Romantizmus vo svetovej lit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Advertisements

SPOLEČENSKOHISTORICKÉ POZADÍ počátek nové naděje ve Francii narůstá nespokojenost - naděje se úplně nenaplnily 30. léta 19. století - vlna revolucí.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Světový romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
GYMNÁZIUM PLASY, Stará cesta 363, Plasy
ROMANTISMUS.
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Autor: Mgr. Nováková Jana
Spisovatelé a ilustrátoři
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období romantismu
VY_32_INOVACE_08_Literatura 19. století Romantismus
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Rozprávky.
Európska preromantická a
SOCIÁLNE ZMENY spoločnosti a ich príčiny.
S poéziou chcem byť „in“, aj keď je tu Halloween.
Čo nás čaká v školskom roku
MATURITA Miroslava Drahošová
Memorandum slovenského národa
ZŠ Bratstvo, Aradáč SLOVENSKÝ JAZYK PRE 5.ROČNÍK - POÉZIA
Trvalo udržateľný rozvoj podhorských a horských oblastí Slovenska
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Janko Francisci - Rimavský
PUŠKIN Soňa Spišáková 3.D 16/02/11.
Vybrané témy zo zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní
Postoj mládeže na Slovensku k armáde
Znaky umeleckého štýlu
Leona Pavlíková,Lenka Kulifajová 9.A
B Á J K Y Literatúra pre 6. ročník základných škôl
Úvod do štúdia literatúry
Organizačná štruktúra podniku
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť/Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania.
FOOTBALL.
Poďte a neobanujete  Školský výlet vlakom Poďte a neobanujete 
Svetové náboženstvá Mgr. Emil Rešetár.
Divergentné úlohy v matematike
PaedDr. Silvia Hajdúová
Opakovanie.
(neosymbolizmus a vitalizmus)
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
Victor Hugo
EQM-PD Európsky manažment kvality pre profesionálov pracujúcich so zdravotne postihnutými osobami Eqm-pd.com Projekt „EQM-PD“ bude financovaný s podporou.
Významné udalosti a sviatky
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Preromantismus.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Generace buřičů.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

Romantizmus vo svetovej lit. J.W.Goethe Štefan Kohári: Romantizmus vo svetovej lit. V. Hugo A.S.Puškin M.J.Lermontov B.Němcová

Spoločenské podmienky Znaky romantizmu Francúzska literatúra Nemecká literatúra Anglická literatúra Ruská literatúra Poľská, česká, maďarská literatúra Diela – európska lit.

Spoločenské podmienky Veľká francúzska revolúcia (1789-1794), heslo: Sloboda – Rovnosť - Bratstvo Buržoázne revolúcie v Uhorsku 1848/49, snahy o samostatnosť Uhorska (Kossuth) Silnejúca maďarizácia, pomaďarčovanie Slovákov Vznik Spoločnosti česko-slovanskej (1829), usporadúvala slávnosti na oslavu významných národných hist. udalostí 24. 4. 1836 Spoločnosť uskutočnila vychádzku na Devín, kde na znak vernosti slovanstvu prijímali účastníci slovanské mená (Hurban – Miloslav, Štúr – Velislav) 1848, Viedeň – vznik Slovenskej národnej rady (na čele Štúr, Hurban a Hodža), SNR organizuje povstanie proti uhorskej vláde – 1. dobrovoľnícka výprava (rozprášená).

Znaky romantizmu Oproti rozumu sa začína zdôrazňovať cit (v slov.lit. – národný) Využívajú filozofiu idealizmu (myšlienka, vedomie sú prvotné, hmota druhotná) a sentimentalizmu (opiera sa o city, citové zážitky). Individualizmus – hrdina spravidla vnútorne silný jednotlivec, ktorý vzdoruje osudu. Hrdina proti svojej osamelosti a stiesňujúcej skutočnosti bojuje. Využíva aj fantáziu. Hrdina v ustavičnom rozpore so skutočnosťou – túži po naplnenosti života láskou, po krajšom živote. Hrdina v zápase sen – skutočnosť často hynie pre neuskutočniteľnosť svojho sna. Autoštylizácia - autor sa s niektorou z postáv stotožňuje, tá postava má autobiografické črty autora. Autori uplatňujú kontrasty na zvýraznenie rozdielov, no zároveň využívajú harmóniu týchto kontrastov (napr. zločinnosť - nevinnosť) Synkretizmus - narúšajú sa hranice medzi literárnymi druhmi a žánrami, prelínajú sa (napr. epika sa strieda s lyrikou). Téma sa čerpá najmä z histórie, napodobňuje sa ľudová tvorba (balady, piesne) Jazyk diel oživený prvkami hovorovej reči.

Francúzsko Jean Jacques Rousseau Victor Hugo Emil alebo O výchove (pedagogický román) Victor Hugo Chrám Matky Božej v Paríži (román v dvoch častiach) Bedári (román v štyroch častiach)

Nemecko Johann Wolfgang Goethe vzniká hnutie Sturm und Drang – Búrka a vzdor Johann Wolfgang Goethe Utrpenie mladého Werthera (román v listoch) Faust (veršovaná dráma) Friedrich Schiller Pieseň na radosť (óda) Viliam Tell (dráma) Heinrich Heine – najrevolučnejší nemecký básnik Kniha piesní, časové básne (básnické zbierky)

Ruská literatúra vzniká v období mnohých povstaní – najmä povstania dekabristov 1825, a v období vpádu Napoleonských vojsk do Ruska, 1812 Alexander Sergejevič Puškin: Cigáni (lyricko-epická poéma) Kapitánova dcéra (román) Medený jazdec (národná poéma, venovaná soche Petra I.) Eugen Onegin (román vo veršoch, zaraďuje sa do realizmu) Michail Jurievič Lermontov Na smrť Puškinovu (báseň, Smrť básnika) Hrdina našich čias (román) Tri palmy, Loďka (básne)

Anglická literatúra George Gordon Byron (vytvoril nový typ romantického hrdinu – osamelého tuláka, väzňa) Childe Haroldova púť (lyricko-epická skladba) Don Juan (básnická skladba) Percy Bysshe Shelley Odpútaný Prometeus (veršovaná dráma)

Máj (lyricko-epická skladba) Karel Jaromír Erben Božena Němcová Poľská: Adam Mickiewicz Óda na mladosť Pán Tadeáš (národný epos) Česká: Karel Hynek Mácha Máj (lyricko-epická skladba) Cikáni (román) Karel Jaromír Erben Kytice (zbierka balád) Božena Němcová Slovenské pohádky a pověsti Babička Maďarská: Šándor Petófi (mamu mal Slovenku) Víťaz Janko (veršovaná rozprávka) Obeste kráľov (revolučná báseň) Autor prezentácie: Š. Kohári