Konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Organizace sociální správy
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Penzijní připojištění 4. Konzultace B5KPO2 Sobota 31. března 2007 E 123 8:00 – 9:30 hod.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Starobní důchod. 1. Kdo má nárok na důchod? a) každý, kdo byl pojištěn nejméně 25 let a dosáhl důchodového věku nebo b) byl pojištěn nejméně 15 roků a.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Platí teze: „Pozitiva a sociální jistoty“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Správa sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CESTY RACIONALIZACE DOPLŇKOVÉHO PENZIJNÍHO SPOŘENÍ
Účtování se zaměstnanci - účtová třída 3 účtová skupina 33
Účtování se zaměstnanci účtová třída 3
Daň z příjmů fyzických osob
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání Pragmatická a paradigmatická reforma financování penzí, zdravotní péče a rodinných dávek jako intenzifikační faktor ekonomiky Jaroslav Vostatek Konference Lidský kapitál a investice do vzdělávání Praha, VŠFS, 24. 11. 2017

Osnova Pragmatické a paradigmatické reformy hlavních odvětví a dávek sociálního zabezpečení a navazujících daní: Neústavní a nesrozumitelné veřejné penze Neústavní a nesrozumitelné financování veřejné zdravotní péče Neústavní a komplikované rodinné dávky Neústavní a komplikované osobní penze Nesystémové a nevalorizované zdanění mezd

Neústavní a nesrozumitelné veřejné penze Nález Ústavního soudu 2010 Složitá konstrukce důchodového systému je natolik netransparentní, že je pro své adresáty de facto zcela nesrozumitelná. Ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění, je protiústavní, neboť ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními parametry a stávající konstrukcí důchodového systému negarantuje dostatečně ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle čl. 30 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a vede k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami důchodových pojištěnců § 15 zákona o důchodovém pojištění: 3 redukční hranice: do 10 500 Kč: zápočet 100 % výdělku 10 500 – 27 000 Kč: zápočet 30 % výdělku nad 27 000 Kč: zápočet 10 % výdělku § 15 zrušen k 30. 9. 2011 Komentář: § 15 je podle ÚS ČR protiústavní, protože odporuje názvu zákona („důchodové pojištění“) Nález Ústavního soudu ČR (2010) byl vládou respektován jen pokud jde o 2. redukční hranici (zvýšení na 400 % PM – odpovídá maximálnímu vyměřovacímu základu pro pojistné) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Pragmatická reforma sazeb základní a procentní výměry starobního důchodu (návrh) Základní výměra důchodu 2018: 9 % * PM2017 = 9 % * 29 979 = 2 700 Procentní výměra důchodu 2018 (43 let pojištění, osobní vyměřovací základ [M] přesahující 44 % PM2017) v procentech PM2017: 1,5 % * 43 * (44 % + 26 % * [M – 44 %]) = = 0,645 * (0,44 + 0,26 * M – 0,1144) = 0,645 * (0,26 * M + 0,3256) = = 0,1677 * M + 0,21 = 21 % + 16,77 * M Fiktivní procentní výměra důchodu, vypočtená podle předchozího vzorce, pro nulový osobní vyměřovací základ (M = 0): 21 % Celkový fiktivní důchod pro nulový osobní vyměřovací základ (M = 0): 9 % + 21 % = 30 % → reformovaná sazba základní výměry důchodu (2018: 9 000 Kč měsíčně) Reformovaná sazba procentní výměry důchodu: 1,5 % * 26 % = 0,39 % za každý rok pojištění

Důchod v závislosti na hrubé mzdě (% PM) Starobní důchod Hrubá mzda

Pragmatická reforma sazeb základní a procentní výměry starobního důchodu: přínos Přínos reformy: ústavnost, ekonomická racionalita sazby pojistného Důsledek reformy: snížení sazby pojistného na důchodové pojištění tak, aby nová sazba odpovídala výši procentní výměry důchodu: o cca 11 % ze mzdy Výpadek příjmů státního rozpočtu lze nahradit zvýšením sazby daně z příjmů ze závislé činnosti o 11 % ze mzdy Jednoduchá realizace: sloučení dnešní sazby daně (15 % ze superhrubé mzdy = 20,1 % z hrubé mzdy) s celkovým pojistným na sociální a zdravotní pojištění, placeným zaměstnancem, se sazbou 11 % ze mzdy → na 31,1 % ze mzdy „Prohození“ pojistného placeného zaměstnancem a zaměstnavatelem na důchodové pojištění a na zdravotní pojištění Zrušení „solidárního zvýšení daně“ (7 % ze základu daně přesahujícího 400 % PM) Nízká srozumitelnost veřejných penzí se touto reformou příliš nemění Možné zvýšení srozumitelnosti valorizace/indexace procentní výměry důchodu: indexace procentní výměry nezávisle na valorizaci základní výměry

Finanční gramotnost jako fiskální riziko českého „důchodového pojištění“ Senioři nejsou informováni o 2 zásadních možnostech zvýšení příjmů: Příspěvek na bydlení Též: stigma chudoby (byť nejde o klasickou dávku sociální pomoci) Předčasný odchod do důchodu Laický test výhodnosti předčasného odchodu do důchodu muže (Ø výdělek = PM), nar. 5. 1. 1953, nebere se na zřetel faktor času /úrok/ a indexace důchodů, očekávaná střední délka života 20,4 let po dovršení věku 63 let, doba pojištění 46 let: důchod za celou dobu života: 11 248 * 12 * 20,4 = 2 753 755 (Kč) předčasný odchod do důchodu o 1 rok: 10 725 * 12 * 21,4 = 2 754 180 (Kč) o 425 Kč více! Fiskální riziko! Dílčí řešení: zvláštní příspěvek na bydlení pro seniory (vazba na výši důchodu, aktualizace jednou ročně, správa současně s důchody), zvýšení srážek za předčasný odchod do důchodu Komplexní řešení: pragmatická paradigmatická reforma 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Důchodový věk a paradigmatická reforma Důchodový věk – jediný srozumitelný parametr českého „důchodového pojištění“ Nízký důchodový věk žen – „vyhánění“ žen z pracovní aktivity Výhodnost předčasného odchodu do důchodu = fiskální riziko Nevýhodnost odkladu odchodu do důchodu → není motivace pokračovat ve výdělečné činnosti Paradigmatická reforma veřejných penzí: Rozdělení na 2 pilíře se 2 důchodovými věky Moderní sociální starobní pojištění NDC: zaplacené pojistné se převádí na osobní penzijní účty v Kč (valorizace podle PM), podstatné zjednodušení výpočtu důchodu, důchodový věk lze „zastropovat“ na 60 letech (odpadají předčasné důchody), automatické přizpůsobování výše důchodu střední délce života, využitelnost i k dobrovolnému důchodovému pojištění Invalidní a pozůstalostní důchody: oddělené řešení Rovný důchod 30 % PM: jednotný důchodový věk (např. 63-64 let, zvyšování o 2 měsíce ročně) Plně srozumitelný systém: předpoklad pro racionální rozhodování účastníků 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Paradigmatická reforma veřejných starobních penzí: rozčlenění na 2 penzijní pilíře: rovný důchod + NDC Důchod Hrubá mzda 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Jak dál po 2. etapě pragmatické reformy veřejných starobních penzí? Přechod na rovný důchod a NDC umožní případnou postupnou restrukturalizaci těchto dvou pilířů – bez dopadu na dosavadní důchodové nároky (politická únosnost)! Křesťansko-demokratický model (KDU-ČSL): zvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě, snižovat rovný důchod (např. jeho nevalorizací) Sociálně-demokratický model: zvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě, nesnižovat rovný důchod Liberální model: zvyšovat rovný důchod, nezvyšovat nízkou sazbu pojistného po pragmatické reformě Pragmatická reforma daně z příjmů ze závislé činnosti a pojistného může předcházet 2. etapě pragmatické reformy veřejných penzí 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Neústavní a nesrozumitelné financování veřejné zdravotní péče 1993: zavedení pojistného na „veřejné zdravotní pojištění“ Zákon o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách z roku 1992 Tendence k zavedení členitého systému zdravotních pojišťoven (podle německého vzoru?) Původně: důraz na konkurenci zdravotních pojišťoven (produkty) a na platby za výkony Výsledek: exploze nákladů, platební neschopnost Důsledek: přechod k podrobnému centrálnímu řízení zdravotnictví „Úhradová vyhláška“ ministerstva zdravotnictví (na příští rok): „libovůle“ ministra zdravotnictví Prostor pro libovůli v jednotlivých zdravotních pojišťovnách Při podrobném centrálním řízení jsou zdravotní pojišťovny zbytečné Ústavní soud ČR 30. 10. 2013: „úhradová vyhláška“ je neústavní Úhradovou vyhláškou se Ústavní soud zabývá pravidelně

1995: 27 → 2017: 7 zdravotních pojišťoven

Neústavní a pokřivené financování veřejné zdravotní péče Právník Ondřej Dostál, listopad 2017: Široký, ale nevymahatelný nárok pojištěnce na zdravotní péči Předražené nákupy léků a materiálu Pokřivený mechanismus úhrad od pojišťoven Nevyvážená síť poskytovatelů Pojistné českého zdravotního pojištění: koncepce nemá žádnou logiku Bismarckův model: pojistné platí zaměstnanci a zaměstnavatelé (50:50) Beveridgeův model: národní zdravotní služba, bez pojistného, financování ze státního rozpočtu (většina postkomunistických zemí: 1 státní zdravotní pojišťovna) Neoliberální model: povinné soukromé zdravotní pojištění, pojistné nezávislé na příjmech (státní příspěvky pro cca polovinu obyvatel) Česko: vysoké pojistné u zaměstnanců (13,5 % ze mzdy, z toho 2/3 platí zaměstnavatel), OSVČ platí nižší pojistné, „osoby bez zdanitelných příjmů“ platí pojistné procentem z minimální mzdy, stát platí směšné pojistné za většinu pojištěnců („státní pojištěnci“)

Nespravedlnost v platbách pojistného (Kubek) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Pragmatická a paradigmatická reforma financování zdravotní péče Zrušení placení pojistného osobami bez zdanitelných příjmů Zřízení centrálního zdravotního fondu (vzor: Německo, Holandsko) Pojistné zdravotního pojištění – příjem Fondu, pojistné platí zaměstnavatelé a OSVČ, vybírá jej Finanční správa či ČSSZ Stát dotuje Fond podle střednědobého plánu, resp. pravidel Zdravotní pojišťovny dostávají platby za své pojištěnce od Fondu, podle dosavadních pravidel (v rámci tzv. 100% přerozdělování) Paradigmatická reforma (= další etapa) Náhrada veřejného zdravotního pojištění Národní zdravotní správou (Beveridge) s územ- ním členěním Přeměna pojistného zdravotního pojištění na proporcionální daň z objemu mezd (13,5 % z výdělků) a z podnikatelských příjmů, která může být dále upravována podle celkové daňové či sociální politiky Např.: osvobození příjmů juniorů a seniorů od této daně (v zájmu jejich vyšší zaměstnatelnosti)

Režimy financování sociálního zabezpečení Sociálně-demokratický model Křesťansko-demokratický model Neoliberální model Česko 2016 Mzda hrubá 100 115 130 91,9 Příspěvek zaměstnance -15 -30 -10,1 Daň ze mzdy -11,8 Mzda čistá 70 Příspěvek zaměstnavatele 30 15 31,2 Náklady práce 123,1 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Veřejné výdaje/investice do lidského kapitálu OECD Školství Péče o děti Peněžité dávky a daňové úlevy 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Výnosy z investic do lidského kapitálu (Heckman) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Výnosy z investic do lidského kapitálu (Heckman) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Komplikované klíčové rodinné dávky Přídavky na děti a slevy na dani na děti: vcelku hradí asi 1/3 nákladů na děti v rodinách s průměrnými příjmy Univerzální daňové zvýhodnění na dítě Testovaný přídavek na dítě Mateřské (peněžitá pomoc v mateřství), otcovské (otcovská) 28 týdnů Komplikovaný výpočet dávky: redukční hranice jako u nemocenského (proč?), sazba 70 % Sazba dávky nedosahuje 100 % /čistého/ výdělku (doporučení EU) Full-rate equivalent (2016): 17,5 přepočtených týdnů Rodičovské (rodičovský příspěvek) Příliš mnoho možností volby Nízká univerzální dávka, poskytovaná po dobu 2-3 let (v typickém případě) Full-rate equivalent vč. mateřského (2016): 53,1 přepočtených týdnů Negativní dopad na zaměstnanost žen Tento negativní dopad má též: sleva na dani na manželku a výběr pojistného z celého výdělku

Neústavní přídavky na děti či slevy na dani? Senátor Dienstbier protestoval proti tomu, aby se zvýšení přídavků o 300 Kč od roku 2018 týkalo jen dětí pracujících rodičů. „Je to na dítě, ne na rodiče,“ argumentoval exministr pro lidská práva. Není podle něj možné trestat děti za to, že se narodily „nesprávným rodičům“. Když zákon projde, jak je, bude shánět podpisy pod ústavní stížnost. Čunek oponoval, že se nejedná o peníze na přežití rodičů, kteří do práce nechodí, a nejde podle něj o to pomáhat takto těm, kteří si „hoví v sociální síti několik let“. Ministryně Marksová hájí princip, že přídavky vzrostou jen v těch rodinách, kdy alespoň jeden z obou rodičů pracuje: „Považuji to za správné a motivační“ Vostatek: daňové zvýhodnění na dítě je neústavní, protože u nás nenáleží např. důchodcům, kteří nejsou výdělečně činní Vostatek: jsou-li přídavky na děti vypláceny na většinu dětí, tak je nelogické je nevyplácet „nesprávným rodičům“, navíc nikdo nespočítal typický příklad tohoto druhu (o přídavky se automaticky snižuje dávka sociální pomoci) a ve světě stále převažují přídavky nad slevami

Pronatalitní politika se opírá primárně o služby, ne o slevy na dani či jiné rodinné dávky Univerzální přídavky na děti ve vyspělých zemích stále převažují nad testovanými slevami na dani Fiskalizace dětských dávek v zemích s neoliberální orientací bývá spojena s rostoucím využíváním testovaných slev na dani za děti Křesťansko-demokratický model se opírá o daňové odpočty v kombinaci s univerzál- ními přídavky na děti Liberální a sociálně-demokratický model využívá univerzální přídavky na děti Český systém rodinných dávek nemá jasnou koncepci Mnoho nízkých dávek, celkově nadprůměrné výdaje na rodinnou politiku Nesystémový návrh na diferenciaci pojistného na důchodové pojištění podle počtu dětí Restrukturalizace dávek povede k jejich podstatnému zefektivnění a k vyšší zaměstnanosti žen Nárok na místo ve školce od 1. roku věku dítěte je standardem i v Německu „Školkovné“ (sleva na dani): nahradit nízkými či nulovými poplatky za jesle/školky Povinný poslední rok ve školce zrušit

Pragmatická a paradigmatická reforma rodinných dávek 1 Univerzální daňové zvýhodnění na dítě a testovaný přídavek na dítě nahradit univerzálními přídavky na děti, nediferencovanými podle věku dítěte Výplata: Finanční správa (ne: Úřad práce) Sazby univerzálních přídavků na děti stanovit procentem ze všeobecného vyměřovacího základu pro důchodové pojištění (PM 2018: 29 979 Kč), tím docílit i automatické každoroční valorizace přídavků na děti Sazby přídavků na děti diferencovat podle pořadí dítěte Výchozí jednotné sazby přídavků na děti (pro případnou politickou diskusi) nastavit v podmínkách roku 2018: 8 % PM pro 1. dítě (2 400 Kč) 9 % PM pro 2. dítě (2 700 Kč) 10 % PM pro 3. a další dítě (3 000 Kč) Srovnání s platným stavem 2018: částky pro 2. a další dítě jsou nižší o 17 Kč oproti součtu daňového zvýhodnění a přídavku na dítě ve věku 15-26 let; ostatní částky jsou vyšší

Pragmatická a paradigmatická reforma rodinných dávek 2 Sjednotit a zjednodušit konstrukci (výpočet) peněžité pomoci v mateřství a rodičovského příspěvku Dávky ve výši 100 % čistého výdělku matky/otce, minimálně však 25 % čisté PM, maximálně 100 % čisté PM Při (pozdější) daňové reformě přejít ke zdanění těchto a dalších dávek a zde uvedené rodinné dávky pak vyplácet ve výši 100 % hrubé mzdy Stejný princip uplatnit i u veřejných penzí (penze přitom zvýšit o nově uvalenou daň) Mateřské nově poskytovat po dobu např. 20 týdnů Rodičovské nově poskytovat po dobu např. 40 týdnů při narození 1. dítěte 90 týdnů při narození 2. a dalšího dítěte Účelem reformy není snížit celkové výdaje na rodinnou politiku, ale jejich podstatné zefektivnění včetně dopadu na zaměstnanost

Komplikované osobní penze: přemíra poskytovatelů a produktů 3 tradiční penzijní pilíře ve světě: Veřejné penze Zaměstnanecké penze – u nás de facto zakázány Správa: autonomní penzijní fondy, v zájmu zaměstnanců Osobní penze Soukromá správa, v zájmu majitelů, akciové společnosti Dobrovolné či povinné (tvrdá či měkká povinnost) Anuity nebo jen spoření/investování České „osobní penze“ Poskytovatelé produktů: pojišťovny, banky, investiční společnosti, stavební spořitelny, penzijní společnosti Produkty: důchodové pojištění, bankovní spoření, podílový fond, stavební spoření, penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření (podílové fondy) Klienti: fyzické osoby, zaměstnavatelé Zbytečné instituce: penzijní společnosti, stavební spořitelny

Neústavní osobní penze Ústavně konformní systém vyžaduje stejné podmínky pro všechny: Klienty Produkty Poskytovatele Daňové režimy produktů: zásadní rozdíly mezi produkty a plátci příspěvků Kombinace daňových režimů – příspěvky účastníka: Penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření: státní příspěvek + daňový odpočet při příspěvku účastníka nad 1 tisíc Kč měsíčně Soukromé životní pojištění: jen daňový odpočet Jeden daňový režim – příspěvky zaměstnavatele: PP, DPS, SŽP – osvobození od placení daně z příjmů a pojistného na sociální a zdravotní pojištění Podstatné zvýhodnění příspěvků zaměstnavatele Preference výplaty důchodů před jednorázovou výplatou (zdanění výnosů) Nestejné podmínky pro poskytovatele: eliminace konkurence Penzijní připojištění = produkt životního pojištění (penzijní fondy/společnosti byly/jsou zbytečné) Uzavření penzijního připojištění v transformovaných fondech Penzijní spoření: preference penzijních společností před bankami (vč. stavebních spořitelen), pojišťovnami a investičními společnostmi 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Státní podpora příspěvků zaměstnavatele: 65 % = 65,1 % 1 000 Kč 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Neefektivní osobní penze Nejvyšší státní dotace na světě „Měkce povinný“ (soft compulsion) systém = 2. pilíř podle klasifikace Světové banky Veřejné výdaje (vč. daňových) 2013: 16,4 mld. Kč (0,4 % HDP), 2015: přes 18 mld. Kč (4,7 % výdajů na veřejné penze) Fiskální iluze: dotace jsou zdarma Zanedbatelný význam pro zabezpečení ve stáří V zásadě jen „daňová optimalizace“ Spoření bez doživotního důchodu = (maximálně poloviční) náhražka Nové produkty (doplňkové penzijní spoření) méně vyhovují potřebám a chování spotřebitele Vysoké marže, dobývání renty Žádný pokus o nízkonákladový produkt (na rozdíl od bankovnictví) Outsourcing činností penzijních společností do sesterských společností Ekonomicky zcela nesmyslné „soukromé životní pojištění“ Anuity (doživotní penze): neschopnost soukromého sektoru (celosvětově) Efektivní systém osobních penzí se neobejde bez podstatné účasti státní penzijní pojišťovny Nízkonákladový produkt typu CDC (kolektivní příspěvkově definovaný) – i pro pouhé spoření 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Pragmatická a paradigmatická reforma osobních penzí Sjednocení daňových (a dotačních) režimů všech (regulovaných) produktů Odstranění souběhu státního příspěvku a daňových odpočtů (dvojí správy) Elektronizace „Zrovnoprávnění“ příspěvků účastníka a zaměstnavatele 2 varianty státní podpory (při 1 sazbě daně z příjmů u nás jsou obě varianty v zásadě rovnocenné) EET = odložená daň z příjmů (plné zdanění výplat vč. výnosů) TEE = příspěvky ze zdaněných příjmů, osvobození výnosů a výplat od zdanění Dnešní daňový režim podílových fondů Paradigmatická reforma: Odstranění státní podpory všech finančních produktů Ekvivalentní zvýšení sazby pojistného sociálního starobního pojištění NDC, kompenzované snížením pojistného na všeobecné zdravotní pojištění (daně z objemu mezd), nebo Ekvivalentní snížení sazby daně z mezd (daně z příjmů ze závislé činnosti) Zavedení dobrovolného sociálního starobního (při)pojištění NDC; přispívat na osobní účet klienta v NDC může i zaměstnavatel Alternativa: zavedení podúčtu v systému NDC s tím, že tyto příspěvky by si klient mohl jednorázově vybrat či použít i na jiné účely (např. splátka hypotéky, koupě domu, invalidita)

Pragmatická reforma daňového zatížení mezd „Pojistné na důchodové pojištění“ je neúměrně vysoké Pojistným financovat jen pojistnou část důchodu (procentní výměru po odstranění redukcí při výpočtu důchodu) Podstatně zvýšenou základní výměru důchodu (popř. rovný důchod) financovat z daní (vč. daně z objemu mezd) Pragmatická reforma: pojistné placené zaměstnancem (11 % ze mzdy) nahradit zvýšením sazby daně z příjmů ze závislé činnosti Pojistné na zdravotní pojištění bude plně hradit zaměstnavatel Celková výše pojistného placeného zaměstnavatelem se nezmění (34 % ze mzdy) Daň z příjmů (ze závislé činnosti) je progresívní – ale jen málo Od roku 2008 nebyla základní sleva na dani na poplatníka (2 070 Kč měsíčně) valorizována Přejít na automatickou každoroční valorizaci této slevy: 9 % PM (2 700 Kč v roce 2018) Možnost zohlednit reformu osobních penzí a dalších finančních produktů (úspora veřejných výdajů a daňových výdajů – až 3 % ze mzdy) Liberalismus: snížení zdanění Ostatní: zvýšení příspěvků na důchody (důvod: „penzijní mezera“) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

Závěry České „důchodové pojištění“ je „mimo“ jakýkoliv rozumný systém Rozdělení „důchodového pojištění“ na rovný důchod (30 % PM) a skutečné důchodové pojištění povede ke srozumitelnosti veřejných penzí a k racionalizaci jejich financování České osobní penze jsou neústavní, nesmyslně dotované a nefunkční Priorita: sjednocení či zrušení státní podpory, zrušení zbytečných institucí Veřejné zdravotní pojištění je zbytečný institut – v dnešním českém systému financování zdravotní péče Minimální reforma: jednotné inkasní místo pro pojistné, převod placení pojistného na zaměstnavatele Sloučit daň z příjmů ze závislé činnosti a pojistné placené zaměstnancem, valorizovat základní slevu na dani na poplatníka, zrušit slevu na dani na manželku Sloučit daňové zvýhodnění na děti a přídavky na děti do parametrických univerzálních přídavků na děti Sjednotit konstrukci mateřského a rodičovského, zvýšit jejich sazby na 100 % mzdy a ekvivalentně podstatně zkrátit dobu jejich pobírání, zavést nárok na místo ve školce od 1. roku věku dítěte za nízký či žádný poplatek – a tím vším také zvýšit investice do lidského kapitálu (i formou rychlejšího návratu žen do zaměstnání a rovných šancí pro všechny děti) 16.9.2018 Jaroslav Vostatek

jaroslav.vostatek@vsfs.cz jvostatek@volny.cz Děkuji za pozornost jaroslav.vostatek@vsfs.cz jvostatek@volny.cz