Kultura, socializace a jedinec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Lesní škola a školka Bezinka v Palkovicích Ivana Cviková.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Socializace jedince Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zdravá škola Křižánky Dotace Kraje Vysočina – MA 21, Zdraví 21
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Člověk a vývoj civilizace
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
UČENÍ.
Výkonové vlastnosti osobnosti
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Didaktika sportovních činností
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Informační a komunikační technologie
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Multikulturní ošetřovatelství
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společnost a její typologie
ŽIVOT MEZI LIDMI Patříme k lidem.
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Spolupráce s rodiči a komunitou
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Vztah k životnímu prostředí
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Transkript prezentace:

Kultura, socializace a jedinec

Sociologické pojetí kultury (zdravý rozum, žurnalistika) pochopitelná spíš popisem než definicí

Kultura vnímaná smysly Čočka skrze kterou se díváme na svět Vědomí jiné kultury versus vědomí kultury vlastní

Kultura versus příroda Kultura je to, co není příroda (pes) Stává se naší druhou přírodou Kultura zahrádkářů Kulturní šok

Co kulturu tvoří? Přesvědčení – jak svět funguje Hodnoty – jak by věci měly být Normy a sankce Technologie Symboly jazkyk

socializace Spojuje se s dětstvím ale ne nutně – probíhá celý život Učení se kultuře, příslušnosti k něčemu a vlastní identitě Role a status – učíme s očekáváním Učení se vztahům Primární a sekundární socializační činitelé

resocializace Nahrazení jednoho kulturního systému jiným Desocializace – odučení se Subkultury – soubor postojů, hodnot, norem a životních stylů nějaké skupiny uvnitř dominantní kultury (specifické přijímací rituály) Subkultury etnické, sex. orientace, náboženské, vynucené místem

příklady Příklad vězeňské subkultury Příklad subkultury veřejných toalet (L. Humphreys)

Kultura jako habitus P. Bourdieu Dispozice jednat určitým způsobem – dle umístění v soc. struktuře Habitus jako životní styl, nerodíme se s ním, ale získáváme jej opakováním - Sociální život jako hra – nejen hra podle pravidel, dynamická otevřená logika hry Proti utilitarismu Improvizace – individuální motivace ale i sociální omezení Habitus jako smysl pro hru, konzistentní styl hry

falešná dichotomie subjektivismu/objektivismu nebo jednání/struktury Habitus je propojení struktury a aktéra přizpůsobení se objektivním šancím – vnímat, že něco není pro mě Genderovanost habitu