Pedosféra = půdní obal země.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Advertisements

13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Polární pás.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pouště a polopouště.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOVĚDA 5
Savci biomů světa 8. ročník.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Polární oblasti.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
fyzickogeografická sféra
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
3. OBECNÝ FYZICKÝ ZEMĚPIS
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Lesy mírného pásu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_22_MÍRNÝ PODNEBNÝ PÁS
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Biomy.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Přírodní krajiny - test
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Smíšené a listnaté lesy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Usazené horniny = sedimenty
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Šárka Vítová Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
HORNINY Rastislav Švec.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
MGR.LENKA NOVÁKOVÁ – 1.ZŠ HORNÍ SLAVKOV VY_32_INOVACE_260_RISKUJ!
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Pedosféra = půdní obal země

Pedosféra = půdní obal Země vzniká z mateřské horniny zvětráváním je tvořena 2 složkami: a) neživou (organismy, voda, podnebí, čas) b) živou ( rostliny a živočichové) úrodnost půdy ovlivňuje humus 5 faktorů ovlivňujících úrodnost půdy: 1. klima 2. organismy 3. matečná hornina 4. čas 5. topografie

Půdní profil vertikální průřez půdou od povrchu až po nezvětralý horninových povrch (120 – 150 cm) tvořen různě zbarvenými patry = půdními horizonty HORIZONTY: O – nadložní organický A - humusový B - metamorfický C - půdotvorný substrát

Půdní druhy – podle velikosti částeček písčité – větší částečky jílovité – malé hlinité – prostřední

Půdní typy 1) studeného pásu a) trvale zmrzlá půda b) půda tunder 2) mírného pásu a) podzolová – pod tajgou b) hnědé půdy – pod opadavými lesy c) černozem – nejúrodnější, v místech s méně srážkami 3) teplého pásu a) pouštní a polopouštní půdy b) červenozemě c) žlutozemě – v rovníkové oblasti, hluboká vrstva půdy, ale málo úrodná