© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Právní tým Svaz měst a obcí ČR Ostrava, 04. listopadu 2013.
Advertisements

Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Podpora meziobecní spolupráce
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Komunikační dovednosti
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Ilja Hron Výsledek (úspěch?) LidéPodmínkyZáměr 2.
Metody sociální pedagogiky
Veřejná správa – úvod.
Pracovní vztahy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Management a rozvoj obcí
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
6 Příloha č. 3 Strategie rozvoje NNO v kraji Vysočina Strategický rozvoj NNS kraje Vysočina © Dalimil Vítek, AD Vision PRIORITY CÍLOVÉ HODNOTY PROGRAMY.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v ČR.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Ekonomika malých a středních podniků
Společenská odpovědnost a školy
Interní postupy MAS Brdy
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..
Sociální dialog - vyjednávání
BLEP061p Řízení ekonom. a právo
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Specifické metody SP LS 16
Transkript prezentace:

© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D. Základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Komunikace - vyjednávání TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY Osobní komunikační rovina Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další Profesní rovina Jednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci Kontraktační a související návazná obchodní jednání Kolektivní vyjednávání, sociální dialog

Jednání s občany, s klienty Právo na řádnou správu Ustanovení §4 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád: „Veřejná správa je službou veřejnosti, každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc“ Principy dobré správy Evropský kodex řádné správní praxe - http://www.ombudsman.europa.eu/start.faces/ Desatero Veřejného ochránce práv – http://www.ochrance.cz/ Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě – http://www.vlada.cz/

Přednášky, prezentace atp. ÚVOD + Struktura prezentace Kontakt s posluchači Časový rozvrh Argumentace, logická vazba částí Verbální projev Neverbální faktory Shrnutí + ZÁVĚR Prostor pro reakci, diskusi a doplnění

Vyjednávání a jeho struktura Proces komunikace mezi partnery, zpravidla s relativně protichůdnými zájmy, jehož: Průběh lze charakterizovat jako konflikt (řízený) Cílem je dosažení konsenzu (dohody, sociálního smíru) TRVALE udržitelného (platný, splnitelný a možný) ----------------------------------------------------------------------- VŽDY SE SNAŽIT O TRVALE UDRŽITELNOU DOHODU BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU

Trvale udržitelný smír (konsenz) Aby byl smír udržitelný trvale, je třeba dodržet: Právní rámec - právní normy daného právního řádu Ekonomický rámec - průnikový bod zájmů – sociálně - ekonomické optimum (na ekonomickém hřbitově nevytvoříš sociální ráj) Naplnění osobního rámce : - Osobní předpoklady – znalosti, dovednosti, techniky a taktiky - Rovnováha moci - moc – rovnováha - konsenz - Schopnost kompromisu - konsenz = změna názorů názory vycházejí z postojů - změna názoru = změna postoje

Selhání vyjednávání - spor (konflikt) PŘÍČINY: Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) Není kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností)

Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU JEDNÁNÍ: Tvrdé x jemné (výsledek x vztah, změna způsobu jednání) PODLE TYPU VYJEDNÁVÁNÍ: Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní (spolupráce partnerů) -

Předpoklady vyjednávání Znalosti - právní + ekonomické + další Informace – o možnostech, priorit. zájmech Dovednosti -technika, taktika a strategie: Sebepoznávání, teorie verbální a neverbální komunikace, empatie,asertivita, feedback - zpětná vazba, teorie řízeného konfliktu, teorie týmové práce a další (zkušenosti)

KONFLIKT – řízený konflikt NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce OTEVŘENÝ / TVŮRČÍ / DIALOG MEZI PARTNERY dialog o problému, věcný dialog - prostor pro konsenz

Možný výsledek vyjednávání Poražený - poražený (prohra - prohra) Poražený - vítěz (zárodek budoucího konfliktu) Vítěz - vítěz (výhra – výhra, WIN - WIN)

Fáze vyjednávání Příprava jednání - informace , cíle, prioritní zájmy Vyjednávání - manévrování, sbližování pozic Závěry jednání - konsens - kontrola plnění = prestiž - příprava pozic pro další vyjednávání

Fáze - taktiky - příprava jednání Získávání informací o možnostech (zájmech) Výběr cílů, stanovení náhradních cílů (optimíra) Zpracování návrhu Konzultace s experty Výběr týmu a určení rolí v něm (teorie tým.práce) Volba strategie vyjednávání Výběr místa jednání Vymezení časového prostoru Dohoda o pravidlech jednání

Fáze - taktiky - průběh jednání Využívat znalosti vyjednávacích technik Průběžně dostávat moc do rovnováhy Měnit postoje protistrany - klíč ke změně názorů Využít znalosti teorie řízeného konfliktu při eskalaci obranné taktiky (přerušení jednání) Taktika opouštění sporných bodů Měnit způsob jednání využívat role členů týmu Připravenost měnit strategii kooperativnost v umíněnost Nepřesouvat řešení problému do osob. soubojů Formulovat průběžné závěry

Fáze - taktiky - závěr jednání Trvale udržitelný smír bez zárodků bud. konfliktů Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) Ve dvojjazyčných (vícejazyčných) verzích zakotvit přednost znění Sjednat způsob realizace a odpovědnost za ni (přílohy) Sjednat způsob a termíny kontroly Hodnocení vyjednávání, prezentovat WIN-WIN Sebehodnocení, zpětná vazba Formální zveřejnění, uložení, nahlížení