Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou O. Pavla... Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Nikola Šuhaj loupežník
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_727_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_21_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Identifikátor materiálu: EU –
Moderní báje v literatuře
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU –
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
FANTASTICKÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Základní výkresová dokumentace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Balada pro banditu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Ivan Olbracht.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
● Ivan Olbracht a jeho díla inspirovaná Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO3 Komplexní rozbor textu 3.
Mgr. Marie Havránková SOCIÁLNÍ PRÓZA A SOCIALISTICKÝ REALISMUS Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
● Ivan Olbracht a inspirace Podkarpatskou Ukrajinou ● Vytvořila: Mgr. Monika Vlková ● SPŠ Uh. Brod.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Významní představitelé renesanční literatury
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Středověká literatura - úvod
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Naturalismus v české literatuře
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Česká literatura 1.poloviny 20. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_17_ IVAN OLBRACHT – NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

Anotace Materiál seznamuje žáky s románem Nikola Šuhaj loupežník. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Ivan Olbracht, Podkarpatská Rus, Nikola Šuhaj Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

SOCIÁLNĚ KRITICKÉ PRÓZY IVAN OLBRACHT - NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK

IVAN OLBRACHT 1882 - 1952 vl. jm. Kamil Zeman * Semily novinář (Právo lidu, Rudé právo) politicky činný – sociální demokracie, 1920 – Rusko – 1921 KSČ (Obrazy ze soudobého Ruska – reportáže), za politickou činnost 2 x krátce vězněn (r. Zamřížované zrcadlo) ve 30. letech na Podkarpatské Rusi Během války účast v odboji na Třeboňsku Po válce činný v KSČ

Dílo 30. léta – Podkarpatská Rus 10. a 20. léta – „společenští vyděděnci – zlí samotáři“ 30. léta – Podkarpatská Rus O zlých samotářích (soubor tří tuláckých povídek) Žalář nejtemnější (psychologický román o slepci, který chorobnou žárlivostí ničí své manželství) Podivné přátelství herce Jesenia (psychologický román z divadelního prostředí – vztah dvou charakterově odlišných herců i lidí) Hory a staletí, později jako Země beze jména (reportáže) Nikola Šuhaj loupežník Golet v údolí (tři povídky) - Zázrak s Julčou, Zázrak v mikve, O smutných očích Hany Karadžičové Biblické příběhy (1939) Ze starých letopisů (1940)

NIKOLA ŠUHAJ (LOUPEŽNÍK) Pravým jménem Mykola Sjuhaj *1898 v Koločavě (dnešní Ukrajina), †16. 8. 1921  Vojenský zběh, skrývání v okolí rodné Koločavy Po válce svatba s milou Eržikou, rok a půl celkem spořádaný život Krádeže, pronásledován četníky, zatčen, ale útěk z vězení (údajně po zabití strážce), kolem sebe zbojnickou skupinu – krádeže, loupení se stupňují Vynaloženo značné množství prostředků na dopadení x Nikola uniká, vypsání odměny – ubit bývalými přáteli

OLBRACHT – NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK Olbracht vycházel ze skutečného případu koločavského zbojníka, studoval soudní materiály, pátral po očitém svědectví. „Od pravdy soudních protokolů se Ivan Olbracht obrátil k pravdě lidové víry a touhy vtělené v legendu. Nereprodukoval ji, ani ohlasově nepřetvářel, ale zachytil ji v procesu zrodu, který reálně probíhal současně s působením vojenského zběha Nikoly Šuhaje, nikterak výjimečného horského chlapce. … tak vzniklo jedno ze stavebně nejsložitějších děl české literatury, v němž se prostupuje historičnost s mýtem, dokumentárnost s básnickou nadsázkou, časovost s nadčasovostí.“ (Zeman, J. a kol.: Rozumět literatuře Interpretace základních děl české literatury. Praha: SPN, 1989. s. 281.)

román NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK TÉMA NÁMĚT Obraz země a jejích obyvatel Zrod mýtu o hrdinovi v boji proti bezpráví Zachycení sociálních problémů Podkarpatské Rusi, soužití rusínských, židovských a českých obyvatel Zbojnický – tragický osud zbojníka, jeho vzpoury proti společnosti

NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK MÍSTO, DOBA KOMPOZICE Podkarpatská Rus, vesnice Koločava, především mezi městy Chust, Volové a Koločavou (zv. Verchovina) Podhůrská krajina s lesy, loukami a pastvinami 1. světová válka a poválečná léta (NŠ zabit 16. 8. 1921) Chronologická Malým rámcem vypravování pastevce v úvodu a závěru Občasné autorovy komentáře Střídání lyrických pasáží s dramatickými částmi Užití přímé, nepřímé a polopřímé řeči

KOLOČAVA autor - Aktron / Wikimedia Commons.

NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK STRUČNÝ DĚJ Nikola s přítelem dezertoval od svého pluku, krátce úkryt u staré čarodějnice (vypijí lektvar zajišťující ochranu proti kulce), ale i od ní utečou. Nikola se vrací na Koločavu za Eržikou, znovu ukrývání před pronásledováním. Po válce se ožení s Eržikou, nuzný život ho znovu vyhání do lesů – stává se vůdcem zbojníků, bohatým bral, chudým dával. Pronásledován četníky, nepolapitelný. Zastřelil však četníka, který chodí za Eržikou, vypsána odměna. Varován bratrem Jurajem před zradou přátel, Nikola jeho varování nevyslyší a je i s Jurajem ubit .

NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK POSTAVY Další postavy Vojenský zběh Loupežník Silná osobnost, odvážný, rozhodný Symbolem vzpoury proti společnosti, budí v lidech touhu po spravedlivějším světe Uctíván i po smrti – stává se legendou (bohatým bral, aby dával chudým) Eržika - Nikolova milá Juraj – bratr Eržiky, nemá Nikolu rád Juraj – bratr Nikoly- nedůvěřivý, zabíjí, aby nahnal strach Abram Beer – hlavní strůjce Nikolovy smrti Adam Chrepta, Danylo Jasinko – Nikolovi zrádní přátelé, ubijí oba bratry

Podkarpatská Rus bývalá část Uher, osídlena Rusíny 1919 potvrzeno připojení k ČSR svízelná hospodářská situace – agrární charakter, žádný průmysl, nezaměstnanost, chudoba, negramotnost, zaostalost po 2. svět. válce součást sovětské Ukrajiny

NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK - shrnutí: Uveďte literární druh a žánr : Charakterizujte kompozici: Kde se odehrává děj: Objasněte příčiny vzniku legendy: Charakterizujte hlavní postavu: Uveďte stručný děj:

Zdroje http://ssjc.ujc.cas.cz/search.php SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80—253-0185-2 (1. vydání, 2007). SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, ISBN 80-7235-213-X. ZEMAN, J. a kol.: Rozumět literatuře Interpretace základních děl české literatury. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.

Obrázky: ANONYMNÍ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ivan_Olbracht_1929.jpg STS CHVOJKOVICE-BROD. wikimedia commons [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Podkarpatsk%C3%A1_Rus.png AKTRON. Wikimedia commons [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolo%C4%8Dava,_pohled_do_%C3%BAdol%C3%AD_z_ji%C5%BEn%C3%AD_strany_Pi%C5%A1kon%C4%9B.jpg ANONYMNÍ. Wikimedia commons [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nikola_suhaj.jpg