Martin Vávra, Tomáš Čížek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
ÚVOD DO ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I VÝVOJ NEZISKOVÉHO SEKTORU V ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Aktivita 05 projektu „Efektivní vnitřní kontrola v rezortu Ministerstva obrany“
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Metodologie historického výzkumu volného času
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Politologie jako věda Politika moc
Výzkum veřejného mínění v České republice Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výzkum veřejného mínění v České republice
Historie výzkumů veřejného mínění
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
1 Historie výzkumů veřejného mínění. 2 Rozvíjejí se nejprve v USA Rozvíjejí se nejprve v USA Zpočátku spjaty výlučně s volbami a volebními kampaněmi Zpočátku.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Výzkum veřejného mínění (VVM) Aneb úvod do problematiky.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Vzdělávací politika.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Název politologie je složen z následujících slov:
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
Výzkum veřejného mínění
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Komunitní plánování cesta k aktivní roli klienta sociálních služeb
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Polytechnické vzdělávání v praxi
Martin Vávra, Tomáš Čížek
Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (anglicky United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) je jedna ze 14 mezistátních.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Co říká česká veřejnost?
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Martin Vávra, Tomáš Čížek martin.vavra@soc.cas.cz Výzkum veřejného mínění před rokem 1989: diskursivní a institucionální zakotvení Martin Vávra, Tomáš Čížek martin.vavra@soc.cas.cz 7. olomoucká sociologická konference 18. 10 – 20. 10. 2017

Kontext v rámci projektu „CSDA Research – Výzkumný program Českého sociálněvědního datového archivu: Česká republika v Mezinárodním programu sociálních šetření ISSP, výzkum kvality dat a zdrojů dat“. Projekt je realizován s podporou Evropských strukturálních a investičních fondů v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) pod reg. č. CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001796. Jedna z klíčových aktivit projektu má za cíl výzkum dějin české empirické sociologie do roku 1993 Součástí aktivity je i založení a plnění databáze historických empirických výzkumů

Význam výzkumu veřejného mínění To, že výsledky výzkumu veřejného mínění říkají něco o dané společnosti je evidentní Ovšem o společnosti vypovídá i samotný výzkum – to zda se vůbec provádí, kdo ho provádí, s jakým cílem, na jaká témata

Dějiny výzkumu veřejného mínění V USA v třicátých letech - George Gallup and Elmo Roper Přispěli významně ke změně pojmu „veřejné mínění“ – před nimi pod tím bylo nejčastěji míněno mínění elit, těch kdo mají kvalifikovaný názor Především pro Gallupa byly názory veřejnosti výrazem smysluplných společenských názorů (political wisdom) a výzkum byl klíčem, jak se k těmto názorům dostat „výzkum veřejnosti, na témata definovaná veřejností, ve prospěch veřejnosti“ Až do 30. let - roste popularita straw polls, jsou prováděny nejvlivnějšími deníky 1916 – první výzkum, který používá kvótní výběr (Ohio, Columbus Dispatch) 1916 – časopis Literary Digest – první straw poll zaměřený na prezidentské volby: až do roku 1932 byly předpovědi správné Gallupův záměr - Metodologie výzkumů + rozvoj masové komunikace (tisk,rozhlas) = možnost navrátit do moderní americké společnosti prvky přímé demokracie Výzkumy jako protiklad vlivu lokálních a zájmových skupin

Výzkumy veřejného mínění přichází do Československa Československý ústav pro výzkum veřejného mínění byl zřízen v roce 1946 jako oddělení Ministerstva informací Činnost byla ovlivněna Gallupovou metodou a výzkumníci ÚVVM (především Čeněk Adamec) se hlásili i ke Gallupově „misi“ – výzkumy jako „permanentní parlament“, hlas lidu Témata výzkumů byla ovšem zadávána především veřejnou správou Výsledky publikovány v časopise „Veřejné mínění“ i v médiích Po únoru 48 byla témata výzkumů stále více omezována až byl Ústav v roce 1950 „pro nepotřebnost“ uzavřen

Obnova výzkumu veřejného mínění v šedesátých letech V souvislosti s obnovou sociologie začaly okolo poloviny šedesátých let diskuse o obnově systematického výzkumu veřejného mínění V roce 1967 byl založen Ústav pro výzkum veřejného mínění jako součást Akademie věd První výzkum byl „Veřejné mínění a otylost“, ovšem převážná většina výzkumů z následujícího roku 1968 se již týkala politických témat Výsledky byly často publikovány v médiích

Důvěra v komunistickou stranu (červenec 1968) Sloupcová % Československo ČR SR   Zcela důvěřuje 11 10 12 Spíše důvěřuje 40 34 52 Ani/ani 36 39 31 Spíše nedůvěřuje 13 5 Zcela nedůvěřuje 3 4

Prospěšnost vzniku nesocialistické strany

Rudé právo o výzkumech veřejného mínění - 1966 „socialistická společnost je sice homogenní, ale postavení a potřeby lidí se liší“ „v padesátých letech byla úloha veřejného mínění oslabena a důsledky pociťujeme ještě dnes…..zmizela bohužel role veřejného mínění jako kontrolního mechanismu“ „odumírání práva a právních sankcí bude postupně nahrazováno normami morálky, veřejné mínění tak bude stále více vystupovat do popředí“ Rudé právo - 7.6.1966

Výzkum veřejného mínění v období normalizace Po srpnu 1968 byla ještě nějaký čas (do jara 69) zkoumána „citlivá témata“, ovšem poté se již výzkumy věnovaly spíše hospodářským a společenským tématům Veřejná prezentace výsledků výzkumů byla omezována až ustala úplně V roce 1972 ÚVVM skončil jako součást ČSAV a byl s novým personálním obsazením ustaven jako součást Federálního statistického úřadu Pod přímou kontrolou Sekretariátu UV KSČ (Oddělení ideologie a propagandy) Kritika předchozího fungování ÚVVM novým vedením

Rudé právo o výzkumech veřejného mínění - 1977 „Výzkum veřejného mínění není samoúčelným a nezainteresovaným sběrem empirického materiálu. Jeho smyslem je poznání konkrétního stavu politického vědomí jednotlivých sociálních skupin a vrstev československé populace a pomoc stranickým orgánům a organizacím při řešení daných bezprostředních i dlouhodobých úloh stranické činnosti.“ Karel Rychtařík, Rudé právo, 19.9.1977

Během sedmdesátých let a první poloviny osmdesátých byla zkoumána především „sociální „ témata (rodina, vzdělání) v druhé polovině osmdesátých došlo k rychlému nástupu významu politických témat. Data z výzkumů byla určena pouze pro účely vybraných institucí Vybrané výsledky začaly být zveřejňovány v médiích až na konci osmdesátých let V rámci Komunistické strany byly výsledky využívány i jako nástroj boje různých frakcí

Výzkum po nehodě v Černobylu

Která média poskytují lepší informace o havárii v Černobylu řádková % Československá Někdy československá, jindy západní Západní Neví Srozumitelnější 25 4 46 Přesvědčivější 19 9 53 Komplexnější 20 52 Přesnější 17 55 Aktuálnější 11 24 45

Z metodologického pohledu lze říci, že výzkumy byly ve všech obdobích před rokem 1989 na vysoké metodologické úrovni Pokud ovšem chápeme tyto výzkumy také jako formu sociální moci a sociální komunikace, pak tato moc po roce 68 nesloužila veřejnosti a její „vnitřní komunikaci“, což samo o sobě dynamiku veřejného mínění narušovalo.