů, celková šířka pole obou očí je 180–200 stupňů

Nemoci a poruchy zraku barvoslepost – dědičná porucha barevného vidění problémy se zaostřováním - krátkozrakost – obraz vzniká před sítnicí, člověk nevidí ostře vzdálenější předměty; k úpravě se použijí dioptrické rozptylky - dalekozrakost – obraz vzniká za sítnicí, člověk nevidí ostře blízké předměty; k úpravě se použijí dioptrické spojky obr. 13 obr. 12 barvoslepost – dědičná porucha barevného vidění astigmatismus – nesprávné zakřivení oční rohovky (dvojité vidění) šilhání – porucha některého z okohybných svalů slepota z různých příčin (zákal, úraz)

Sluchorovnovážné ústrojí Orgán sluchu, rovnováhy a pohybu spolu anatomicky sousedí a je uložen ve spánkové kosti. Sluch Čidlem sluchu je ucho, které se skládá ze tří části: obr. 14 vnější ucho - pro příjem zvuku - tvoří jej ušní boltec a zvukovod střední ucho - pro vedení zvuku - od vnějšího ucha jej odděluje bubínek – a; spojeno s nosohltanem Eustachovou trubici – e - tvoří jej středoušní kůstky (kladívko – b, kovadlinka – c, třmínek – d) obr. 15 e vnitřní ucho - pro vnímání zvuku - tvoří jej kostěný a v něm blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami (+ 3 polokruhovými kanálky s čidly pro polohy, viz dále) obr. 16

Celková stavba ucha: kost spánková polokruhové kanálky kovadlinka obr. 17 polokruhové kanálky kovadlinka kladívko ušní boltec hlemýžď zvukovod třmínek bubínek Eustachova trubice

Zpracování zvuku Fakta o sluchu Zvuk, který prochází zvukovodem, naráží do bubínku, ten se rozechvěje a vibrace přenáší přes kladívko, kovadlinku a třmínek do hlemýždě. Tato zvuková vlna rozkmitá kapalinu blanitého hlemýždě, která podráždí sluchové buňky, které informaci vedou pomocí sluchového nervu do mozkové kůry. Fakta o sluchu délka zvukovodu: 2,5 cm počet zákrutů v hlemýždi: 2,75 maximální rozsah slyšitelných frekvencí: 20–20 000 Hz (horní hranice se s věkem snižuje) rozsah největší citlivosti sluchu: 300–3 000 Hz přibližná hranice bolestivosti: 130 dB

Rovnováha Čidla pro polohu Čidla pro pohyb Ústrojí rovnovážné je součástí vnitřního ucha. Podle funkce se dělí na čidla pro vnímání polohy a čidla pro vnímání pohybu. Čidla pro polohu Smyslové buňky jsou uložené ve dvou váčcích blanitého hlemýždě ve vrstvičce rosolovité hmoty spolu s krystalky vápenatých solí. Při změně polohy hlavy se krystalky vychylují a dráždí smyslové buňky, které vysílají signál do mozku. obr. 18 Čidla pro pohyb Smyslové buňky jsou uložené v ampulích tří polokruhových kanálků, které jsou na sebe kolmé. Uvnitř kanálků je kapalina, která při pohybu dráždí buňky, které vysílají signál do mozku.

Nemoci a poruchy sluchu a rovnováhy nedoslýchavost a hluchota – mohou být vrozené nebo vyvolané nemocí, poraněním, působením nadměrného hluku atd. K poškození sluchu zpravidla dochází, pokud hlasitost překročí 140 decibelů, ale pokud je člověk trvale vystaven prostředí s hlasitostí 85 a více decibelů, může si rovněž sluch poškodit. zánět středního ucha ušní šelesty – zvonění, bzučení, pískání, hučení nebo sykot závrať – klamné pocity pohybu či kroužení hlavy kinetóza – vizuální informace jsou v rozporu s informacemi od orgánů rovnováhy; při cestování s příznaky nevolnosti, bolesti hlavy a únavy

Použité zdroje DOBRORUKA, Luděk J. a spol. Přírodopis III. 2.vyd. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-246-4. PARKER, Steve, Lidské tělo. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 2007. ISBN 978-80-242-2211-0. WHITFIELD, Philip. Hranice poznání – Lidské tělo. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1997. ISBN 80-7176-461-2. obr. 1 BENBENNICK, David. Commons.wikimedia.org: Ear.jpg [online]. 2005-03-19 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ear.jpg obr. 2 KESKIN, Deniz. Commons.wikimedia.org: Menschliches_auge.jpg [online]. 2008-10-16 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Menschliches_auge.jpg obr. 3 TALOS, colorized by JAKOV. Commons.wikimedia.org: Eye_scheme_ru_(2).svg [online]. 2008-03-05 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eye_scheme_ru_(2).svg obr. 4 HOPE, Danny. Commons.wikimedia.org: Righ_eye_retina.jpg [online]. 2008-11-09 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Righ_eye_retina.jpg obr. 5 CAJAL, FRIEDRICH, Anka, CHRIS. Commons.wikimedia.org: Retina-diagram.svg [online]. 2009-08-15 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Retina-diagram.svg obr. 6 reproduction of a lithograph plate from Gray's Anatomy. Commons.wikimedia.org: Gray1205.png [online]. 200-01-23 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Public domain z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gray1205.png obr. 7 SILVERSMITH, Erin. Commons.wikimedia.org: Tear_system.svg [online]. 2006-09-05 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tear_system.svg obr. 8 LYNCH, Patrich J. Commons.wikimedia.org: Eye_orbit_anatomy_superior.jpg [online]. 2006-12-27 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eye_orbit_anatomy_superior.jpg

obr. 9, 10 SILVERSMITH, Erin. Commons. wikimedia. org: Focus_in_an_eye obr. 9, 10 SILVERSMITH, Erin. Commons.wikimedia.org: Focus_in_an_eye.svg [online]. 2007-04-01 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Focus_in_an_eye.svg obr. 11 autorka materiálu. obr. 12 TOPRAK, A.Baris. Commons.wikimedia.org: Myopia.svg [online]. 2007-03-27 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myopia.svg obr. 13 TOPRAK, A.Baris. Commons.wikimedia.org: Myopia.svg [online]. 2007-03-27 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myopia.svg obr. 14reproduction of a lithograph plate from Gray's Anatomy. Commons.wikimedia.org: Gray904.png [online]. 2007-01-27 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Public domain z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gray904.png obr. 15 ZOPH. Commons.wikimedia.org: Trommelfell.png [online]. 2007-08-02 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trommelfell.png obr. 16 reproduction of a lithograph plate from Gray's Anatomy. Commons.wikimedia.org: Gray920.png [online]. 2007-01-23 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Public domain z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gray920.png obr. 17 CHITTKA L., BROCKMANN. Commons.wikimedia.org: Anatomy_of_the_Human_Ear_blank.svg [online]. 2009-09-16 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_of_the_Human_Ear_blank.svg obr. 18 DESCOUENS, Didier. Commons.wikimedia.org: Oreille_Interne.png [online]. 2009-11-02 [cit. 2010-06-16]. Dostupný pod licenci Creative Commons z www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oreille_Interne.png