RENESANCIA v umení a architektúre V. Petrušková, 3.D Mojžiš 15.3. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
RENESANCE A HUMANISMUS
Gotická kultura.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
LEONADRO DA VINCI.
Dej2 Renesance a humanismus
Leonardo da Vinci MgA. Lukáš Psík wikipedia
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Renesance Charakteristika uměleckého stylu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
GOTIKA.
Vznik lineární perspektivy
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Architektura do začátku 20. století.
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
maliarstvo, sochárstvo, literatúra, hudba
Renesancia M. Hisemová, II.D.
Miesta, ktoré by som navštívil v Paríži
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

RENESANCIA v umení a architektúre V. Petrušková, 3.D Mojžiš 15.3. 2011

OBSAH Úvod Maliarstvo Architektúra Zdroje Leonardo da Vinci Michelangelo Buonarroti Sandro Botticelli Raffael Santi Albrecht Dürer Architektúra Zdroje 15.3. 2011

Úvod zrod v 14. storočí v Taliansku, v 15.-16.storočí v celej Európe odvodená z tal. slova rinascita = znovuzrodenie rozkvet obchodu, objavy nových kontinentov a rozvoj vied (optika, matematika, anatómia, astrológia...) vznik novej spol. triedy - buržoázie a ideológie humanizmu záujem o antické diela (Aristoteles, Platón) racionalizmus - úcta k rozumu: zobrazenie na základe reality umelci vystupujú z anonymity a bohaté rody (napr. Mediciovci) si ich najímajú do svojich služieb => umenie reprezentuje bohatstvo a moc doba polyhistorov tzv. „homo universales“ napr. Michelangelo bol básnik, sochár aj architekt centrom sú mestské štáty: FLORENCIA, BENÁTKY, JANOV 15.3. 2011

Maliarstvo náboženská tematika - prostriedok, ako zobraziť scény z každodenného života nástenné maľby maľované technikou fresky = maľba do vlhkej omietky nové žánre: portrét, krajinomaľba, zátišie a v Taliansku aj mytologické motívy perspektíva - maliari sa naučili pracovať s priestorom a vyjadrovať jeho hĺbku dôraz na zákonitosti svetla a tieňa (da Vinciho technika sfumato) kresba - slúži k štúdiu skutočnosti záverečná fáza renesancie = manierizmus (um. hnutie charakteristické pre 16. storočie) na tejto stránke si môžete pozrieť virtuálnu prehliadku Louvre 15.3. 2011

skice Leonarda da Vinci

Leonardo da Vinci zaujímala ho atmosférická fyzika, optika, hydrológia, aerológia (štúdium letu vtákov, plány helikoptéry, rogala, padáka) jeho rukopisy sú roztrúsené v 20-tich mestách sveta vďaka pitvám vytvoril množstvo veľmi podrobných anatomických kresieb vytvoril návrh prvého známeho robota (dokázal si sadnúť, hýbať rukami a krkom) ďalšie vynálezy: ponorka, auto poháňané pružinovým mechanizmom, skafander, vŕtačka viac informácií o umelcovi nájdete tu bol jedným z najvšestrannejších umelcov svojej doby – bol maliar, sochár, spisovateľ, anatóm, staviteľ, technický vynálezca jeho kresby krajín sú obdivuhodné svojou presnosťou ale sú i esteticky pôsobivé = spojenie umenia a vedy 15.3. 2011

Zvestovanie Dáma s hranostajom Posledná večera 15.3. 2011

MICHELANGELO BUONARROTI socha Dávida, Mojžiša, Pieta, fresky Sixtínskej kaplnky. viac informácií tu vytvoril základ pre nový sloh - baroko Stvorenie Adama Mojžiš portrét Michelangela Pieta 15.3. 2011

Sandro Botticelli jeho najznámejšie obrazy Zrodenie Venuše a Primavera (Jar) predstavujú inú stránku renesancie - vášeň pre klasickú mytológiu a mystické filozofické názory. Klaňanie kráľov je príkladom náboženskej scény, kde sú zobrazení pyšní a do seba zahľadení umelcovi mecenáši Mediciovci aj sám autor, technika: tempera na dreve viac informácií o autorovi tu 15.3. 2011

Raffael Santi idealizoval ľudské telo vyjadril mimiku postáv diela: Sixtínska Madona, freska Aténska škola viac informácií tu 15.3. 2011

Renesancia mimo Talianska - Albrecht Dürer nemecký maliar, grafik, rezbár, rytec a matematik skvelý portrétista námety z biblie, mytológie, alegórie prvý nemecký maliar, ktorý sa vyrovná osobnostiam talianskeho renesančného umenia viac informácií tu 15.3. 2011

Ďalší renesanční umelci

Architektúra vyznačuje sa renesančným slohom slúži človeku stavby sú nižšie, uplatňuje sa vodorovné delenie priestoru, geometrické tvary, menšia zdobenosť ako v gotike okná majú obdĺžnikový tvar, na cirkevných stavbách sa používajú okrúhle okná budujú sa najmä svetské stavby: zámky, paláce, meštiacke domy Znaky: symetria (súmernosť jednotlivých častí stavby) zlatý rez kupola (namiesto veže) átrium (vo vnútri dvora sa objavujú parky, sochy, fontány) pilaster (polostĺp) klenby 15.3. 2011

Dóm Santa Maria del Fiore 15.3. 2011

Chrám sv. Petra vo Vatikáne 15.3. 2011

El Escorial 15.3. 2011

Schwarzenberský palác v Prahe Ďalšie renesančné stavby Radnica v Bardejove Schwarzenberský palác v Prahe 15.3. 2011

Zdroje: Dejiny umenia 5 - José Pijoan, vydavateľstvo Tatran, Bratislava 1984 Dejiny umenia 6 - José Pijoan, vydavateľstvo Tatran, Bratislava 1984 www.esteti.samuso.sk/skolske/DSV_3.doc z 1.3. 2011 www.stavpd.sk/pdf/renesancnaarchitektura.pdf z 1.3. 2011 http://sk.wikipedia.org/wiki/Renesancia z 5.3. 2011 http://sk.wikipedia.org/wiki/Albrecht_D%C3%BCrer z 5.3. 2011 http://referaty.atlas.sk/prakticke_pomocky/dejepis/14558/?print=1 z 5.3. 2011 video z http://www.youtube.com/watch?v=nWZSNq_6ksE 15.3. 2011

Ďakujem za pozornosť V. Petrušková, 3.D