Úvod do zahradní terapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Role asistenta v Montessori pedagogice
Metody sociální pedagogiky
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Koncepce péče o staré občany
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Závěrečná konference k individuálnímu projektu „Podpora vzdělávání a supervize u pracovníků v oblasti sociálních služeb a pracovníků v sociální oblasti.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Reminiscenční terapie
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
osob s mentálním postižením
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociálně terapeutická dílna Kladno. Proč jsme potřebovali dílnu V Kladně tato služba chyběla, bylo nutné zajistit pro klienty program a náplň, podle jejich.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
OS AMICUS - BRNO Občanské sdružení rodičů a příbuzných osob s duševní poruchou AMICUS - BRNO ZÁSADY PRO PŘECHOD DUŠEVNĚ NEMOCNÉHO(DN) Z.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Denní stacionáře.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
HORIZONT ZLÍN Workshop
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Oddělení domova se zvláštním režimem
Gerontopsychologie v praxi
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Teorie vzdělávání dospělých
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Terapeutické komunity
Reminiscenční terapie
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Prvky edukačního procesu
„Nad konáním dobra není třeba uvažovat“
Transkript prezentace:

Úvod do zahradní terapie VOŠ Jabok LS 2016

Definice zahradní terapie Multidisciplinární obor Odborná léčebná metoda Záměrné, cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě k naplnění specifických potřeb účastníků Důraz na podporu zdraví a pohody, sociálních, kognitivních, fyzických a psychických funkcí

Východiska ZT Vztahy člověk a přírodní prostředí, člověk a krajina (zdroj pro uspokojení potřeb, bezpečný úkryt) Účinky krajiny a rostlin na tělo a duši (šamané, lidoví léčitelé, mytologie, umění, moderní vědecké poznatky)

Historie ZT První písemný záznam – starověký Egypt Písemný záznam o využití v rámci léčebné pedagogiky – Dr. Benjamin Rush, 1798 , pozitivní účinky polních prací na lidi s MP Philadelphie 1817, první soukromé psychiatrické zařízení v USA, součástí park a zahrada Milwaukee Downer College 1942, obor pracovní terapie , součástí kurz zahradnictví, počátek profesionalizace ZT

Profesní sdružení ZT American Horticultural Therapy Association (AHTA) http://www.ahta.org Canadian Horticultural Therapy Association (CHTA) http://www.chta.ca Thrive – using gardening to change lifes http://www.thrive.org.uk Gesellschaft für Gartenbau und Therapie http://www.gartenbau-und-therapie.org

ZT v praxi Formy ZT : aktivní ( přímá aktivní účast , přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek potřebám a možnostem klientů, důraz na bezpečnost) pasivní (pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…) individuální i skupinová

Oblasti působení ZT 1) fyziologická oblast ( zachování, rozvoj , zlepšení motoriky, koordinace rovnováhy, povzbuzení smyslového vnímání, ergoterapie) 2) kognitivní oblast (poznávání, čtení a psaní,vyjadřování, paměť, kreativita, orientace v času a prostoru…) 3) psychická a emocionální oblast (schopnost kontaktu, radost, identita, sebehodnocení , sebeúcta, flexibilita, prožitky (opatrujícího, tvůrce nebo dárce,….) 4) sociální oblast (prostředek a příležitost ke kontaktu a komunikaci, interakce a identifikace ve skupině, jednání vůči sobě a ostatním,….) 5) vlastní já a spiritualita (reflexe a sebereflexe, vnímání vlastního působení, smysluplné jednání, motivace, angažovanost, vlastní hranice) - důraz na kontext-

Definice zahrady Most mezi člověkem a přírodou, místo kde : člověk pobývá, žije stará se o to, co roste může být kreativní vlastní, co mu patří ………………………………….. Místo, které: odráží identitu člověka umožňuje něco produkovat a kontrolovat poskytuje svobodu, soukromí, bezpečí ………………………………………….

Terapeutická zahrada Speciální využití zahrady lázeňské parky a nemocniční zahrady zahrady smyslů (podpora smyslového vnímání) meditační zahrady (zklidnění a duchovní rozměr) zahrady pro lidi nevidomé (Brooklyn 1955) zahrady pro klienty v sociálních institucích (uzavřené, otevřené, přizpůsobení fyzickým a psychickým schopnostem a potřebám) komunitní zahrady ……………………………………

Požadavky a podmínky pro realizaci zahradní terapie (ZT) není nutné budovat speciální zahradu (společenská místnost, balkon, terasa, nemocniční pokoj) podmínkou je plánovaný a cílený proces, jasná cílová skupina, potřeby, možnosti nebo omezení uživatelů určují : přístupnost , otevřenost, bezpečnost zahrady nebo prostor pro ZT vybavenost : mobiliář, vyvýšené záhony, místa k sezení nebo fyzickým aktivitám, herní a zvukové prvky, vodní prvky, smyslový chodník, „mobilní zahrada “ pro klienty na lůžku, ........................ skladbu rostlin: stimulace smyslů, bylinky a jedlé plody,… přehlednost a orientaci v prostoru technické náležitosti : cesty a chodníky, ohraničení , dostupnost vody, nářadí, bezbariérovost (vyhláškač.398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb) (živočichové a zvířata na zahradě)

Cílové skupiny zahradní terapie Kontext sociálních, zdravotnických, školských zařízení a aktivit Cílová skupina je velmi různorodá, může se jednat o lidi se znevýhodněním v různých oblastech a různých důvodů zdravotní a smyslová postižení, stavy po úrazech a operacích, hospitalizace, psychická onemocnění, vysoký věk sociální handicapy - děti , dospělí, senioři v sociálně a ekonomicky obtížných situacích, znevýhodňující sociální prostředí, konfliktní životní způsoby a styl, ZT je vždy součást léčby, podpory, pomoci, vzdělávání,………… v kontextu komplexní péče

Činnosti a účinky zahradní terapie Receptivní (pasivní) ZT působení pobytu v přírodě nebo kontaktu s rostlinami a přírodninami na smyslové vnímání, vnímání sebe sama a svých potřeb individuální i ve skupině rozhovory, reflexe a sebereflexe reminiscence, práce se vzpomínkami bazální stimulace

skupinová nebo individuální Aktivní ZT skupinová nebo individuální klient se aktivně účastní, zapojuje do zahradně-terapeutických aktivit péče o rostliny, výsevy, přesazování, sklizeň a zpracování rostliny jsou živé, mohou zrcadlit osobní situaci (životní cyklus, kontext času a ročních období, empatie,…..) aktivity spojené s fyzickou námahou (uvědomění hranic a možností, kondice, odbourávání agresivity,…) esteticky a kreativně zaměřené aktivity (aranžování květin, zpracování přírodních materiálů, bylinek, plodů,……) aktivity didaktické a hravé, zejména při práci s dětmi komunikace, spolupráce a vzájemná pomoc ve skupině rozhovory, reflexe, sdílení, ………………………………………………. ………………………………………………

Inspirace FN Brno Bohunice Domov Mistra Křišťana Prachatice Palata - Domov pro zrakově postižené Praha FN Motol - Klinika dětské onkologie a hematologie Věznice Rýnovice, Věznice Jiřice Botanická zahrada HMP Bylinková zahrada Tiree Chmelar ve Valticích ……………………………………………………………………….. Tulln an der Donau (zahradní komplex, cca 60 modelových zahrad) Meditační zahrada Melk ………………………………………..

Moudrá slova na závěr Jednou ze základních funkcí zahrad je poskytovat útočiště tělu i duši. (Čínský historik a císařův rádce S´ma Kuang , 11. stol. Krása přírody povznáší myšlenky člověka z nížin všedního života do vyšších oblastí a sbližuje jej s nezměrným vesmírem. V přírodě najde uklidnění a posílení pro tvoření nových hodnot duševních i hmotných. Vždyť příroda je obdivuhodný harmonický celek, ve kterém jak fauna tak flóra žije ve vzájemném vztahu a jehož jednotlivosti do sebe zasahují jako kolečka v hodinovém stroji. ( Josef Kumpán, zahradní architekt, 1920)