Historie ICT – elektronizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Von Neumannovo schéma počítače
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceUvedení.
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_137_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Tato prezentace byla vytvořena
Von Neumannovo schéma.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Von Neumannovo schéma © M. P.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Násobení a dělení lomených výrazů
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Blokové schéma počítače.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceHistorie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Architektura počítače Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Elektrické stroje netočivé
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Windows – Malování 1 VY_32_INOVACE_32_650
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Petr Fodor.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Windows – Tento počítač a složky
Kombinované zesilovací stupně
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Historie ICT – generace počítačů
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Internet 3 – prohlížeč a služby
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
High Tech VY_32_INOVACE_46_942
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Windows – práce se soubory 2
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Transkript prezentace:

Historie ICT – elektronizace STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie ICT – elektronizace VY_32_INOVACE_33_662 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 33 Anotace Historie vývoje počítačových pomůcek a přístrojů Klíčová slova Informatika, vývoj počítačů, kalkulátory, počítací stroje Předmět Informační a komunikační technologie Autor, spoluautor Ing. Jiří Soukup Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůcky PC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, distanční samostudium, autoevaluační test Stupeň a typ vzdělávání Střední škola, učiliště Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Vlastní zdroje a seznam - viz poslední strana

Historie ICT – elektronizace Cesty elektronizace: Elektronizace počítačových systému zvítězila. Který směr však bude mít nejširší možnosti vývoje a použití? Počítače analogové nebo číslicové (digitální)? Řízení stroje v soustavě desítkové, dvojkové či jiné? Stroje specializované či univerzální? Všechny směry byly vytvářeny, používány, modernizovány a pochopitelně vznikalo plno tzv. „slepých cest“ v oblastech: Vědecké, firemní, domácí, jednoúčelové počítače; Programová využitelnost (vývoj jazyků, způsoby učení, …); Ovládání specialisty, odborníky, odbornou a laickou veřejností; Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Diskuze naznačeného vývoje ICT pro různé způsoby použití, s cílem mobilizace a konfrontace názorů na současný i budoucí trend.

Historie ICT – elektronizace Analog či digitál?: Zprvu se elektřina více prosazovala pro analogové použití. Díky vývoji technologií a lokálním válkám mezi 1945 a 1960, (od 2. sv. války přes Vietnam, Koreu, až po „studenou válku“, šifrování, modelování), a miniaturizaci elektronických součástek, zvítězil pomalejší, ale univerzálnější a přesnější digitální systém. Výrazně se o toto vítězství zasloužil maďarský matematik pracující v USA, John von Neumann, který navrhnul zcela nový, moderní modulární a univerzální systém s optimalizací využití jediné paměti pro program i data: Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Analog a digitál 60. let min. století Tato koncepce byla tak moderní, že je základem i dnešních ICT prostředků – pochopitelně neustále modernizovaných a zdokonalovaných. ? - ! Rozbor vývoje ve vztahu fyzikální a kódované práce přístrojů. Rozhovorem objasnění odborných pojmů.

Historie ICT – elektronizace Přelomový návrh zapojení a práce moderního počítače. (1945) Von Neumannova architektura: modulární koncepce společná paměť pro program i data použití dvojkové soustavy Počítač se skládá z několika základních modulů - funkčních částí. Program se ukládá do jediné paměti společně s daty a postupně se vykonává řídící jednotkou tak, jak byl uložen. Dalším podobným konceptem je v této době „harvardská architektura“ - počítač Harvard Mark I. (paralelní práce díky oddělené paměti pro program a data) Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Důležité! „von Neumannovu“ architekturu používá i dnes většina dnešních počítačů, samozřejmě v pozměněné a modernizované podobě. (zmínka dále) ? - ! Rozhovorem objasnění odborných pojmů a vysvětlení principu.

Historie ICT – elektronizace Von Neumannova architektura – funkční blokové schéma: Operační paměť: Slouží pro provádění programu, uchování zpracovávaných dat a výsledků výpočtu ALU - Arithmetic-logic Unit (aritmetickologická jednotka): jednotka provádějící veškeré aritmetické výpočty a logické operace Řadič: řídící jednotka, která řídí činnost všech částí počítače. Vstupní zařízení: zařízení určená pro vstup programu a dat Výstupní zařízení: zařízení určená pro výstup výsledků, které program zpracoval Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života DATA ŘÍDÍCÍ SIGNÁLY STAVOVÉ HLÁŠENÍ Úkol: Na Internetu několik „Von Neumannových“ schémat a porovnej, jestli jinak vypadající schéma funguje stejně ? - !

Historie ICT – elektronizace Von Neumannova architektura – jak pracuje: Do operační paměti se pomocí vstupních zařízení přes ALU umístí program, který bude provádět výpočet. Stejným způsobem se do operační paměti umístí data, která bude program zpracovávat. Proběhne vlastní výpočet, jehož jednotlivé kroky provádí ALU. Tato jednotka je v průběhu výpočtu spolu s ostatními moduly řízena řadičem počítače. Mezivýsledky výpočtu jsou ukládány do operační paměti. Po skončení výpočtu jsou výsledky poslány přes ALU na výstupní zařízení. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Poznámka: Ve von Neumannově schématu je možné ještě vyznačit dva další složené moduly (části); • Procesor: Řadič + ALU • CPU - Central Processor Unit (centrální procesorová jednotka): Procesor + Operační paměť ? - ! Úkol: Pokus se popsat, jaká je podobnost této práce s jinými novými zařízeními (tablet, smartphone, …)

Historie ICT – elektronizace Von Neumannova architektura dnes – vývoj a modernizace: Podle von Neumannova schématu počítač pracuje vždy jen s jedním programem. Toto vede k velmi špatnému využití strojového času (čas využití práce procesoru). Proto je dnes řízen počítač tak, že zpracovává paralelně více programů zároveň - tzv. multitasking. Počítač může obsahovat více než jeden procesorem. Počítač podle von Neumannova schématu pracoval pouze v tzv. diskrétním režimu. Existují kompaktní „vstupní / výstupní zařízení - I/O devices“, která umožňují jak vstup, tak i výstup dat (programu). Program se do paměti nemusí zavést celý, ale je možné zavést pouze jeho část a ostatní části zavádět až v případě potřeby. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Diskuze: Vysvětlení neznámých pojmů, výčet reálných jednoúčelových a kompaktních víceúčelových zařízení, včetně popisu jejich částí.

Historie ICT 1 – vyhodnocení Pochvala za trpělivost a snahu při výkladu Zkontroluj nalezenou cestu podle zadání! Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Doporučení do učení i do života: každou informaci je nutné dobře ověřit.

Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Emotikony – kliparty programu MS Office: emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na http://office.microsoft.com/cs-cz/images/MC900442026.aspx Webové zdroje: http://cs.wikipedia.org/ http://extrahardware.cnews.cz/lide/jan-bocek http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan/ARCHIT/TEXTY/VNEUM.HTML http://elektronika.heureka.cz/ http://www.i-kantor.eu/cze/ucebnice/informatika.php http://www.komik.cz/ http://mp3s.nadruhou.net/crazy-frog/we-are-the-champions-56719/ výřez ukázky