FUNKCE Hejný [str. 240] ontogeneze funkčního myšlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Advertisements

Mgr. Renáta Davidová.  Hrací plocha je rozdělena do 2 sloupců, které představují různé kategorie otázek.  Každé otázce ve sloupci je přiřazeno bodové.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Funkce Konstantní a Lineární
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Funkce.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Kvadratické nerovnice
FUNKCE. Závislost délky vegetační sezóny na nadmořské výšce
Opakování na 4. písemnou práci
FUNKCE – soustava souřadnic
Funkce Funkce (píšeme f (x) ) je každé zobrazení množiny A do množiny R, kde A je libovolná podmnožina množiny R. Zobrazované množině A říkáme definiční.
Poměr v základním tvaru.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
2.2 Kvadratické rovnice.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
3. Diferenciální počet funkcí reálné proměnné
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Kvadratické nerovnice
Lineární funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Lineární funkce Zdeňka Hudcová
Lineární funkce.
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární Přímá úměra Konstantní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární funkce a její vlastnosti 2
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
Graf nepřímé úměrnosti
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_17
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Poměr v základním tvaru.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Lineární funkce v praxi
7.2 Lineární funkce Mgr. Petra Toboříková
FUNKCE
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Kvadratická funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
Lineární funkce a její vlastnosti
Základy infinitezimálního počtu
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
VY_12_INOVACE_Pel_III_13 Funkce – kvadratická funkce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Opakování na 3. písemnou práci
Grafy kvadratických funkcí
Opakování na 4.písemnou práci
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

FUNKCE Hejný [str. 240] ontogeneze funkčního myšlení životní zkušenosti – představa o kvantitativních vazbách příčiných jevů (otočení kolečka -> zvýšení hlasitosti, baterie vodovodní -> silnější/slabší proud) intuitivní užití získaných zkušeností pro řešení některých problémů (odhadování času – 10s = 16 kroků, odhadni 15s, 7,5 s, 18 sekund; tabulková metoda řešení rovnic vyššího stupně; graf – závislost dráhy na čase) systematická práce s funkcemi 2 způsoby práce – funkce jako matematický objekt x užití funkcí na modelování situací Hejný [str.404] lineární závislost a její graf zasahuje do 3 oblastí rozvoje M znalostí model řady reálných dějů první setkání Ž s funkční závislostí propedeutika rovnice přímky př. Věrný pes Alík zaslechl pes svého pána Bartoloměje vracející ho se rychlostí 4km/h z procházky. Alík vyběhl naproti pánovi a za 18 s byl u něj. Hned jak k němu doběhl vyrazil zpět na místo, odkud vyběhl za Bartolomějem a odtud zas zpět k pánovi atd, až dokud Bartoloměj nepřišel domů. Alík běhal rychlostí 20 km/h. Kolik metrů Alík naběhal? [dráha první 100 m, čas, který běhal je 90 s. Běhal 108 s, Bartoloměj ušel 120 m, Alík 600 m. ]

určí definiční obor funkce, obor hodnot, funkční hodnotu - výstupy 2. stupeň rozhodne, zda je daná závislost mezi dvěma veličinami funkcí, uvede příklady z běžného života určí definiční obor funkce, obor hodnot, funkční hodnotu vyjádří lineární funkci, konstantní funkci, přímou a nepřímou úměrnost tabulkou, rovnicí, grafem užívá tabulkového kalkulátoru k vyjádření funkce odhalí funkční vztah v textu úlohy využívá znalosti o funkcích k řešení praktických úloh 2

Rozhodni, zda je tabulkou/grafem zadána funkce - úlohy POJEM FUNKCE GRAF FUNKCE Rozhodni, zda je tabulkou/grafem zadána funkce Urči definiční obor a obor hodnot – z tabulky, z předpisu Doplň tabulku – předpis je/není zadán Dvojice patří/nepatří funkci. Urči funkční hodnotu f(a). Napiš rovnici funkce dané tabulkou. Načrtni graf funkce dané tabulkou/předpisem. Určete D a H funkce. Určit z grafu, pro jaká x nabývá funkce kladných záporných hodnot, menší/větší než zadané číslo 3

Z tabulky/grafu/předpisu urči, zda roste nebo klesá. Funkce - úlohy Vlastnosti funkce Z tabulky/grafu/předpisu urči, zda roste nebo klesá. Z grafu urči, kde roste a kde klesá. 4

FUNKCE – různé definice funkce jako předpis funkce jako přiřazení funkce jako speciální případ zobrazení ad1 „Funkcí nazýváme předpis, který každému prvku dané číselné množiny D(f) přiřazuje nejvýše jedno (žáné nebo jedno) číslo z množiny všech reálných čísel R. Množina D(f) se nazývá definiční obor funkce f.“ (Coufalová a kol.: Matematika pro 9. ročník. Fortuna, str. 116) ad2 „Každá funkce vyjadřuje závislost dvou veličin x, y. Ke každé hodnotě nezávisle proměnné x (z definičního oboru) je funkcí přiřazena jediná hodnota závisle proměnné y (funkční hodnota). (Rosecká, Z.: Algebra 9. Nová škola, str. 72) ad2 „Skutečnost, že proměnná y závisí na proměnné x (hodnota y je určena hodnotou x), vyjadřujeme rčením: „Proměnná y je funkcí proměnné x“, stručněji „y je funkcí x“. (Herman a kol.: Funkce. Kvarta. Prometheus, str. 10) ad3 viz VŠ-přednášky 5

Kterým předpisem je dána lineární funkce. úlohy Lineární funkce Kterým předpisem je dána lineární funkce. Sestroj graf lin. funkce dané předpisem. Rozhodni, zda je lin. funkce klesající nebo rostoucí Sestroj graf funkce procházející daným bodem a rovnoběžné s grafem funkce dané předpisem. Najděte souřadnice průsečíků s osou x a s osou y. Grafické řešení SLR 2x2. 6

Lineární funkce - motivace př. Doplň tabulku: Sestroj v pravoúhlé soustavě souřadnic body odpovídající [x, y] a zapiš rovnici příslušné funkce. x 2 3 4 6 y 10 14

Lineární funkce - motivace př. Sestroj graficky, jak se mění teplota vzduchu s výškou, víš-li, že na každých 100 výškových metrů poklesne o stejnou teplotu. Doplň tabulku. Napiš rovnici funkce dané tabulkou. h [m] 200 400 600 800 t [°C] 16 14,8

 funkce, kterou lze zapsat rovnicí graf lineární funkce  množinou všech bodů [x,y], pro něž je přímka rostoucí a klesající funkce  funkce je rostoucí v D(f), pokud pro každé dvě x1, x2, dvě platí: Je-li x1 > x2, pak f(x1) > f(x2) průsečíky s osami  souřadnice x průsečíku grafu funkce s osou y je rovna nule.  souřadnice y průsečíku grafu funkce s osou x je rovna nule.

Lineární funkce Úlohy Vyber lineární funkce. Urči f(1). Patří bod [-4,5] funkci? Urči, zda jsou rostoucí (klesající), najdi průsečíky s osami.

Lineární funkce Úlohy Vyber lineární funkce. Urči f(1). Patří bod [-4,5] funkci? Urči, zda jsou rostoucí (klesající), najdi průsečíky s osami. Funkce dané tabulkou nemohou být lineární funkce, neboť jejich definičním oborem není R. (Druhou funkci danou druhou tabulkou by bylo možno rozšířit na lineární funkci.) x 2 3 4 5 6 y 8 10 15 16,5 x 3 2 4 6 -1 y -2 -4 -8 x -3 2 -1 6 y 4 -6 -8

Lineární funkce Úlohy Vyber lineární funkce. Urči f(1). Patří bod [-4,5] funkci? Urči, zda jsou rostoucí (klesající), najdi průsečíky s osami. 1 0 1 1 0 1 1 0 1

Lineární funkce – speciální případy Motivace Narýsuj graf závislosti délky obvodu čtverce na velikosti jeho strany.

Lineární funkce – speciální případy funkce přímé úměrnosti modře – graf přímé úměrnosti černě – graf funkce přímé úměrnosti

Lineární funkce – speciální případy konstantní funkce

Lineární funkce – vlastnosti Narýsuj grafy lineárních funkcí: , které náleží body [-4, 3] a [2, 0] , jejíž graf prochází počátkem a je rovnoběžný s grafem funkce f2. Všechny funkce zapiš rovnicí.

Lineární funkce – vlastnosti Jestliže v rovnicích lineárních funkcí: pak jsou grafy těchto funkcí rovnoběžné přímky. Určete rovnici lineární funkce, jejíž graf je rovnoběžný s grafem funkce a prochází bodem

Lineární funkce – využití grafické řešení soustav lineárních rovnic slovní úlohy červeně a zeleně situace, kdy SLR nemá řešení, má nekonečně mnoho řešení

Lineární funkce – využití Zahrádkáři užívají dvě cisterny s vodou. Pozdě na podzim před prvními mrazy cisterny vyprazdňují. Z větší zcela plné cisterny o objemu 8m3 vytéká voda rychlostí 4l/s, z menší cisterny o objemu 5 m3 zaplněné z 80% vytéká voda rychlostí 1,5l/s. Za kolik minut bude v obou cisternách stejné množství vody? Sestavte tabulky, zakreslete grafy do soustavy souřadnic.

Kvadratická funkce - motivace Sestrojte (1) Graf závislosti dráhy volného (1) graf závislosti obsahu pádu na době pádu a graf čtverce na délce jeho strany (2) funkce dané předpisem y= 5x2 a (2)graf daný předpisem y = x2.

Kvadratická funkce - definice graf kvadratické funkce  funkce, kterou lze zapsat rovnicí y = ax2, a ≠ 0, D(f) = R  množina všech bodů [x,y], pro něž y = ax2, a ≠ 0, D(f) = R  parabola motivace – separované modely – zadat různým různé trojice koeficientů, tabulka funkční hodnot – graf, porovnávání, vyvozování

Kvadratická funkce - úlohy Úlohy: Sestroj grafy funkcí: Urči jejich obory hodnot. Porovnej vzájemně obory hodnot a rovnice funkcí.

Kvadratická funkce - vlastnosti  obor hodnot pro a > 0, a < 0  nejmenší a největší hodnota funkce  kde je funkce klesající a kde je rostoucí

Kvadratická funkce - úlohy Kterým z předpisů je dána kvadratická funkce: y = x2/5 y = –4x y = 2/x2 y = 3x2 Rozhodni, zda dvojice vyhovuje rovnici funkce: Určete rovnici kvadratické funkce procházející bodem [5, -4]. Za jak dlouho spadne kámen na zem puštěný z rozhledny vysoké 125 m. Narýsuj graf závislosti obsahu kruhu na poloměru.