Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Advertisements

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výpočet spotřeby materiálu z plných pálených cihel.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Určení látek - prakticky Z jaké je to látky???
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM USB mikroskop.
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
F YZIKA Měření objemu. Vypracoval: Lukáš Karlík. Z NAČKA A JEDNOTKA OBJEMU Objem je, stejně jako délka, fyzikální veličina. Každá fyzikální veličina má.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Technologie – Měřidla používaná ve strojírenství pro měření délek a úhlů.
Senzory pro EZS.
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Měření délky pevného tělesa
Vlastnosti stavebních materiálů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
Objem a povrch kvádru a krychle
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Technologie – Měření a orýsování
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.07_MĚŘENÍ OBJEMU Název:
Určení měrných skupenských tepel vody
Měření objemu pevného tělesa
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Sušení vlasů – vliv teplého vzduchu na vlasy
Lineární rovnice a nerovnice III.
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Hmotnost jako fyzikální veličina Převody hmotnostních jednotek
ZKOUŠKY KAMENIVA jemné částice
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Vlastnosti látek − hustota
Úvod do fyziky opakování
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Elektrické měřící přístroje
Hustota 8. ročník.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
Digitální učební materiál
Tepelná kapacita tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
zpracovaný v rámci projektu
Měření délky.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Technická normalizace a úvod do zkušebnictví stavebních hmot
Výpočet hmotnosti tělesa
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Elektrické měřící přístroje
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
ZKOUŠKY CEMENTU pevnost
Přesnost a chyby měření
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Vlastnosti látek − hustota
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Transkript prezentace:

Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti Stavební hmoty Cvičení 1

Měření délek – pomůcky a přístroje Mikrometrická měřidla Indikátorové hodinky (měření deformací) Posuvná měřidla (manuální, digitální) Svinovací měřidla (rozměry nad 0,4m) Speciální měřidla (např. pro určení tvarového indexu kameniva) Nepřímé měření (např. pomocí sady sít)

Měření délek - zásady Naměřené hodnoty zaznamenám do protokolu podle požadované přesnosti, popř. zaokrouhlujeme Pokud je stanoveno (v normalizovaném postupu) provádím měření jednoho rozměru víckrát a vypočítám aritmetický průměr měření Měřidlo před započetím měření je vždy nastaveno do 0-vé polohy, popř. zaznamenám odchylku

Určování objemu U geometricky pravidelných těles (vzorků) zjišťujeme objem měřením rozměrů a dosazením do matematického vztahu V= …… ? Objemy nepravidelných těles (vzorků) zjišťujeme nepřímo, např. na principu Archimédova zákona Archimédův zákon zní …?

Určování objemu - přístroje a pomůcky Pyknometry Odměrné válce, baňky Pipety, byrety Při odečítání výšky hladiny čteme u kapalin s kapilární elevací vždy proti dolní části vytvořeného menisku (zaoblení u stěny). Přesnost odečtu objemu nalitého v odměrném válci je asi 1%. U baněk, pipet a byret cca 0,1%.

Určování hmotnosti Digitální váhy s přesností 0,01 g jsou zpravidla dostačující Pro chemické rozbory a některé přesné postupy jsou potřeba váhy s citlivostí 0,0001g Před vážením zkontrolujeme vynulování displeje digitální váhy Při dosazování do matematických vztahů dáváme pozor na převod jednotek 1kg = ? g 1 μg = ? g 1 mg = ? g 1 Mg = ? t

Určování vlhkosti Pro každou zkoušku je zaznamenána vlhkost a teplota vzduchu v laboratoři (laboratorní prostředí) do zkušebního protokolu Pro účely zkoušení stavebních hmot budou studenti používat digitální hygrometry – datalogery nebo elektrické odporové vlhkoměry Vlhkost materiálů je možno zjistit vážkovou metodou (vlhkost, nasákavost kameniva)