Jak (a proč vlastně) citovat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Interpretace práva.
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Bibliografické citace M. Bajger, knihovna Ostravské univerzity, 2005
Textová média v DV AR 2013/2014.
Jak psát seminární práci
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_13.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
„EU peníze středním školám“
1 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOŠ pro obnovu a ochranu životního prostředí - Schola Humanitas Litvínov Název projektu:INOVACE.
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Téma: Práce se zdroji Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_14 Název materiálu:Knihovny a jejich služby Tematická oblast:Český jazyk 1. ročník Anotace:Prezentace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Studium je práce s texty Úvodní přednáška. Práce s texty Tvoří východisko i základ studia Texty jako vstup – čtení Texty jako výstup – psaní Texty tištěné,
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
4. BIBLIOGRAFICKÉ CITACE, CITAČNÍ NORMA ISO 690 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Medailon autora co je, k čemu slouží a jak ho správně psát,...
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ 2. setkání. P RÁCE S LITERATUROU - DP neprobíhá ve vakuu – nutné zařadit znalosti, poznatky do širšího kontextu existujícího vědění.
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
Jak napsat zprávu z praxe
Jak vyhledat kvalitní dokumenty a správně je citovat Bc. Radmila Kouřilová.
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VLASTNÍ ČÁST 4. cvičení. PRAKTICKÁ ČÁST Často mi chybí odborné články z databází..viz zadání „V práci musíte použít alespoň dvě citace z databáze odborných.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Anotace – Resumé – Abstrakt
Zuzana Teplíková , Praha
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Citační pravidla a normy
Jak citovat.
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Mgr. Michal Oblouk HLAVNÍ MYŠLENKY TEXTU.
Práce s informačními zdroji
Z3090c Humánní geografie – cvičení
První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše
Ukázka zpracování referátu.
Informační prameny II. část
Citační a bibliografické databáze:
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Pravidla citování v absolventské práci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Transkript prezentace:

Jak (a proč vlastně) citovat

K čemu jsou v odborném textu odkazy a citace Slouží jako základní prostředek „badatelské poctivosti“: jasně odlišují vědeckou práci autora od práce jiných badatelů; dávají čtenáři možnost kriticky prozkoumat autorova východiska; odkazují na základní i širší kontext a další zdroje k tématu, které si může čtenář nastudovat. Citujeme literaturu, archivní prameny a další relevantní zdroje, ze které čerpáme data či závěry.

Co je relevantní zdroj Řádná odborná literatura, tj. odborné monografie, studie v oborových časopisech, vědecké katalogy apod., a to včetně online podob. Archivní prameny, dobová topografická literatura, plánové a obrazové konvoluty. Populárně naučné texty, jsou-li kvalitní a není-li téma zpracováno jinde podrobněji. Běžné internetové zdroje citujeme jen zcela výjimečně, pokud nejsou data k dispozici jinde – jinak je používáme jen jako rozcestník k další literatuře! Klíčové je číst všechny zdroje kriticky, s vědomím toho kdy a kdo je napsal! (viz např. texty o baroku z konce 19. století nebo o avantgardě z 50. let 20. století).

Co je citace Citace v obecném významu má dvě části: 1) Informace převzatá ze zdroje a uvedená přímo v textu. Může mít v zásadě tři podoby – přímá citace, parafráze, odkaz. 2) Poznámka pod čarou jednoznačně uvádějící zdroj informace – její podobu určuje citační úzus nebo norma. Normu určují redakční pravidla. Klíčové je proto především umět odhadnout, co citovat a jakou formu (podrobnost) citace zvolit.

Přímá citace Doslovně převzatá pasáž textu. Autora citátu zpravidla uvádíme přímo v textu. Používáme ji jen výjimečně, například v situacích: - kdy citujeme pramen (interpretace by jej mohla zkreslit); - kdy s citovaným textem polemizujeme nebo jej naopak používáme jako argument; - kdy je formulace samotná důležitá pro naše sdělení (například ukazuje typicky dobový pohled, je obzvláště přiléhavá nebo naopak výstřední…) - když chceme komplexněji a podrobněji představit přístup nějakého autora, nebo konkrétní publikace.

Přímá citace Pregnantní charakteristiku role, kterou měla gotika v Santiniho architektuře přinesl naposledy Petr Macek v syntéze Barokní architektura v Čechách: „Santiniho projekty byly gotikou – zejména jejím pozdním nejdynamičtějším obdobím – nesporně inspirovány, ale ve výsledné podobě podstatně proměněny ryze dobovým myšlením. Tím byla gotika v Santiniho díle přetavena ve zcela svébytné syntézy, v jejichž rámci paradoxně získala o to větší působivost.“ (Macek 2015, s. 328)

Parafráze Převzatá celistvá teze převyprávěná vlastními slovy. Nedělá si nárok na celistvost, jde o naši interpretaci toho podstatného ze sdělení zdroje. Autora zdroje zpravidla uvádíme přímo v textu, není to ale nezbytně nutné. Součástí parafráze může být i krátká přímá citace vybraného pojmu nebo formulace, většinou v uvozovkách. Parafráze je vždy interpretací, je třeba dávat pozor na zkreslení zdrojového textu!

Parafráze Podle Petra Macka tvořila gotika jen jednu vrstvu Santiniho inspirací, rozhodující pro jeho styl nakonec bylo i ryze soudobé smýšlení. Gotika neměla u Santiniho podobu pouhé dekorace, ale stávala se podstatnou součástí architektonických konceptů, které tak měly ve výsledku povahu „svébytných syntéz“. (Macek 2015, s. 328)

Odkaz Pouhé nekomentované a neinterpretované uvedení zdroje, ze kterého informaci přebírám. Užívá se také k odkázání na související témata a zdroje, pro které v textu není prostor. Autor zdroje zpravidla v textu není uváděn. Odkazy neuvádíme u všeobecně známých konstatování (Santini je významný architekt, v baroku vzniklo hodně památek) a snadno dostupných informací (Václav IV. se narodil roku 1361)

Odkaz Vztah gotického a soudobého barokního stavitelství byl v poslední době předmětem intenzivní diskuse badatelů.1 Zvláštní pozornost byla věnována klášteru v Kladrubech, který Santini postavil pro zdejší benediktiny po roce 1710 na místě staršího kostela.2 Vyzván k tomu byl opatem Finzguthem údajně na základě architektonické soutěže, které se zúčastnil i Kryštof Dientzenhofer.3 _________________ 1 Viz např. Macek 2015, s. 328. 2 Podrobně viz Horyna 1998, s. 256–258. 3 Tamtéž, s. 257. Ke srovnání tvorby K. Dientzenhofera a J. B. Santiniho viz např. Horyna – Vilímková 1989, s. 332–340.

Citační úzus/norma Závazně určuje formální podobu odkazu v poznámce pod čarou. Součástí normy je pořadí a typ uváděných informací (např. zda se uvádí vydavatel či ISBN), ale také typ písma nebo umístění teček a čárek! Norma může stanovovat také to, zda může být v poznámce jen odkaz na zdroj, nebo i doplňující výklad. Každé periodikum, kniha či instituce používají svou vlastní: než začnete cokoliv psát, ověřte si, jakou normu máte použít!

Citační úzus/norma Setkat s můžete se dvěma základními typy: Úplná citace uvádí kompletní odkaz na zdroj přímo v poznámce pod čarou: 1 Petr Macek, Kniha o Santinim, Praha 2015. Zkrácená citace uvádí v poznámce pouze šifru, plná citace je uvedena až v souhrnné bibliografii v závěru publikace V textu: 1 Macek 2015, s. 315. V bibliografii: Macek 2015: Petr Macek, Kniha o Santinim, Praha 2015.

Citační úzus/norma K dohledání bibliografických údajů lze použít online přístupné databáze, např.: Katalogy Národní knihovny: aleph.nkp.cz Bibliografická databáze Historického ústavu: biblio.hiu.cas.cz