Technologická integrace tramvaje se železnicí ve městě Kassel
Úvodem vzor = Karlsruhe Nordhessischen Verkehrsverbund, Regionalbahn Kassel, Deutsche Bahn zahájení provozu 29. 1. 2006
Vozidla elektrická, hybridní Regio CITADIS (ALSTOM) rychlost max. 100 km/h obsaditelnost: 90 + 139 (127) 18 dvousystémových, 10 hybridů nízkopodlažnost 75 % motory: 4x600 kW (E), 2x375 kW (D) výrazně lepší akcelerace, decelerace
Infrastruktura 4 železniční tratě tramvajová síť Kassel Kassel Hauptbahnhof (uzel) 51 km Nová výstavba: rozšíření Hbf (+ koleje, nástupiště) prodloužení tramvajových tratí mimo město (2x) další dvě propojení (Kaufungen, Altenbauna)
Technologie provozu (1/3) 4 linky (RT3, RT4, RT5 RT9) základ = perioda ½ h, ve špičce místy půlena, minutové odchylky dvoustupňový systém obslužnosti
Technologie provozu (2/3) Linka Trasa Jízdní doba Uvedení do provozu RT3 ( Warburg -) Hümme - Hofgeismar - Immenhausen - Vellmar - Hauptbahnhof Kassel - Kassel, Auestadion (66 min) / 49 min 2005 RT4 Wolfhagen - Zierenberg - Vellmar - Hauptbahnhof Kassel - Kassel, Sterne 52 min 2006 RT5 Medical - Guxhagen - Wilhelmshöhe - Hauptbahnhof Kassel - Kassel, Leipziger Straße 56 min RT9 Treysa - Borken - Wilhelmshöhe - Hauptbahnhof Kassel - Kassel, Leipziger Straße 81 Min. 2007
Technologie provozu (3/3) vysoká spolehlivost systému NVV 5-Minuten Garantie Pünktlicher geht‘s nicht!
Závěr nejvyšší náklady na vozidla systém především pro středně velká města (200 000 – 500 000 obyv.) – max. využití výhod systému vhodné implementovat do ITJŘ možnost zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy, redukce IAD