VY_32_INOVACE_08_PEK_477_Kou Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_08_PEK_477_Kou Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Marie Koumarová
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Hotelnictví Předmět Písemná a elektronická komunikace Ročník 2. Název tematické oblasti (sady) Obchodní korespondence v hotelovém a ubytovacím provozu Název vzdělávacího materiálu Žádost o místo Anotace Prezentace vysvětluje žákům význam žádosti o místo v jejich profesním životě a uvádí, jaké údaje by v této písemnosti neměly chybět. Připomíná, že je důležité dbát při psaní žádosti o místo nejen na grafickou a jazykovou stránku, ale i na estetickou. Zhotoveno, (datum/období) 28. března 2013 Ověřeno 17. dubna 2013
nebo-li průvodní dopis k životopisu Žádost o místo nebo-li průvodní dopis k životopisu
Proč je průvodní dopis důležitý? Životopis zaslaný s průvodním (tzv. motivačním) dopisem zaujme personalistu mnohem více. Průvodní dopis sděluje, proč právě vy byste měli být tím nejlepším budoucím zaměstnancem. Cílem průvodního dopisu je více zaujmout a nechat se pozvat na úvodní pohovor.
Proč je průvodní dopis důležitý? Uvádíme v něm informace, které se do životopisu nehodí tzn.: proč se ucházíte o toto místo, cíle ve vašem profesním životě, čeho plánujete dosáhnout… 1
Tři druhy průvodních dopisů Reakce na vypsané výběrové řízení. Oslovujete více firem, ve kterých byste měli zájem pracovat. Máte důvěrné informace, že firma hledá člověka vašich vlastností.
Reakce na vypsané výběrové řízení O volné pracovní pozici jste se dozvěděli: v inzertních novinách na internetu z nabídky personální agentury Znáte pozici i konkrétní požadavky firmy. Splňujete-li alespoň 3 z nich – ucházejte se o místo. V průvodním dopise byste měli sdělovat, proč máte zájem o danou pozici a důvody, proč jste tím nejlepším kandidátem.
Oslovujete více firem, ve kterých byste měl(a) zájem pracovat Nevíte, zda společnosti, které oslovujete mají zájem o nové zaměstnance. Do průvodního dopisu uveďte, jaký přínos byste znamenali pro danou společnost a co byste chtěli dělat. Dopis adresujte konkrétnímu adresátovi, požádejte o osobní pohovor. Při elektronické komunikaci neposílejte nikdy jeden dopis více firmám najednou. Dopis upravte a zašlete na jednu e-mailovou adresu.
Máte důvěrné informace, že firma hledá člověka Vašich vlastností Vypište svoje cíle a možnosti. Můžete uvést, že víte o volné pozici, a proto se chcete o tuto pozici ucházet. 2
Pravidla žádosti o místo Musí mít formát žádosti, dodržujte rozsah maximálně 1 stránku formátu A4. Směřujte žádost vždy na konkrétní pozici. Musí obsahově zaujmout – stručný text, bez pravopisných chyb a bez překlepů. Vytiskněte ji na čistý papír (kvalitním tiskem) a vlastnoručně podepište. 3
Pravidla žádosti o místo Buďte sebevědomí, ale nebuďte arogantní. Nebuďte negativní. Zkuste se na napsaný dopis podívat s nadhledem a pohledem zaměstnavatele. 4
Jak vytvořit průvodní dopis Základní osnova dopisu: Vaše adresa Adresát Datum Oslovení Úvod Obsah Závěr Podpis 5
Úvod Nezapomeňte na oslovení. V úvodu uveďte přesně - proč se obracíte právě na tuto firmu, jaká pozice Vás zaujala, o jakou práci se chcete ucházet. 6
Obsah Zde uveďte odpověď zaměstnavateli na otázku, proč se na tuto pozici hodíte. Napište dovednosti, které předchozí zaměstnavatel oceňoval, a v čem jste dobří, ale nemohli jste se realizovat. Popište, co můžete firmě nabídnout a co prospěšného byste chtěli pro ni udělat.
Závěr Nezapomeňte požádat o osobní setkání. Uveďte, jak a kdy Vás mohou kontaktovat (adresu, telefon, e-mail). Dopis vlastnoručně podepište. 7
Použitá literatura: Úprava písemností zpracovaných textovými editory : ČSN 01 6910. Praha : Český normalizační institut, 2007. 45 s. ŠTIKOVÁ, Stanislava. Písemná a elektronická komunikace 2: Uzavírání a plnění kupních smluv; Ing. Stanislava Štiková – Korespondent. 8. přeprac. vyd. Plzeň : Štiková, 2007. 119 s. Kuldová, Olga a Fleischmannová, Emílie. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti: pro střední školy i pro širokou veřejnost. 6. upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007. 199 s. ISBN 978-80-7373-009-3.
Použité zdroje: http://www.occupationsguide.cz/cz/main/default.aspx http://portal.mpsv.cz/sz/obcane [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7] [cit. 2013-03-28]. Dostupný pod licencí Microsoft Office 2010 (viz http://explore.live.com/microsoft-service-agreement?mkt=cs-cz&CTT=114) na WWW: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/>. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.