Běžecká příprava mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
“IAAF KIDS’ ATHLETICS” DOPLŇKOVÉ DISCIPLÍNY KINDERIÁDY
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_18.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
ATLETIKA v programu kombinovaného studia TVS Bc. PaedDr. Jitka Vindušková, CSc. Katedra atletiky FTVS UK Praha Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Projekt Děti na startu. CO JSOU DĚTI NA STARTU  Celonárodní projekt všeobecné sportovní přípravy dětí předškolního a mladšího školního.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_04_Rozvoj síly TÉMA SADY:
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Atletika.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Cvičení na trampolíně (skoky) - I. díl Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_153_Cvičení.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
A TLETICKÉ BĚHY – STŘEDNÍ TRATĚ - REGENERACE VE SPORTU Jitka Gottvaldová, , TVS-RVS.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Stimulace pohybových schopností u dětí
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Cyklus a charakteristiky chodeckého kroku
Testy vytrvalostních schopností
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Mimoškolní aktivity dětí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Dobrý den Horská klinika 2011.
Techniky práce s mentálně postiženými
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Rovnací cviky - trpaslíci
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Didaktika sportovních činností
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ATLETIKA přednáška.
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Tělesná výchova na ZŠ praktické
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Předpoklady úspěšné jízdy závodníka
  Polohování při ošetření je důležité a nemá být náhodné, výběr polohy závisí na druhu poranění a stavu postiženého. Poloha po ošetření musí být taková,
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Suchá příprava, fyzioterapie
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Běžecká příprava mládeže 18. 10. 2015 PaedDr. Jana Kolčiterová

Úkoly základní etapy tréninku všestranný rozvoj pohybových schopností (R,S,V,O,K) při respektování věkových zvláštností vývoje organismu a osobnosti nácvik a zdokonalování široké škály dovedností

Zásady V tréninku jsou uplatňovány zásady všestrannosti přiměřenosti systematičnosti

Všestrannost Význam všestrannosti je třeba chápat: jako ochranu proti předčasné specializaci jako předpoklad pro rozvoj koordinace

Přiměřenost a systematičnost Přiměřenost a systematičnost tréninku zaručuje optimální tělesný a sociální vývoj mladých sportovců tím, že se zdůrazňuje postupné zatěžování organismu, časté střídání zatížení a odpočinku. Měl by se nechávat prostor pro školní a mimoškolní aktivity (studium, hudba, četba, jazyky)

Význam herních forem cvičení Ovlivňují formy jednání (pravidla) Působí na emoce a psychiku Ovlivňují pocity a postoje Podporují komunikaci a spolupráci Pomáhají zvyšovat sebedůvěru Podporují psychomotoriku Stimulují rozvoj kondice

Průpravná a rozvíjející cvičení Průpravná cvičení za chůze Běžecká cvičení Odrazová průpravy Průpravné odhody Kontrolní cvičení

Rozcvičení Rozehřátí Protažení Běžecká a skokanská cvičení Rovinky

Obratnost, koordinace, pohyblivost Gymnastická cvičení, akrobacie Změny poloh bez pomocí paží Chůze a běh vpřed, vzad, stranou, kombinace s poskoky, pohyby paží Cvičení s různým náčiním a pomůckami Běh přes lavičky, překážky, opičí dráhy Házení na dálku, na cíl, do pásem Skoky do pásem, do určeného prostoru

Docvičení Lehké protažení Kompenzační cvičení Vyklusání Sprcha (ledová a vlažná) Ošetření kůže Strava, pitný režim

Názorné ukázky tréninku

Přeskakování švihadla

Frekvence

Technika běhu Základem techniky běhu je běžecký dvojkrok, při kterém dochází k cyklickému střídání oporové a letové fáze. Na dráhu a rychlost těžiště těla působíme pouze v oporové fázi, v letové fázi se tělo běžce pohybuje setrvačností.

Technika běhu Rychlost běhu je dána délkou a frekvencí kroku. Hledáním jejich efektivního poměru se zabýváme při zdokonalování techniky běhu. Velikost obou složek je individuální a závisí na tělesné stavbě běžce (na tělesné výšce, na poměru mezi délkou dolních končetin a trupu), na nervovém typu a stavu trénovanosti. Dále závisí na délce trati, která určuje charakter běhu.

Technika běhu Způsoby běhu Šlapavý – dokrok za těžnici, náklon trupu vpřed, slouží ke stupňování rychlosti buď z klidu, nebo z pohybu Švihový – došlápnutí před svislou těžnici těla, dvojitý pohyb kotníků, slouží k ekonomickému udržení rychlosti běhu po celé délce trati

Běžecká abeceda Liftink – kotníkový běh Zakopávání Skipink Kolesko Běžecké odpichy

Liftink

Zakopávání

Skipink

Kolesko

Běžecké odpichy

Skokanská abeceda Poskočný klus Poskočné poskoky Střídavé odrazy Opakované odrazy po jedné noze Hluboké odrazy snožmo - žabáci

Poskočný klus

Poskočné poskoky

Střídavé odrazy

Opakované odrazy po jedné noze

Hluboké odrazy snožmo

Vrhačská abeceda Odhod obouruč vzad přes hlavu Odhod obouruč spodem vpřed Odhod obouruč vrchem vpřed Vrh obouruč trčením od prsou Vrh jednoruč trčením od prsou

Odhod obouruč vzad přes hlavu

Odhod obouruč spodem vpřed

Odhod obouruč vrchem vpřed

Vrh obouruč trčením od prsou

Vrh jednoruč trčením od prsou

Šlapavý způsob běhu– dokrok za těžnici, náklon trupu vpřed, slouží ke stupňování rychlosti buď z klidu, nebo z pohybu Švihový způsob běhu– došlápnutí před svislou těžnici těla, dvojitý pohyb kotníků, slouží k ekonomickému udržení rychlosti běhu po celé délce trati

Technika běhu a nejčastější chyby Nácvik: pohyb paží, speciální běžecká cvičení SBC (liftink, skipink, zakopávání, předkopávání, odpichy, koleso), vyběhávání, stupňované úseky, letmé úseky, rozložené úseky Chyby: běh v podřepu, nízká poloha kolene švihové nohy, záklon nebo předklon hlavy a trupu, běh s vysazenou pánví, zvednutá ramena, křečovitě zaťaté pěsti, nesprávný úhel paží a pohyb paží do stran.

Běžecká vytrvalost Dlouhodobá:O2 systém 11-30 min 30-90 min Nad 90 min Střednědobá:2-11min LA+O2 systém Krátkodobá: 20 s – 11 min Rychlostní:do 20 s

Běžecká vytrvalost Střední Intensita: Maximální Submaximální Vysoká Nízká

Běžecká vytrvalost Metody: Souvislé (rovnoměrné nebo střídavé) Přerušované (opakovací, intevalová) Intervalová (extensivní nebo intensivní) 12 minutový běh (3000 m) 6 minutový běh (1500 m)

Literatura DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol.: Didaktika školní atletiky. Praha : SPN 1991. VINDUŠKOVÁ, J. (editor) aj. Abeceda atletického trenéra. 1. vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2003. 284 s. ISBN 80-7033-770-2. ŠIMON, J., aj. Atletika (Historie. Organizace. Pravidla atletiky. Soutěže. Závody). 2. vyd. Praha : Karolinum 1997. 108 s

Další literatura VINDUŠKOVÁ, J., KAPLAN, A., METELKOVÁ, T. Atletika (Edice metodických listů pro školní a mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11-15 žáků). 1.vyd. Praha : Svoboda, 1998. 64 s. ISBN 80-205-0528-8. KUČERA, V., TRUKSA, Z. Běhy na střední a dlouhé tratě. 1. vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2000. 288 s. MILLEROVÁ, V. a kol. Běhy na krátké tratě. 1. vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2002. 288 s. ISBN 80-7033-570-X RYBA, J. a kol. Atletické víceboje. 1. vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2002. 179 s. ISBN 80-7033-584-X VELEBIL, V. a kol. Atletické skoky. 1.vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2002. 114 s. ISBN 80-7033-769-9. ŠIMON, J. aj. Atletické vrhy a hody. 1. vyd. Edice Atletika. Praha : Olympia, 2004. 234 s. ISBN 80-7033-815-6 KAPLAN, A., BARTŮNĚK, D., NEUMAN, J. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha : Portál, 2003.149 s. ISBN 80-7178-785-X

Video KORBEL, V. aj. Kondiční příprava. Video-VHS. Praha : CASRI-ČAS-FTVS UK, 2002. 70 min SEGEŤOVÁ, J. aj. Vrhy – hody Video-VHS, CD, DVD. Praha : CASRI-ČAS-FTVS UK, 2003. 78 min VINDUŠKOVÁ, J., KRÁTKÝ, P. Skoky. Video-VHS, CD, DVD. Praha : CASRI-ČAS-FTVS UK, 2003. 69 min KUČERA, V., PITÁK, I., LAPKA ,M. Běhy- Chůze. Video-VHS, CD, DVD. Praha : CASRI, 2005. 52 min MILLEROVÁ, V., HLÍNA, J. aj. SPRINTY, PŘEKÁŽKY. Video-VHS, CD, DVD. Praha : CASRI, 2006 BACKLEY, S. Všeobecný kondiční trénink. DVD. Praha : CASRI, 2004. 50 min TVRZNÍK, A. , ŠKORPIL, M., SOUMAR, L. Běhání od joggingu po maraton. Praha : Grada, 2006. DVD 30 min (CASRI)