všechny animace a obrázky - archiv autora

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Harmonický průběh harmonický průběh.
Advertisements

VY_32_INOVACE_09-15 Střídavý proud Test.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Obvody střídavého proudu
Střídavý proud Podmínky používání prezentace
Ing. Vladislav Bezouška Prof. Ing. Karel Pokorný, CSc.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
obvod střídavého proudu s rezistorem
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Základy elektrotechniky Střídavé proudy
Základy elektrotechniky Přechodové jevy
Obvody střídavého proudu
Jak si ulehčit představu o kmitání
Kmitavý pohyb 1 Jana Krčálová, 8.A.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střídavé harmonické napětí a proud
Základy elektrotechniky
Tato prezentace byla vytvořena
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Obvody střídavého proudu s různými prvky, výkon SP
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jednoduché obvody se sinusovým střídavým proudem
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střídavý proud Ing. Jaroslav Bernkopf Úvod Střídavý proud
SOUVISLOST KMITAVÉHO POHYBU S ROVNOMĚRNÝM POHYBEM PO KRUŽNICI
Rezistor, cívka, kondenzátor a střídavý proud
Jednoduché RLC obvody střídavého proudu
VÝKON STŘÍDAVÉHO PROUDU
Kmitavý pohyb
Skládání kmitů.
Trojfázová soustava.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Parametry střídavého napětí a proudu
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Střídavé napětí a střídavý proud
Obvody střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu VY_32_INOVACE_Tomalova_ idealni_soucastky Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
všechny animace a obrázky - archiv autora
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
všechny animace a obrázky - archiv autora
všechny animace a obrázky - archiv autora
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
všechny animace a obrázky - archiv autora
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
všechny animace a obrázky - archiv autora
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
všechny animace a obrázky - archiv autora
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
VÝKON STŘÍDAVÉHO PROUDU
Transkript prezentace:

všechny animace a obrázky - archiv autora Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0891 Číslo materiálu VYS_32_INOVACE_19_Fázory Název školy Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 Autor Ing. Václav Opatrný Tematický celek Elektrotechnika Ročník 1. ročník Datum tvorby 9.3. 2013 Anotace Metodický pokyn Prezentace, obsahující test znalostí o střídavém proudu. Na šesti snímcích rozebírá základní problematiku časového průběhu střídavého proudu pomocí fázorů. Snímky jsou doplněny animací otázek, odpovědi žáci doplňují do pracovních listů. Materiál je určen žákům k opakování učiva. Může být také použit při výkladu učiva, kdy žáci zapisují své postřehy do pracovních sešitů, které jim pak slouží k opakování látky. Součástí materiálu jsou čtyři pracovní listy, které slouží k zaznamenávání odpovědí žáků. Jednotlivé snímky lze promítat na plátno, lépe však na interaktivní tabuli. Test je určen pro bezprostřední opakování látky frontálně se všemi žáky nebo po skupinách. Při ověřování tohoto materiálu jsem raději preferoval jednotlivé žáky s pracovními listy pro zápis odpovědí. Zde pak může vyučující zvýrazňovačem označit správně zapsané odpovědi jinou barvou pak upozornit na chyby. Zápis odpovědí v pracovních listech si žáci následně uchovají. všechny animace a obrázky - archiv autora

Co je efektivní hodnota elektrického proudu? Fázory Pro lepší pochopení fázových poměrů v obvodu střídavého proudu, zejména u obecné zátěže, kde se vyskytují cívky, rezistory a kondenzátory volíme pro grafické znázornění napěťových a proudových poměrů fázory. Necháme rotovat „šipku“ kolem počátku úhlovou rychlostí w. Časovým snímkem pohybu špičky bude „harmonická funkce“ sinusoida. Jde to i naopak. Harmonickou funkci – sinus nebo kosinus převedeme na „rotující šipku“. Pokud by pohyb začínal v „okamžiku 0“, bude fázor umístěn do vodorovné osy souřadného systému . Obecně tomu tak není, pak hovoříme o „počáteční fázi“ j0. Fázor je vektor, umístěný do počátku souřadnic, který má velikost, směr, orientaci a fázi. Velikost fázoru je rovna amplitudě vlny a fáze je odchylka od rovnovážné polohy v „čase 0“ tj. počáteční fáze z harmonického popisu. Souřadný systém Úhlová rychlost ω y fázor x U u = 50.sin 314t Pod fázorem je matematicky zapsána okamžitá hodnota elektrického napětí. Fázor bývá zvykem zakreslovat s velikostí, která je rovna efektivní hodnotě zvolené veličiny. Do pracovních listů napište: Úhlovou rychlost pohybu fázoru Dobu periody tohoto pohybu (při konstantní úhlové rychlosti) Frekvenci pohybu fázoru (při konstantní úhlové rychlosti) Jak velké napětí ukáže voltmetr? Co je efektivní hodnota elektrického proudu? Fázorem budeme nazývat orientovanou úsečku rotující úhlovou rychlostí w v kladném smyslu (proti smyslu hodinových ručiček).

ω α α0 a0 … počáteční fáze Operace s fázory U U I t = 0 Fázor je orientovaná úsečka v rovině, jejíž poloha popisuje jednoznačně danou harmonickou veličinu. Označujeme ho: , U U I α t = 0 Počáteční poloha fázoru α0 a0 … počáteční fáze Do pracovního listu nakreslete kartézský souřadný systém a do něj umístěte fázor elektrického napětí. Počáteční fáze a0 = 45°, maximální hodnota je 70,71 V. Měřítko obrázku volte: 1 cm je 10 V. Vypočtěte úhlovou rychlost, je-li frekvence pohybu fázoru f = 100 Hz Jaká je efektivní hodnota napětí? Délka fázoru je rovna příslušné hodnotě veličiny (maximální, efektivní nebo střední hodnotě - nejčastěji efektivní). Označení U, I, ... Úhlová rychlost otáčení fázoru je rovna úhlové frekvenci signálu , směr otáčení fázoru je proti směru pohybu hodinových ručiček. Fázorový diagram je zobrazení fázorů různých veličin stejné frekvence ve společném obrázku zachycujícím jejich vzájemné fázové vztahy. Při sestrojování fázorového diagramu vycházíme ze schématu daného elektrického obvodu.

RLC obvody Fázový posun mezi napětím a proudem je na cívce 90°. O tento úhel napětí předbíhá proud. Oba fázory mají velikost rovnu efektivní hodnotě. Vypočtěte amplitudy u obou veličin a nakreslete do souřadného systému průběhy jejich okamžitých hodnot, je-li U = 5V; I= 20mA. Frekvence obou veličin je 50 Hz. Měřítko: 1V … 10 mm; 10 mA … 10 mm; 10 milisekund … 40 mm Popište časovou osu tak, aby se daly odečíst doby pro amplitudy a nulové hodnoty. Rezistor v obvodu střídavého proudu: fázory U A V R U Umax u, i Imax I w t Jak je vidět z okamžitých průběhů napětí a proudu, na rezistoru není mezi oběma průběhy žádný fázový posun. Oba průběhy mají ve stejném okamžiku maximální hodnotu a ve stejném okamžiku protínají časovou osu. Oba fázory mají velikost rovnu efektivní hodnotě. Vypočtěte amplitudy u obou veličin a nakreslete do souřadného systému průběhy jejich okamžitých hodnot, je-li U = 5V; I= 20mA. Měřítko: 1V … 10 mm; 10 mA … 10 mm; 10 milisekund … 40 mm Cívka v obvodu střídavého proudu: t U I w U Umax u, i Imax A L V

RLC obvody 2 I U Umax u, i w Imax A C U t V Kondenzátor v obvodu střídavého proudu: I U Umax u, i w Imax A C U t V Jak velkou hodnotu má elektrické napětí v čase t = 0,2s, je-li ω = 628 rad.s-1 a voltmetr udává napětí U = 110V? Jak velký úhel proti vodorovné ose souřadného systému svírá fázor napětí v čase t = 0,2s. Nejprve zjistěte úhel v radiánech, vypočtěte kolik otáček vykoná fázor, pak zbylý úhel převeďte na stupně.

Efektivní hodnota střídavého proudu Uvažujme obvod s odporem, kterým jednou protéká proud stejnosměrný a podruhé proud střídavý tak, aby jeho tepelný účinek – vyvolané teplo, byl stejný. Pro naši úvahu si vybereme dobu jedné periody T. U stejnosměrného proudu je tato práce dána rovnicí: A = RI2T – plocha, která udává práci má tvar obdélníku U střídavého proudu je průběh okamžitých výkonů Ri2 sinusovka, posunutá nad osou času a s dvojnásobným kmitočtem; plocha mezi čarou Ri2 a osou udává práci, vykonanou střídavým proudem. A = RI2T … posuzujeme dobu periody I RI2 Stejnosměrný proud Ief … efektivní hodnota T R I2max 2 T = RI2T Ri2 RI2max Imax R I2max 2 Ief = Imax Ö2 zpět T

Konec prezentace Všechny materiály a obrázky jsou z archivu autora.

Pracovní list u = 50.sin 314t Do pracovních listů napište: Úhlovou rychlost pohybu fázoru ……………………………………………………………………. Dobu periody tohoto pohybu (při konstantní úhlové rychlosti) ………………….... Frekvenci pohybu fázoru (při konstantní úhlové rychlosti) …………………………… Jak velké napětí ukáže voltmetr? …………………………….. Do pracovního listu nakreslete kartézský souřadný systém a do něj umístěte fázor elektrického napětí. Počáteční fáze a0 = 45°, maximální hodnota je 70,71 V. Měřítko obrázku volte: 1 cm je 10 V. Vypočtěte úhlovou rychlost, je-li frekvence pohybu fázoru f = 100 Hz Jaká je efektivní hodnota napětí?

Pracovní list - pokračování Jak je vidět z okamžitých průběhů napětí a proudu, na rezistoru není mezi oběma průběhy žádný fázový posun. Oba průběhy mají ve stejném okamžiku maximální hodnotu a ve stejném okamžiku protínají časovou osu. 3. Oba fázory mají velikost rovnu efektivní hodnotě. Vypočtěte amplitudy u obou veličin a nakreslete do souřadného systému průběhy jejich okamžitých hodnot, je-li U = 5V; I= 20mA. Měřítko: 1V … 10 mm; 10 mA … 10 mm; 10 milisekund … 40 mm 20

Pracovní list - pokračování U cívky je fázový posun mezi napětím a proudem 90°. O tento úhel napětí předbíhá proud. 4. Oba fázory mají velikost rovnu efektivní hodnotě. Vypočtěte amplitudy u obou veličin a nakreslete do souřadného systému průběhy jejich okamžitých hodnot, je-li U = 5V; I= 20mA. Frekvence obou veličin je 50 Hz. Měřítko: 1V … 10 mm; 10 mA … 10 mm; 10 milisekund … 40 mm 5. Popište časovou osu tak, aby se daly odečíst doby pro amplitudy a nulové hodnoty. 20

Pracovní list - pokračování Jak velkou hodnotu má elektrické napětí v čase t = 0,2s, je-li ω = 628 rad.s-1 a voltmetr udává napětí U = 110V? Jak velký úhel proti vodorovné ose souřadného systému svírá fázor napětí v čase t = 0,2s. Nejprve zjistěte úhel v radiánech, vypočtěte kolik otáček vykoná fázor, pak zbylý úhel převeďte na stupně.