Podpora výchovných poradců 2018 doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D., MBA Olomouc 23. 10. 2018
UP MŠMT/NIDV I-KAP I-MAP Šablony Podpora výchovných poradců 2018
Vývoj počtu studentů 2018 střední nebo střední odborné vzdělání bez maturity i výučního listu (obory kategorie J) vzdělávání v praktických školách (obory kategorie C) střední odborné vzdělání s výučním listem (obory kategorie H) nižší střední odborné vzdělání s výučním listem (obory kategorie E) úplné střední odborné vzdělání s maturitou (obory kategorie M) úplné střední odborné vzdělání s odborným výcvikem a maturitou (obory kategorie L) úplné střední všeobecné vzdělání (obory kategorie K) Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Vývoj počtu středních škol Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Uplatnitelnost absolventů SŠ Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Vývoj počtu studentů na VŠ 2018 Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Zájem o obory na VŠ v roce 2018 Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Úspěšnost absolventů SŠ v roce 2018 Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
Vývoj počtu nezaměstnaných absolventů 2018 Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, MŠMT, 2018
UP MŠMT/NIDV I-KAP I-MAP Šablony Systém podpory výchovných poradců 2018
Aktivity MŠMT / NIDV v roce 2018 Olomoucká síť podpory nadání podporu talentovaných žáků přímo a na podporu vzdělávání pedagogických pracovníků ve věcech týkajících se podpory a rozvoje nadání
Krajský akční plán vzdělávání Olomouckého kraje (I-KAP) Povinné opatření KAP: Cíl: Rozvoj kariérového poradenství Obecný cíl: Významná podpora rozvoje kariérového poradenství na školách v kraji napříč celou vzdělávací soustavou ve spolupráci s potenciálními zaměstnavateli Praktické aktivity: 1x setkání za půl roku (březen 2018 Šumperk) Krajské metodické kabinety
Místní akční plán vzdělávání ORP Olomouc 2016–2020 (MAP II + I-MAP) 1. Dostupnost a kvalita škol Strategický cíl 1.5 – Rozvoj poradenských služeb pro děti a žáky Specifický cíl 1.5.2 Podpora výchovného poradenství navýšení časových možností VP zejména v oblasti kariérového poradenství ohodnocení VP pro základní školy v rámci aktivit mimo školu (exkurze výchovných poradců ve firmách) větší zapojení VP do jednorázových aktivit směrem k volbě povolání (burzy práce atd.) další vzdělávání VP v oblastech reagujících na potřeby regionu (potřeba studia tech. a přírod. oborů, podpora zahájení samostatného podnikání) a na novelu školského zákona v souvislosti se společným vzděláváním (inkluze) podpora společných aktivit školy a rodičů (např. systematické využívání dnů otevřených dveří základních škol k setkávání s rodiči – besedy s výchovnými poradci a zaměstnavateli v regionu, zástupci Úřadu práce apod.)
Místní akční plán vzdělávání ORP Přerovsko 2016–2020 (MAP II + I-MAP) 1. Dostupnost a kvalita škol Strategický cíl 1.4 – Rozvoj poradenských služeb pro děti a žáky Specifický cíl 1.4.2 Podpora výchovného poradenství
I-MAP: Podpora výchovného poradenství Výchova k podnikavosti – 40 hodin Akreditovaný kurz DVPP (PdF UP), 40 hodin Úvod do výchovy k podnikavosti Výchova k podnikavosti ve strategických a kurikulárních dokumentech Metody rozvoje podnikavosti, kreativity a iniciativy žáků ZŠ Metody rozvoje finanční gramotnosti žáků ZŠ Metodika Junior Achievement Podnikatelské kompetence žáků a jejich testování Základy podnikání Praktická cvičení – projekt – podnikatelská aktivita na ZŠ (min. 10 hodin) Implementace výchovy k podnikavosti do ŠVP ZV Závěrečná práce – zpracování
Šablony MŠMT Šablona: Školní kariérový poradce – personální podpora Uvedená aktivita umožňuje nastavit systém podpory rozvoje nadání a je vhodná pro koordinaci činností pedagogů (např. při identifikaci) a pro výměnu zkušeností. Dále aktivita umožňuje zapojení rodičů. Školním kariérovým poradcem je pedagogický pracovník školy. „Při úvazku 0,1 připraví a zrealizuje měsíčně dvě individuální setkání se žáky. Jedno individuální setkání se žáky lze v měsíci nahradit workshopem pro pedagogy/rodiče za účelem získání kompetencí pedagogů/rodičů při identifikaci nadání/potenciálu každého žáka, nebo za účelem přípravy školního systému identifikace a podpory nadání.“ Šablona: Vzdělávání pedagogických pracovníků – DVPP v rozsahu 8 – 80 hodin varianta d) osobnostně sociální rozvoj – je možné absolvovat kurzy na zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti identifikace, či rozvoje potenciálu (nadání) každého žáka.
Vzdělávání výchovných poradců na PdF UP Centrum celoživotního vzdělávání (CCV) a Centrum inovací ve vzdělávání (CIV): akreditované studijní programy CŽV pro výchovné poradce vzdělávací kurzy DVPP krátkodobé tematické virtuální vzdělávací kurzy (3D virtuální prostředí, webináře)
Akreditovaná studia pro výchovné poradce dle MŠMT ČR č. 317/2005 Sb., o DVPP, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozd. př. zák. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozd. př. Studium pro výchovné poradce (§ 8), 2 leté Speciální pedagogika pro výchovné poradce (§ 10) Speciální pedagogika pro učitele, vychovatele a výchovné poradce (§ 10)
Studium pro výchovné poradce (§ 8) číslo programu 9202W001, studium k získání kvalifikačních předpokladů (§ 7-9) vede k získání kvalifikace VÝCHOVNÝ PORADCE kombinované studium: kombinace prezenčního a distančního studia (online – LMS) 2 roky, 250 hodin, závěrečné zkoušky: Osobnost výchovného poradce a kariérové poradenství Základní diagnostické a intervenční techniky v poradenské práce ve škole, školní třída a její diagnostika Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 4) Obhajoba závěrečné písemné práce
Speciální pedagogika pro výchovné poradce (§ 10) číslo programu 9204W004 doplnění odb. kvalifikace o spec. ped. oblast 1 rok, 60 hodin, kombinované studium – prezenční a online studium závěrečná zkouška z předmětů: a) Žáci se senzorickým a somatickým postižením b) Logopedie a SPU c) Psychopedie a etopedie d) Obhajoba závěrečné písemné práce
Specializované kurzy DVPP Agresivita ve třídě či jiném kolektivu, 7 hod. Práce se skupinou – 15 hod. Psychosociální problematika osob se zdravotním postižením, 7 hod. Zvládnutí klienta v riziku a základy šetrné sebeobrany, 7 hod. Terapeutické a edukační přístupy u osob se speciálními potřebami, 12 hod. Předlékařská první pomoc nejen pro pedagogy – 18 hod. Rizikové chování na internetu pro učitele všech stupňů škol – 4 hod. Agrese a šikana – 5 hod. Asertivní komunikace na pracovišti – 16 hod. Komunikační výchova – 27 hod. Etická výchova – 20 hod. Tvořivé myšlení, rozvoj kreativity – 6 hod. Finanční gramotnost pro učitele ZŠ – 24 hod. ad.
Online virtuální vzdělávací kurzy webináře – YouTube: http://www.youtube.com eduklipy 3D virtuální prostředí Second Life: www.secondlife.com témata: kyberšikana, rizikové chování na internetu, virtuální simulace povolání – zážitková pedagogika
autor prezentace, datum prezentace, univerzitní oddělení, fakulta, adresa
hana.maresova@upol.cz