Číslo: VY_32_INOVACE_14_13 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Člověk ve zdraví a nemoci Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OSOBNÍ HYGIENA VY_32_INOVACE_5A_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Energetická hodnota potravin (EH)
Netradiční zdroje elektrické energie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Základy automatického řízení 1
DUM - Digitální Učební Materiál
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Voda Základ života.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_74_PRV1
Regenerační přípravky I.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Období: leden až květen 2012
Název projektu: Moderní škola
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
POČÍTAČ VY_32_INOVACE_02 Sada 6 ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY__III/2__INOVACE__161 Režim dne školáka.
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Bylinky Šťovík kyselý Hana a Petr Ulrychovi Užívá se převážně zevně
Drogerie – Osobní hygiena III.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Závislost elektrického odporu
Základní škola, Hradec Králové
Návykové látky Alkohol
Letní pozdrav.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Mgr. Veronika Vaňousová
Transkript prezentace:

číslo: VY_32_INOVACE_14_13 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Aromaterapie Autor: Mgr. Gabriela Illeová Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Předmět: Výchova ke zdraví Ročník: 9. ročník

Anotace DUM je výkladovou prezentací seznamující s jednou z metod duševní hygieny, způsobu relaxace a alternativní metodou léčby. Cílem je mimo jiné práce s informacemi, vyhledávání a zpracování informací – nutno mít k dispozici slovník cizích slov či přístup k internetovému vyhledavači – snímek č. 4, 5. Přináší formy aplikace aromaterapie (snímek č. 11 – 15) a příklady používaných vůní (snímek č. 9). Snímek č. 20 je úkolem pro shrnutí – křížovka s následným řešením snímku č. 21. Snímek č. 22 dává podněty pro domácí přípravu žáků na následující hodinu a rozšiřuje tak vědomí o dalším využití léčivek pro upevnění a preventivní podporu zdraví. Zmínit také rizika alternativní medicíny, upozornit na možné léčitele neodborníky.

Náročné životní situace Aromaterapie Náročné životní situace

Co je aromaterapie? aroma ??? terapie ???

Řešení aroma terapie vůně léčení, způsob léčby různými prostředky pach pro nás příjemný mozek je schopen si vůně velmi dobře napořád zapamatovat výrazný vliv na lidskou psychiku typické vůně pro konkrétní situaci - kostely vykuřovány kadidlem, Vánoce + purpura, … terapie léčení, způsob léčby různými prostředky medicínský obor zabývající se léčbou

aroma + terapie léčebné metody využívající působení vůní

Aromaterapie – dar přírody druh alternativní medicíny léčba vůní využívá rostlinné těkavé látky (éterické oleje, silice) a vonné složky za účelem změny mysli, nálady, prožívání, zdraví posílení imunity, prevence onemocnění počátky více jak před 4000 lety (starověký Egypt)

Éterické oleje (EO) těkavé, silně koncentrované aromatické látky, označované jako oleje, ale lehké a nemastné rozpouští se v rostlinných olejích (mandlový, sezamový, olivový, slunečnicový, …), v alkoholu, medu, mléce, smetaně, soli, mýdlu ! nerozpustné ve vodě ! získání destilací vodní parou, lisováním za studena ! kvalita ! – čisté oleje bez chemických příměsí – alergie, ovlivnění účinku !

Nejčastěji využívané EO citrónová tráva levandule cedrové dřevo zázvor santalové dřevo borovice jasmín růže granátové jablko

Účinky éterických olejů Fyzické působení proti bolesti posílení imunity podpora očisty (detoxikace) křečové žíly vysoký krevní tlak nízký krevní tlak … Ovlivnění psychiky povzbuzující (stimulující) uklidňující (odbourání stresu) podpora koncentrace podpora paměti …

Formy aplikace aromaterapie masáže inhalace masti a krémy obklady koupele rozprašování

Aromaterapeutické masáže olej vstřebáván pokožkou a zároveň působí prostřednictvím dýchání ruka působí na energetické dráhy, uvolňuje tělesné a duševní bloky již během 10 min. olej prokazatelný v krvi

Inhalace a aromalampa prostřednictvím dýchání do průdušek, plicních sklípků, krevních kapilár až k jednotlivým orgánům dávkování: inhalace – 2-3 kapky oleje nakapat do 600 ml vařící vody aromalampa - ovlivnění duše 1-5 kapek do 100 ml vody, tělesné obtíže 5-8 kapek do 100 ml vody

Koupele ! EO se nerozpouští ve vodě ! EO nejprve rozmíchat v mléce, medu, soli z Mrtvého moře a teprve poté vlít do vany dávkování – 8-15 kapek EO na plnou vanu relaxace, uvolnění

Obklady EO zamíchat do tvarohu nakapat na kostky ledu nakapat na vlhký kus látky

levandule a meduňka harmonizující

zázvor a limetka posilující

citrón a pomeranč povzbuzující

grapefruit a máta inspirující

1. Obranyschopnost organismu, 2. H2O, 3. vůně, 4. éterický. , 5 1. Obranyschopnost organismu, 2. H2O, 3. vůně, 4. éterický ???, 5. vdechování, 7. citrus používaný v aromaterapii, 8. způsob získávání vonných silic x * ě

x I M U N T A V O D R L E J H C Ě S Á Í Řešení: 1. Obranyschopnost organismu, 2. H2O, 3. vůně, 4. éterický ???, 5. vdechování, 7. citrus používaný v aromaterapii, 8. způsob získávání vonných silic x I M U N T A V O D R L E J H C Ě S Á Í

Podněty pro domácí přípravu zjisti, kde je možné v našem městě zakoupit éterické oleje, jaké značky jsou vyhledej konkrétní vůně pro konkrétní potíže (neuvedené v prošlé prezentaci) zábaly, koupele, inhalace = zevní užití léčivek x vnitřní užití – čaje, odvary -vyhledej bylinky proti pocení x potopudné, na odkašlávání, na nervy

Zdroje Janča, J.: Alternativní medicína. Praha, Eminent 2000, 260 s. Obrázek snímek č. 4: archiv Gabriela Illeová Obrázek snímku č. 6 – Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Květ (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flower_poster_2.jpg Obrázek snímku č. 6 – Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Aromaterapie (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Teatreeoil.jpg

Zdroje (pokračování) Obrázek snímek č. 16 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Levandule (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bildtankstelle_1_039.jpg Obrázek snímek č. 17 – Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Zázvor (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gingembre.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Limeta (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lime_frugter.jpg Obrázky snímek č. 18 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Citron (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lemon.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Pomeranč (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ambersweet_oranges.jpg

Zdroje (pokračování) Obrázky snímek č. 19 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Máta (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mentha_longifolia_2005.08.02_09.53.56.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Ovoce (online). c2013 [citováno 8. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Owoce_Grejpfrut.jpg