FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Agregátní poptávka a nabídka
Teorie hospodářského růstu
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Konference KVF DUBEN 2006 VZDĚLÁNÍ A LIDSKÝ KAPITÁL VÁCLAV URBÁNEK, KATEDRA VEŘEJNÝCH FINANCÍ VŠE.
NAUKA O PODNIKU I.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
HDP= hrubý domácí produkt
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
F INANCOVÁNÍ VYBRANÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB Vzdělávání.
Makroekonomické výstupy
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Mezinárodní srovnávání Hospodářská politika - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Vývoj terciárního vzdělávání
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
IEEP IREAS Ekologická daňová reforma – mýtus a realita Optimální fiskální politika nebo efektivní environmentální politika: politický oxymorón? Univerzita.
Téma 8 Mzdový systém podniku a jeho tvorba
Finanční nástroje rozvoje podinvestovaných komunit a regionů : zkušenosti z UK a USA Community Development Finance Institutions Fakulta sociálních studií.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání 15. Března 2011.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Vzdělávání a trh práce.
Vzdělávání a trh práce.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Časová hodnota peněz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
Ekonomika – základní pojmy.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Vzdělávání a trh práce.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Transkript prezentace:

FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ

HLAVNÍ PROBLÉMY: celková úroveň financování ekonomické vlastnosti vzdělání lidský kapitál produkce vzdělání finanční toky a objemy

PRE-PRIMARY PRIMARY, SECONDARY TERTIARY TOTAL PUBLIC 0.5 3.6 1.1 5.2 Countries invest in educational institutions to help foster economic growth, enhance productivity, contribute to personal and social development, and reduce social inequality. The level of spending depends on how a country – including its government, private enterprises, individual students and their families – prioritises education in relation to overall spending. Education spending largely comes from public budgets and is closely scrutinised by governments. Expenditure on educational institutions as a percentage of GDP, by source of fund and level of education (2011)   PRE-PRIMARY PRIMARY, SECONDARY TERTIARY TOTAL PUBLIC 0.5 3.6 1.1 5.2 PRIVATE 0.1 0.3 0.9 0.6 3.9 1.6 6.1 Source: Education at a Glance 2014, OECD

MAKROEKONOMICKÉ ASPEKTY VZDĚLÁNÍ Vzdělání a makroekonomický růst – spojen s teorií lidského kapitálu Model Mankiw – Romer – Weil (1992 – A Contribution to the Empirics of Economic Growth. Quarterly Journal of Economics, 107, 2, pp. 407 – 437.) Doplněný Solowův model

nebo Benhabib – Spiegel po log úpravě

Např. Temple (1999) JAKÉ JSOU ZDROJE RŮSTU Z LIDSKÉHO KAPITÁLU: růst produktivity práce v ekonomice (Benhabib, Spiegel 1994) vzdělaná pracovní síla může přilákat zahraniční investice – přímo nebo nepřímo jako záruka politické stability celková produktivita faktorů produkce prostřednictvím technologických inovací

MIKROEKONOMICKÉ VLASTNOSTI VZDĚLÁNÍ Smíšený veřejný statek: vzdělání při spotřebě svým nositelem má soukromé efekty (výdělky, sociální pozice, orientace v komplexním prostředí apod.) vzdělání má rovněž veřejné efekty, z nichž nositel vzdělání nemá výnosy; často se označují jako externality

Np…počet studentů bez veřejného zásahu C…školné Np…počet studentů bez veřejného zásahu G…školné po veř. zásahu P A MSC MEB MSB=MPB+MEB MPB Školné/rok Počet studentů/rok Ns Np G C Z2 B Z1 F kde: MPB…mezní soukromý benefit MEB…mezní externí benefit=subvence, dotace MSB…mezní společenský benefit MSC…mezní společenský náklad

VZDĚLÁNÍ A LIDSKÝ KAPITÁL

Teorie lidského kapitálu – jedna z nejrozšířenějších v teoretické reflexi i v praktické aplikaci V této prezentaci: LIDSKÝ KAPITÁL JAKO ZÍSKÁVANÝ STATEK NA TRHU PRÁCE mikroekonomické souvislosti vzdělání LIDSKÝ KAPITÁL JAKO FAKTOR HOSPODÁŘSKÉHO RŮSTU - makroekonomické souvislosti vzdělání

Mikroekonomické souvislosti:

Modifikace pro nespojité S, kde roky vzdělání jsou nahrazeny dummy variables pro jednotlivé úrovně vzdělání – základní, sekundární a terciární

MĚŘENÍ NÁVRATNOSTI INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ Dvě skupiny měření – podle využité formulace lidského kapitálu plná metoda (někdy redukovaná vzhledem k nedostatku dat na "zkrácenou" metodu) regresní rovnice Mincerova typu VÝSLEDKY – velké množství naměřených návratností s mnoha různými specifikacemi a mnoho časových řad

V souhrnném pohledu lze říci, že návratnost investice do vzdělání je vysoká – při odlišení návratnosti soukromé a společenské se objeví další významné rozdíly. SOUKROMÁ NÁVRATNOST – měří osobní náklady a výnosy (i nepeněžní) SPOLEČENSKÁ NÁVRATNOST – měří náklady a výnosy pro celou společnost – problém je se zahrnutím externalit vzdělání FISKÁLNÍ NÁVRATNOST – měří zvýšení v porovnání s investicí do vzdělání

The World Bank 2002 – úplná metoda Autoři Psacharopoulos, Patrinos

OČEKÁVANÉ VÝDĚLKY A MĚŘENÍ NÁVRATNOSTI INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ Měří se návratnost investice do vzdělání založená na výpovědích respondentů (obvykle studentů) o jejich očekávaných výdělcích VÝSLEDKY – překvapivě přesné, konzistentně vykazují mírný optimismus VÝHODY: odstraní se metodologický problém srovnání dvou rozdílných skupin – např. středoškoláků a vysokoškoláků, pro něž se počítá návratnost jako pro stejnorodou kohortu nahradí se obvykle chybějící longitudinální data

Výzkum provedený na několika českých vysokých školách mezi studenty ekonomických oborů 0.5 1 1.5 2 2.5 3 Rok 2001 Rok 2002 Rok 2003 Rok 2004 Rok 2005 Roky výzkumu Očekávané mzdové zisky Muži absolventi Muži po 10 letech Ženy po absolventky Ženy po 10 letech

PROBLÉMY PŘI ROZHODOVÁNÍ O INVESTICI DO LIDSKÉHO KAPITÁLU (Problémy financování vysokého školství jsou zde výrazně zastoupeny) Měření (odhady) nákladů na vzdělání Měření (odhady) výnosů – mnohem složitější, mnoho typů výnosů Externality Výpočty návratnosti – problém s dobou využití lidského kapitálu, diskontní mírou a s mírou rizika Asymetrie informací Porovnání investičních možností – jiné finanční možnosti, jiné vzdělávací dráhy atd. Finanční trhy jsou nedokonalé

NÁKLADY NA VZDĚLÁNÍ Přímé – provoz vzdělávacích institucí, studijní literatura a pomůcky, zvýšené životní náklady během studia Nepřímé – odřeknuté výdělky během studia Externality během studia – pozitivní (univerzita je kulturním centrem) a negativní (studenti mohou obtěžovat okolí např. hlukem…)

VÝNOSY VZDĚLÁNÍ mnohem složitější problém – soukromé výnosy zahrnují jednak zvýšené výdělky, jednak řadu nepeněžních soukromých výnosů (prestiž, kulturní orientace…) Výnosy jsou věcí budoucnosti, relativně dosti vzdálené – v řádu desítek let Společenské výnosy jsou rovněž peněžní a nepeněžní, řada výnosů má charakter externalit

EXTERNALITY VZDĚLÁNÍ zahrnují kvalitní občanství, politickou stabilitu, komunikační dovednosti, právní chování, rozvoj kulturní úrovně, kvalitní trávení volného času a určitý zdravotní standard. Mezi dalšími externalitami lze jmenovat úspory veřejných výdajů , zejména v oblasti sociálního zabezpečení a zdravotní péče. DOBA VYUŽITÍ LIDSKÉHO KAPITÁLU – lidský kapitál se opotřebovává jako každý jiný technické opotřebení (stárnutí lidí, nemoc, nepoužívání získaných dovedností) ekonomické opotřebení – je dáno např. technickým pokrokem, kdy dovednosti dříve získané se stanou nepotřebnými; změna struktury hospodářství zmenší potřebu některých typů lidského kapitálu

ASYMETRIE INFORMACÍ – různé projevy - obtížné získávání informací o kvalitě vzdělávací instituce, o uplatnění – vzhledem k obvyklému vyhýbání se riziku může poptávka po vzdělání být suboptimální signaling a screening – vzdělání slouží jen jako signál pro zaměstnavatele o schopnostech jeho nositele. V extrémní podobě to může znamenat, že vzdělání vůbec nepřineslo růst produktivity. sheepskin efekt – signálem není vzdělání třeba i neukončené, ale jen diplom

PROBLÉMY FINANCOVÁNÍ VZDĚLÁNÍ JAKO LIDKÉHO KAPITÁLU SOUKROMÉ: Vzdělávací dráha se začíná v době, kdy soukromý investor nemá prostředky Tento druh kapitálu nemá obvykle na finančním trhu možnost protihodnoty (ručení) – ale: vznikají nové nástroje Výnosy jsou dlouhodobé VEŘEJNÉ: Veřejné zdroje jsou omezené vzhledem k množství investic (mnoho studentů) O zdroje soutěží mnoho veřejných nároků, zejména sociální sféra

FINANCOVÁNÍ A POSKYTOVÁNÍ VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁNÍ

ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ S FINANCOVÁNÍM VZDĚLÁNÍ Není jednoduché a všeobecné řešení TENDENCE: sdílení nákladů veřejných a soukromých veřejné zdroje hlavně do podpory zdrojů soukromých - podpora půjček, daňová zvýhodnění vouchery – o uplatnění veřejného zdroje rozhoduje spotřebitel soukromé zdroje – půjčky s odloženou platbou, human capital contracts, absolventská daň, tradiční půjčky

Future Earnings Need is great, costs are great Public finance – limited Private funds – inequitable Therefore, tap future earnings Loans Human capital contracts Education savings accounts

Cost Sharing Increases efficiency Enhances equity Expands source of revenue

Financování školství … co přidat nového Cost-Sharing Mechanisms Subsidization Mechanisms

Cost-Sharing Mechanisms Traditional “Mortgage Type” Loans Numerous Human Capital Contracts MyRichUncle (USA) Graduate Tax Income-Contingent Loans Australia, Ghana, Hungary, Namibia, New Zealand, Sweden, UK

Student Loans Mortgage-type Problems Specified period, fixed payments Harms access No additional resources Costly Defaults Little private funding

Income Contingent Loans Defer payments until working Allows needy access Adjust payments to capacity

Higher Education Contribution Scheme Australia Higher Education Contribution Scheme Income-related payments, income-tax Repayment 2-4% of taxable income Cost sharing in public higher education 30% enrollment expansion in few years

Human Capital Contracts Student pays % of future income for specified period In exchange for funds Investors determine % of future income Varies: type of learning, investors’ judgment re: borrower’s likely income

Education Savings Accounts Individual Learning Accounts 2. Subsidization Mechanisms Vouchers Chile, Guatemala, Holland, Sweden Education Savings Accounts Canada Individual Learning Accounts Holland, Sweden, Spain, Switzerland, UK Tax Credits USA

Individual Learning Account United Kingdom Holland Sweden Spain

Loan/Grant Combination Related to wealth and needs Similar to US GI Bill Billions of dollars, millions of veterans (Spain) (Brazil) Today – Bolsa Família (Mexico)

Poskytování školského vzdělání produkce (čili vzdělávání) je proces, jehož produkční funkce není dobře známa kde At…dosažený výsledek vzdělání t, m, k, b… vstupy X… vektor studentových vlastností

Spending & Achievement TIMSS Ranking Maths Science United States Switzerland Austria Canada Norway Denmark Japan Netherlands New Zealand Spain Czech Rep. Korea Hungary 28 17 8 25 12 8 18 18 26 20 27 34 3 3 9 6 24 22 31 27 6 2 2 4 14 9 2,000 4,000 6,000 8,000 Source: OECD, TIMSS Expenditure/student

Financování organizací poskytujících své služby netržně ZDROJE: veřejná dotace poplatky od uživatelů vlastní zdroje (např. z podnikání) PROBLÉM – JAK VELKOU DOTACI PŘIDĚLIT TAM, KDE NENÍ ZNÁMA PRODUKČNÍ FUNKCE – ŠKOLSKÉ ORGANIZACE

Možnosti určení dotace: podle vstupů podle výstupů kombinace Formulové financování: objem prostředků = počet studentů x normativ (podle typu a oboru studia)

Koeficient ekonomické. náročnosti Příklad – veřejné vysoké školy v ČR Základní normativ roku 2007: 34 325 Kč Koeficient ekonomické. náročnosti studijních programů 1.00 např. ekonomie 1.20 např. učitelství 1.65 např. těl. výchova, informatika 2.25 např. biologie 2.80 např. všeobecné lékařství 3.50 např. zubní lékařství, veterinární lékařství 5.90 např. hudební umění