- je základný veršovaný žáner epiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Poezie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Velká Morava.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZEMĚ A NÁRODY NA ÚZEMÍ ČESKOSLOVENSKA
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Česky psaná literatura
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Velká Morava Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_19.
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Velká Morava.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Slovania Dejepis Mgr. Eva Leštáková.
Středověká literatura - úvod
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu
Prozodické systémy a druhy rýmů
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Rytířská hrdinská epika
Starověká literatura.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Evanjelium podľa MARKA 1.
Panovníci Veľkej Moravy
VEĽKÁ MORAVA GABIKA ŠTUPÁKOVÁ 7.B.
Ľudia v pohybe Vypracoval: Branislav Benčič
Andrej Sládkovič Vlastné meno: Andrej Braxatoris
Milionár.
Amerika, Afrika, Austrália Pracovný list č
DETSKÉ PIESNE.
Konštantín a Metod knieža Rastislav požiadal byzantského cisára Michala III. o vyslanie vierozvestcov, ktorí by šírili na území Veľkej Moravy kresťanstvo.
Lyrika Ľudové piesne.
Vedecko-fantastická literatúra
próza = rytmicky neviazaná reč
Diskusný príspevok.
Svätoplukovo kráľovstvo ožíva
IDEA SLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI
Hraný film (angl. fiction film; nem. r. Spielfilm) film, ktorý zobrazuje fiktívne inscenované dramatické akcie a situácie.
Pane, prosím Ťa….
Slovenský jazyk 4. ročník ZŠ Mgr. Tímea Matušeková
Tematická a kompoziční složka literárního díla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Transkript prezentace:

- je základný veršovaný žáner epiky Epos - je základný veršovaný žáner epiky

Najstarší žáner veľkej epiky. Rozsiahle chronologické rozprávanie, ktoré spája jedna alebo viac postáv, do deja zasahujú bohovia a mytologické postavy. Za najstaršie dielo svetovej literatúry je považovaný Epos o Gilgamešovi (sumerská literatúra). V antike – Homérove eposy: Iliás a Oddysea

Znaky eposu: 1. veľký rozsah 2. bohatý, doširoka rozvetvený dej 3. výrazná podoba hlavných hrdinov 4. vytvorilo sa niekoľko podôb eposu: epos hrdinský, historický, idylický, komický, zvierací, duchovný a moderný

Ján Hollý: Svatopluk „Spívám, jak hroznú Svatopluk na Karolmana védel vojnu, i jak víťaz, seba aj svój od jeho vlády oslobodiv národ, nepodlehlý stal sa panovník a zmužilých veľké založil kráľovstvo Slovákov.“ (časomerný prozodický systém)

čerpá námet z Veľkej Moravy skladba má 12 spevov pred každým spevom je stručný obsah – Hollý dodržiava postup antických autorov „víťazská báseň v 12 spevoch“. Po propozícii (vyjadrenie zámeru autora, téma), invokácii (vzývanie múzy Umky – prosí ju o inšpiráciu, pomoc) a dedikácii (venovanie diela nejakej osobnosti – z textu vyplýva, že ide o prof. Palkoviča) sa začína dej in medias res (uprostred udalosti) bez úvodných pasáží.

„Umko milá, jestliž mňe si v mých kedi prispela pesňách, – U U / – – / – U U / – U U/ – U U/ – – Včil najvác prispej na pomoc, tebe všecki ti dobré – – / – – / – U U / – U U / – U U / – – Známí sú bojové, poňeváč sama buďto na Bílích Někdy Horách, buď nad Kobilú, v tvém bidle seďícá“ Využíva časomerný veršový systém, ktorý má pôvod v antike. Zakladá sa na „meraní času“ – využíva dĺžku slabiky, t.j. striedanie krátkych a dlhých slabík. Hollý vynikal v písaní v tomto verš. systéme, lebo písal v bernolákovčine, kde neplatilo pravidlo o rytmickom krátení V slovenskej časomiere sa uplatňovali stopy: daktyl (- U U) a spondej (- -) Hoci využíva ako predlohu antické eposy a aj motívy (vzývanie múzy na pomoc), obsah diela je národnobuditeľský

veľkomoravský panovník Rastislav úspešne čelí náporu Východofranskej ríše, ktorá si chce podmaniť slovanské kmene na Morave a na Slovensku · Rastislavov synovec Svätopluk ho zradil, vydal ho Nemcom (tí ho oslepia a zatvoria do kláštora) · epos sa končí Svätoplukovým víťazstvom na devínskom bojisku, jeho prechodom do slovanského tábora a prijatím kráľovskej koruny · veľký počet postáv, okrem historických mien v ňom vystupuje veľa vymyslených hrdinov, vrátane mytologických (napr. pohanský boh Černobog)