Prvky II.A skupiny – kovy alkalických zemin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prvky II.A skupiny – kovy alkalických zemin
Advertisements

PRKVY II.A SKUPINY Kovy alkalických zemin Be - kov Mg - kov Ca - kov
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Které prvky ji tvoří? Jak si je zapamatovat? Běžela Magda Caňonem Srazila Balvan Ramenem.
Kovy alkalických zemin. Jsou to prvky II.A skupiny PSP Patří k nim: Be, Mg, Ca, Sr, Ba, Ra (doplň názvy)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Alkalické kovy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1803_Přehled_nerostů_III._ uhličitany_sírany_dusičnany Autor: RNDr. Josef Snopek.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Sádra, vápno, cement Autor: Mgr. Alena Víchová
Fosfor Phosphorus Nekovový prvek V. A skupiny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Zinek Barbora Malinová
Hořčík.
Kovy alkalických zemin typické kovy
Uran, U, Uranium Jiří Pagáč 25. dubna 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Wolfram Denisa Dolanská.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Beryllium Alžběta Gricová 4.B.
Sacharóza – výroba cukru
Prvky 3.skupiny skandium, yttrium, lanthan a aktinium
5. Uhličitany.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Mangan.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
17 skupina.
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
ANORGANICKÁ CHEMIE Vodík, kyslík, peroxid vodíku a voda
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Poznávačka minerály.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
S-prvky Jan Dvořák 4.A.
Ch_012_Uhličitan vápenatý
Významné oxidy CO2 CO SO2 SiO2 CaO Al2O3.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Transkript prezentace:

Prvky II.A skupiny – kovy alkalických zemin charakteristika: s – prvky, valenční elektron(y) v orbitalech s elektropozitivní prvky zásadotvorné

hořčík (12 Mg) výskyt: magnezit - MgCO3 dolomit - MgCO3·CaCO3 olivín - (Mg,Fe)2SiO4 mastek - Mg3Si4O10(OH)2 v mořské vodě (MgCl2) zelené barvivo rostlin - chlorofyl

stříbrobílý, lesklý, kujný a tažný kov při zahřívání na vzduchu shoří za vývinu oslňujícího světla - vzniká bílá směs oxidu hořečnatého (MgO) a nitridu hořečnatého (Mg3N2)

s vodou reaguje velmi pomalu reaguje s oxidujícími i neoxidujícími kyselinami má redukční účinky

využití: konstrukční materiál - lehké slitiny – letecký a automobilový průmysl ochrana jiných kovů před korozí redukční činidlo

obchodní název - pálená magnézie oxid hořečnatý obchodní název - pálená magnézie bílý prášek, nepatrně rozpustný ve vodě využití - ohnivzdorné kelímky,vyzdívky pecí hydroxid hořečnatý ve vodné suspenzi (magnesiové mléko) se používá jako antacidum (určitá dávka Mg(OH)2 zneutralizuje 1,37× větší množství HCl než stejná dávka NaOH a 2,85× větší množství HCl, než stejné dávka NaHCO3

síran hořečnatý využití – projímadlo v lékařství, v minerálních vodách (Šaratica)

kazivec (fluorit) - CaF2 vápník (20 Ca) výskyt: vápenec - CaCO3 - kalcit (šesterečná soustava) + aragonit (kosočtverečná soustava) dolomit sádrovec - CaSO4.2H2O kazivec (fluorit) - CaF2 apatit - 3Ca3(PO4)2.CaCl2 nebo 3Ca3(PO4)2.CaF2 sloučeniny vápníku jsou obsaženy téměř ve všech minerálních vodách, v orgánech živočichů a rostlin

průmyslová výroba: elektrolýzou taveniny chloridu vápenatého

stříbrobílý, lesklý, měkký kov barví plamen oranžově červeně reaguje s vodou: Ca + 2H2O → Ca(OH)2 + H2 reaguje s kyselinami

je dobře rozpustný ve vodě sloučeniny: chlorid vápenatý hexahydrát CaCl2·6H2O je dobře rozpustný ve vodě při rozpouštění spotřebuje značné množství tepla využití: příprava chladících směsí postřik komunikací při sněhu a náledí proti zamrzání uhlí a rud na lodích a haldách

oxid vápenatý - pálené vápno chlornan vápenatý součást chlorového vápna: Ca(ClO)2·CaCl2 využití – desinfekce, bělení oxid vápenatý - pálené vápno vyrábí se tepelným rozkladem vápence: CaCO3 → CaO + CO2 prudce reaguje s vodou za značného vývoje tepla: CaO + H2O → Ca(OH)2, této reakci se říká hašení vápna využití - k odstranění P, S, Si z oceli - struskotvorná látka

hydroxid vápenatý výroba – reakcí oxidu vápenatého s vodou: CaO + H2O → Ca(OH)2 – silně exotermická reakce silný hydroxid, nazývá se „hašené vápno“ vodný roztok - vápenná voda suspenze hydroxidu vápenatého ve vodě se nazývá vápenné mléko

( v mlékárenství se přidává do smetany, aby se snížila její kyselost před pasterizací a výrobou másla ) fermentací syrovátky a přidáním vápenného mléka vzniká mléčnan vápenatý (využití ve farmacii), nebo se z něj okyselením získá kyselina mléčná v cukrovarnictví se používá k čeření řepné šťávy - odstranění necukerných složek změkčování vody - odstranění přechodné tvrdosti: Ca(HCO3)2 + Ca(OH)2 → 2CaCO3 + 2H2O Mg(HCO3)2 + Ca(OH)2 → MgCO3 + CaCO3 + 2H2O

malta - směs písku s hašeným vápnem a vodou, na vzduchu postupně tuhne, protože odpařováním ztrácí vodu a hydroxid vápenatý reaguje se vzdušným oxidem uhličitým, tvoří se nerozpustný uhličitan vápenatý: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

vyskytuje se obvykle jako dihydrát (sádrovec) síran vápenatý vyskytuje se obvykle jako dihydrát (sádrovec) alabastr – kusová, kompaktní jemně zrnitá forma CaSO4·2H2O kalcinací – zahříváním (t = 150°C) ztrácí sádrovec vodu, přechází na hemihydrát - sádra (CaSO4·1/2H2O), poté na bezvodý síran vápenatý (CaSO4 (t = 200 °C) → β CaSO4 (t = 600 °C) při dalším zahřívání (t = 1100 °C ) se bezvodý β CaSO4 rozkládá na CaO a SO3

hemihydrát CaSO4·1/2H2O, rozmíchán s vodou tuhne na kaši (odlitky, sádrové obvazy, obkládačky) CaSO4 způsobuje trvalou tvrdost vody

uhličitan vápenatý nerozpustný ve vodě využití výroba papíru příprava - srážením vápenatých solí alkalickými uhličitany: CaCl2 + Na2CO3 → CaCO3 + 2NaCl nerozpustný ve vodě s kyselinami reaguje za uvolňování oxidu uhličitého: CaCO3 + 2HCl → CaCl2 + CO2 + H2O využití výroba papíru brusivo v zubních pastách zdroj vápníku při dietách složka žvýkaček

Vznik krápníků ve vápencových jeskyních uhličitan vápenatý je prakticky nerozpustný ve vodě pokud je ve vodě protékající přes vápencové skály rozpuštěn oxid uhličitý, dochází k přeměně nerozpustného uhličitanu vápenatého na rozpustný hydrogenuhličitan vápenatý: CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2 roztok hydrogenuhličitanu po malých kapkách dopadá na skálu a pomalu se z něj odpařuje voda a uvolňuje se oxid uhličitý reakce probíhá tedy v opačném směru a dochází ke vzniku krápníků: Ca(HCO3)2 → CaCO3 + CO2 + H2O

dusičnan vápenatý obchodní název - norský ledek, hygroskopický dusíkaté a vápenaté hnojivo fosforečnan vápenatý – výroba hnojiv

stroncium (38 Sr) stříbrobílý, lesklý, poměrně měkký kov krystalizuje v krychlové soustavě reaguje s vodou lépe než vápník Sr + 2H2O → Sr(OH)2 + H2 barví plamen červeně

sloučeniny: dusičnan strontnatý používá se v zábavné pyrotechnice

radium (88Ra) historie: výskyt: v roce 1898 bylo izolováno ve stopovém množství z jáchymovského smolince P. a M. Curieovými z této rudy se jim podařilo po mnohaletém úsilí izolovat chlorid radnatý na izolaci 1 gramu chloridu radnatého spotřebovali 10 tun smolince M. Curierová pojmenovala prvek podle jeho vlastnosti - radioaktivity (latinsky radius = paprsek) výskyt: vzniká ve smolinci radioaktivním rozpadem z uranu

na vzduchu zčerná (vytvoří se oxid radnatý) lesklý, bílý kov na vzduchu zčerná (vytvoří se oxid radnatý) v současné době je známo 25 izotopů radia nejvýznamnějšími jsou izotopy 226Ra s poločasem rozpadu 1602 let a 228Ra s poločasem 6,7 roku vysílá všechny druhy záření krystalizuje v krychlové soustavě

využití: dříve v lékařství (léčení rakoviny)