Pravěk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život člověka v době kamenné
Advertisements

Dějepis Doba kamenná 1.
Neolitická revoluce Klikni na rámeček, či slovo, zobrazí se odpověď.
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Prezentace Powerpoint 1 Předmět:ČESKÝ JAZYK, ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ročník:4. Tematický okruh:Zpracování informací, život předků na našem území Název učiva:LOVCI.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
Umění v pravěku. Nejstaršími doklady výtvarné činnosti člověka jsou jeskynní malby a rytiny. Proslulou „pravěkou obrazárnou“ jsou jeskyně Altamira ve.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ZEMĚPIS TEMA: Hospodářství.
mnohem jednodušší spíš adorantky se vzpaženýma rukama.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA:
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor: Mgr. Zuzana Chloubová Název: VY_32_INOVACE_08 _ ČJ_Vlastní jména.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Exkurze z muzea.
Pravěk Vývoj člověka.
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
VÝVOJ ČLOVĚKA.
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Pravěk – doba kamenná a objev kovů
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Pravěké megalitické stavby
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
LOVCI A SBĚRAČI V DOBĚ KAMENNÉ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
ENEOLIT.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
PRAVĚK.
DOBA ŽELEZNÁ.
Doba římská Germáni.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Opakování – dějepis 6.třída Milan Šimek
Doba bronzová.
PRAVĚK.
Doba kamenná.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
Mezopotámie kolébka civilizace
Státy severní Afriky Mgr.Iva Roubalíková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Pravěk

Periodizace pravěku A) podle materiálu: paleolit (nejstarší, starý, střední, mladý), mezolit, neolit, eneolit (starší, střední, mladší)= pozdní doba kamenná, chalkolit = doba měděná, doba bronzová, doba železná, doba římská B) podle způsobu hospodaření: 1. přisvojovací= kořistnický (sběr a lov), přirozená dělba práce 2. výrobní * zemědělství, pastevectví = 1. spol. dělba práce * řemesel = 2. spol. dělba práce

PALEOLIT vývoj rodu Homo před 3 mil. let přisvojovací hospodářství od konce třetihor a čtvrtohory střídání dob ledových (pokles o 10˚C) dob meziledových (nárůst o 3˚C) vznik lidské kultury = hmotná a duchovní hodnota

Nejstarší paleolit – h. habilis východní Afrika – Olduvaj lov drobné zvěře sekáče – otloukání, štípání ve skupinách řeč kruhovitá obydlí

STARÝ PALEOLIT – H. ERECTUS v Evropě maximální ochlazení v morénách pazourky pěstní klíny užívání ohně Afrika, Asie, Evropa Přezletice u Prahy

Střední paleolit – h. sapiens úštěpy a pěstní klíny specializovaný lov (sobi, medvědi, mamuti) rozdělával oheň rituální pohřby, milodary tlupy chaty, jeskyně Afrika, Evropa, Asie

MLADÝ PALEOLIT – H. SAPIENS SAPIENS přirozená dělba práce zrychlení vývoje, artikulovaná řeč JV a střed. Evropa a Přední východ čepele – škrabadla, hroty, rydla, vruty, vrtáčky, (pazourek, křemenec, obsidián) specializovaný lov, kočovnictví za zvěří oštěp, luk, šíp jeskyně, převisy, příbytky z kostí a kůlů Dolní Věstonice, Předmostí u Přerova

Vznik umění před 25 000 lety umění náboženské představy, kult figurky z pálené hlíny jeskynní malby (S Španělska a J Francie, 200 jeskyní) reliéfy, rytiny plastiky žen (venuše), zvěře, náčelnické hole https://www.youtube.com/watch?v=qyIf Pbn0RDs https://www.youtube.com/watch?v=Un Sq0c7jM-A malba šamana

Před 25 000 lety rozšíření do Ameriky a Austrálie přes pevninské mosty po době ledové zvýšení mořské hladiny, izolace potomků vlivem místních podmínek vznik ras

Mezolit – h. sapiens sapiens konec kořistnického způsobu života před 10 - 8 000 lety změna přírodních podmínek: konec doby ledové, oteplení, * lesy, lesostepi konec putování za zvěří – lovecké revíry, domestikace psa menší skupiny

Mezolit: střední d. k. mikrolity - drobné hroty (šípy, kopí, harpuna) ostří z drobných artefaktů obydlí zatopena

Neolit: mladší doba kamenná 10 000 – 9 000 A pozvolná změna hospodaření – výrobní,* zemědělství a pastevectví 1. společenská dělba práce Přední východ (úrodný půlměsíc), Dálný východ, Střední a Jižní Amerika horská údolí – nové plodiny (pšenice, ječmen) domestikace (ovce, kozy, gazely, antilopy)

Novinky „neolitické revoluce˝ pevné stálé příbytky (kruhové, hliněné, tzv. vepřovice) hrnčířství – ručně, vypálené kamenné nástroje hlazené, broušené, vrtané tesly = kamenné hlazené sekerky na dřevo, srp z kamenných čepelek

mletí - drcení obilí oděvy ruční kamenné dvoudílné mlýnky vertikální stav len, konopí hliněná závaží přesleny – setrvačníky při navíjení na vřeteno

Neolitická kolonizace lepší podmínky růst počtu obyvatelstva potřeba nových území „suchá cesta˝: přes Turecko, Řecko Balkán „mokrá cesta˝: Egejské moře, monoxyly

Čechy v neolitu 5 500 A lineární keramika, vypíchaná, lengyelská (kultovní rondely) Slovensko, Morava, Čechy Bylany, Březno, Mohelnice vesnice: 6-10 domů domy dlouhé 8-45 m, široké 6-7 m asi 50 osob= rod v 1 domě 2-3 rodiny společná práce, rovnoměrné rozdělování, matriarchát úkol: Z čeho se tak usuzuje? Uč. s. 21

Hospodaření žďáření, stěhovavé hospodaření pšenice, hrách, čočka obilní sila ovce, kozy, hovězí dobytek

Materiál, ritus pazourek a sůl z Německa a Polska výpravy pohřbívání pazourek a sůl z Německa a Polska neexistuje ještě obchod lineární – kosterní ritus vypíchaná – žárový ritus

ZRYCHLENÝ VÝVOJ v Palestině 8 000 A Jericho – nejstarší město obchod se solí a přírodním asfaltem z Mrtvého moře kamenná zeď, příkop, kamenné věže, okrouhlé chaty z vepřovic 3 000 obyvatel

Eneolit – pozdní doba kamenná 4000 - 2000 A Evropa Středomoří zpomalený vývoj v důsledku podnebí J, S, V: eneolit N a Skandinávie: pozdní neolit Chalkolit (doba měděná) rychlejší vývoj řemeslníci a obchodníci nevýrobní skupina lidí (kněží, úředníci, bojovníci)

Znaky: vynález kola a vozu vznik metalurgie= zisk kovu z rudy nový materiál – měď * nadprodukt 2. společenská dělba práce – oddělení řemesel zdokonalení zemědělství (oradlo, jařmo, jho, pšenice, ječmen) patriarchát, úkol: Jaké důkazy vedou k tomuto tvrzení? Uč. s. 25 vynález kola a vozu vznik metalurgie= zisk kovu z rudy hutnění= tavba měděné rudy

sekery a sekeromlaty těžba pazourku v dolech vznik dálkového obchodu (měděná ruda, pazourek, sůl) domestikace koně nákolní sídliště= na břehu jezera, na dřevěných podlahách na kůlech, Švýcarsko, Německo, Itálie, Rakousko hradiště= středisko hosp., správní, náboženské (na vyvýšeninách, na srázech) majetkové rozdíly mezi vesnicemi => boje v Evropě indoevropské jazyky

Kult a pohřbívání: Megality = kamenné kultovní a pohřební památníky: přímoří: aleje = kamenné řady vnitrozemí: dolmeny = chodbovité hroby menhiry = velké vztyčené balvany (Carnac) cromlechy = kamenné kruhy (Stonehenge)

Čechy v eneolitu kultura nálevkovitých pohárů (Makotřasy - tyglík = hliněný tavicí pohárek, mohyly, exaktní vědy – matematika, zeměměřičství, astronomie) kultura šňůrové keramiky (kostrový ritus ve skrčené poloze, ženy – levý, muži – pravý bok) kultura zvoncovitých pohárů (změna polohy pohřbívání)