Vodík a spalovací motory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Výroba a distribuce elektrické energie
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
FOTOVOLTAICKÉ HYBRIDNÍ MODULY
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Světová energetika a návrh české ekologické daňové reformy Brno Ing. Jiří Jíše CONTE spol. s r.o.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Hybridní pohon Vojtěch frajt
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Oddělení vodíkových technologií
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Palivové články - - teoretické základy a praktická realizace
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Prosper Golf Resort Čeladná | Hodnocení energetické účinnosti procesů pomocí faktoru primární energie Ing. Ivan Beneš, Ing. Daniel Bubenko, Ing.
2.Marketingové prostředí
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl VI Prof. Ing. Zdeněk.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
BUDOUCNOST ČESKÉ ENERGETIKY V EVROPĚ
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Vodík palivo budoucnosti
Efektivní využití energie ve vozidlech (32% nyní) – cesty a synergie
Využití energie Slunce
snížit spotřebu paliva
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Netradiční zdroje elektrické energie
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Tramvajová vozidla.
Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Centrum energeticky efektivních budov.  Díky nejnovějším trendům ohledně snižování energetické spotřeby budov, ať již z legislativních důvodů, ekonomických.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Statická optimalizace spalovacího motoru Nalezení optimálního poměru palivo/vzduch pro max. účinnost Nalezení optimálního poměru palivo vzduch pro minimální.
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Znečištění vzduchu dopravou
Energetická (ne)bezpečnost
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Vývoj CNG v České republice
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Transkript prezentace:

Vodík a spalovací motory Jak použít vodík efektivně pro pohon vozidel? 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Fyzikální realita a ekonomika v dopravě Motivace Specifické požadavky na pohon osobních a nákladních vozidel. Jaké řešení pro pokrytí výkonu? Účinnost pohonového řetězce (tank-to-wheels, tank-to-user) při použití H2 pro ICE a FC; zlepšení? Emise a provozní problémy. Cena paliva (well-to-tank), skladovacího systému na vozidle a pohonového řetězce. Výhled 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Fyzikální realita a ekonomika v dopravě: Motivace pro výzkum Omezené čerpání neobnovitelných zdrojů energie a surovin. Snížení závislosti na dovozu primárních zdrojů energie při rozumných negativních ekonomických dopadech. Snížení globální emisní zátěže skleníkovými plyny. Zvýšení konkurenceschopnosti automobilů EU na světovém trhu po prosazení emisních limitů. Snížení lokální emisní zátěže. „Technology neutral approach“ vybízí politiky k formulaci okrajových podmínek, techniky k jejich řešení (soutěž) Nutnost holistického přístupu – problém není možné dělit do dílčích pro nalezení optimálního řešení. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Specifické požadavky na pohon osobních a nákladních vozidel neustálený provoz odpory valení a zrychlení závislé na hmotnosti vozidla výkonová rezerva pro zrychlení (rozjezd, předjíždění a stoupání) 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Specifické požadavky na pohon osobních a nákladních vozidel neustálený provoz; osobní vozidla – užitečný náklad podstatně menší než vlastní hmotnost vozidla; požadavek na vysokou průměrnou rychlost, tedy rychlé akcelerace a rychlé brzdění – výkonově předimenzovaný pohon; nákladní vozidla – podstatný je užitečný náklad - požadavek na vysoké využití instalovaného výkonu. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Specifické požadavky na pohon osobních a nákladních vozidel neustálený provoz; odpory valení a zrychlení závislé na hmotnosti vozidla; osobní vozidla citlivá na hmotnost pohonového agregátu a zásoby paliva (nutno posoudit ne podle výhřevnosti, ale podle energetického obsahu nádrže vztaženého na její hmotnost MJ/kg); přerušované nároky na výkon vyžadují velkou pružnost uvolňování energie z nádrže na kola; klimatická přizpůsobivost – topení, studený start. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Účinnost pohonového řetězce se spalovacím motorem Závisí na výsledné účinnosti motoru podle využití jednotlivých režimů vážených výkonem – ztráty mají charakter spíše paralelního (svodového) vnitřního odporu. Příklad pro SI; CI od 40%. Stop-and-go je možnost i nutnost, i když omezení v zimě. Hybridní pohony existují, využívají zvýšení zatížení motoru ke zvýšení jeho účinnosti a vedle toho mohou rekuperovat. Účinnost akumulace je 60-70% Cena! 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Účinnost pohonového řetězce se spalovacím motorem Vlastní výzkum VCJB (experimenty TU v Liberci, simulace FS ČVUT v Praze); 90 g/kW/=28% na kolech; Poloha fronty plamene, měrná indikovaná spotřeba paliva, emise NOx. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Palivové články Elektrochemický zdroj energie s převážně sériovým vnitřním odporem. O2 e- e- Vhodné při nízkých teplotách (cca 200°C) pro zpracování vodíku, snad i metanolu. Vysoká účinnost při nízké zátěži. H2 O Pt katalyzátor Pt katalyzátor H+ H Protonově propustná membrána (PEM) H2O 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Výhledy palivových článků Objem i hmotnost několikanásobně vyšší než u spalovacího motoru. Lze přizpůsobit prostoru v zástavbě. Dílčí problémy s přechodovými režimy (akcelerací), provozem za mrazu. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Účinnost pohonového řetězce s palivovým článkem PEM zdroj: ERTRAC FURORE 2005 Ztráty FC mají charakter spíše sériového vnitřního odporu. Předimenzovaný článek pro pokrytí akcelerace je drahý, těžký a rozměrný. Hybridní řešení zatěžuje článek stále Účinnost akumulace je 60-70% 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Účinnost pohonového řetězce (tank-to-wheels, tank-to-user) neustálený provoz; odpory valení a zrychlení závislé na hmotnosti vozidla - roste s elektrickým přenosem, FC a hybridním uspořádáním; využití instalovaného výkonu zvyšuje účinnost u ICE, snižuje u FC; elektrický přenos výkonu pro FC (účinnost <85%); ztráty „odporu“ zrychlení (stoupání, akcelerace vozidla) rekuperovatelné (brzdění, klesání) v hybridním uspořádání; výhodné pro osobní vozidla tam, kde elektrický přenos hybrid má větší hmotnost a účinnost rekuperace < 70% 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Emise (emissions-to-wheels, emissions-to-user) Provozní problémy Zvýšená vlhkost dopravně zatížených tras zatím neposouzena. Palivové články jinak bez problémů. Spalovací motory jsou na podstatně příznivější cenové úrovni (vyšší než dnes o cca 50%) emisní problémy vyřešit; SRC, DPF, DOC atp. pro CI-“HCCI“, totéž pro SI – DI a CAI. Provoz (pohotovost, vliv mrazu, vyvážená akumulace energie) zatím vyřešen pro ICE, i když ani tam nejsou nové koncepce bez problémů 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Cena paliva well-to-tank a pořizovací náklady tank-to-wheels Cena paliva (well-to-tank), skladovacího systému na vozidle a pohonového řetězce závisí na výrobních nákladech; nákladech na skladování a distribuci: kapalný H2 při vztažení na zdroj jaderné energie spotřebuje na zkapalnění cca 70-80% ekvivalentu své výhřevnosti, při stlačení cca 30-40%; daňovém zatížení; motorová paliva dnes se spotřební daní! odpisy infrastruktury zatíží náběhové ceny, pokud nebudou kompenzovány např. fiskálně. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Cena paliva– srovnání ceny paliva a emise CO2 2 1,8 H2 Elec.EU H2 Elec.France 1,6 H2 ex biomass Tax in Europe 1,4 1,2 Euro / litre equivalent diesel H2 ex NG 1 EtOH France 0,8 EV UE FAME France 0,6 DME 0,4 Diesel Ft ex NG CNG EU LPG EtOH Brazil 0,2 Diesel EU Gasoline EU 50 100 150 200 250 WTW CO2 (g/km) 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Výhled I – zdroj výkonu na vozidle 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Výhled II – pohonový řetězec a příslušenství 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Závěr Přechod na vodík je účelný při nutnosti akumulovat energii pro dopravu vyrobenou stacionárním zdrojem (jaderným, solárním, větrným, vodním,...) FC není jednoznačné řešení (cena a výkon) Pro FC nutnost hybridizace, ICE+FC Pro ICE možnost přídavku H2 k palivu atp.) Způsob ukládání H2 není jednoznačně vyřešen Přechod na vodíkovou infrastrukturu pomocí H2ICE + pomocných pohonů FC se jeví jeko velmi účelný. Predikce vývoje technologií je nejistá (nejde o informatiku, ale energetiku). Proto spoléhat na evoluci je rozumně rizikové. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Závěr VCJB zapojeno v integrovaném projektu Roads2HyCOM (přes 30 partnerů z EU + Rusko). Nabízíme kontakty i na etapy infrastruktury, prosíme o spolupráci při zpracování jednoduchých dotazníků. 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka

Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka Děkuji za pozornost Zdroje: ACEA - Eucar Conferences 2004-2005 EARPA GA & Conferences 2004-2006 EU TP European Road Transport Advisory Board ERTRAC, 2004-2006 Environmentally Friendly Vehicle Conference, Ministry for Transport, UK 2005 Vlastní činnost VCJB: Projekt MŠMT 1M6840077002 EU IP NICE a GREEN 2004-2006 Grant GA ČR Snižování emisí CO2 27.11.2018 Jan Macek ČVUT v Praze, FS, Výzkumné centrum Josefa Božka