SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Finanční právo Taťána Špírková, 2013.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Obecná část rozpočtového práva III
Základy veřejné správy
Veřejná správa – úvod.
ÚVOD DO FINANČNÍ SPRÁVY
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
FINANČNÍ SPRÁVA specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními.
Finanční správa v ČR – organizační pojetí (se zaměřením na správu daní v organizačním pojetí) Damian Czudek
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Subjekty a vykonavatelé veřejné správy
1. Správní trestání a správní delikty
Veřejná správa.
Základní registry ve veřejné správě
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Finanční a rozpočtové právo
Finanční a rozpočtové právo
Finanční správa v ČR v organizačním a funkčním pojetí (se zaměřením na správu daní) Damian Czudek Zápatí prezentace.
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Státní správa.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Systém organizace finanční správy
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
FINANČNÍ SPRÁVA Petr Mrkývka © 2012.
Správa sociálního zabezpečení
Materiální základ produkce veřejných statků
Úvod do finančního práva procesního
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Proces správy daní Michal Radvan.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Správa v resortu MFČR Dana Šramková Petr Mrkývka.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření s majetkem státu Základy finančního práva Olga Sovová.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Právo. Pojem práva Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu Právo je základním stavebním prvkem demokratického právního státu.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Obecná část rozpočtového práva II
Obecná část daňového práva procesního I
Obsah veřejných rozpočtů III
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Základy teorie finančního práva 2
Normy finančního práva
Obecná část daňového práva procesního I
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Základy teorie finanční správy
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Veřejné Finance.
Obecně o veřejné správě
PRAMENY A NORMY FINANČNÍHO PRÁVA
Právo sociálního pojištění
Právo.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA Petr Mrkývka 2011

Koncepce finančněprávní subjektivity Výchozím bodem konstruování koncepce finančněprávní subjektivity jsou principy: Finančněprávní subjektivita má normativní charakter determinovaný charakterem veřejné finanční činnosti Obsahově jednolitý pojem představující souhrn prvků subjektivní stránky finančněprávního vztahu – schopnost být nositelem finančněprávních práv a povinností a schopnost k finančněprávním úkonům (činnosti) Specifická působnost charakterizující subjekt jako subjekt finančního práva X obecná subjektivita: schopnost být subjektem práv a povinností a být subjektem právních vztahů

Vztah subjektu a předmětu finančního práva Vzhledem k rozmanitosti společenských vztahů, jež jsou předmětem finančního práva, a rozmanitosti chování jejich účastníků, nelze vytvořit jednotnou konstrukci subjektu finančního práva ▼ každé pododvětví finančního práva má své specifické subjekty

Kategorie subjektů finančního práva Subjekty veřejné finanční činnosti – nositelé finančněprávních práv a povinností oprávnění k výkonu veřejné finanční činnosti Subjekty, které nejsou nositeli a nerealizují veřejnou finanční činnost – jsou ale účastník finančněprávních vztahů

Aktivní a pasivní subjekty Aktivní subjekt – subjekt, kterému normy finančního práva přiznávají oprávnění formovat obsah základního finančněprávního vztahu Pasivní subjekt – subjekt podrobený autoritativní konkretizaci finančněprávního vztahu, tj. aktivnímu subjektu Proměnný charakter statutu

Pasivní subjekty Mají oprávnění a povinnosti materiální i procesní povahy, které nemají samostatnou povahu, ale představují konsekvenci existence materiálních oprávnění a povinností X Aktivní subjekty mají oprávnění a povinnosti předevši procesního charakteru

Co má vliv na obsah statusu pasivního subjektu Právní povaha a forma osoby nebo organizační jednotky bez obecné právní subjektivity Zda se jedná o osoby tuzemské nebo zahraniční Zda se jedná o subjekty veřejného či soukromého sektoru Zda subjekt je podnikatelem nebo nikoliv Zda se jedná o subjekt veřejných financí nebo nikoliv Zda se jedná o subjekty oprávněné k přijímání plnění z veřejných pohledávek nebo zda se jedná o subjekt nesoucí daňový dluh.

Subjekt finančního práva a subjekt finančněprávního vztahu Subjekt finančního práva je v obecných znacích vymezen finančněprávní normou nebo normou jiného právního odvětví, na kterou finančněprávní norma odkazuje Subjekt finančněprávního vztahu je konkrétní subjekt finančního práva, který má práva a povinnosti vyplývající z konkretizovaného finančněprávního vztahu

Subjekty veřejné finanční činnosti - rozpočtové právo Ministerstvo financí Správce rozpočtové kapitoly Státní fond Příspěvková organizace Organizační složka státu, úsc Správci finančních podpor (a.s.) Veřejné grantové agentury Finanční orgány úsc

Subjekty veřejné finanční činnosti - berní právo Ministerstvo financí Správce daně – úfo, CSČR aj.! ÚFO: GFŘ-FŘ-FÚ CSČR: GŘC-CŘ-CÚ Sekundární správci daně (i soudy)

Subjekty veřejné finanční činnosti - nefiskální část Česká národní banka Ministerstvo financí …

Subjekty – adresáti finanční správy – veřejné finance Příjemci rozpočtových prostředků Daňové subjekty Další osoby zúčastněné na správě daní

Subjekty – adresáti finanční správy nefiskální část Specifické subjekty Finanční instituce, úvěrové instituce, pojišťovny, zajišťovny, zprostředkovatelé, likvidátoři, pojistní matematici … Devizová místa Tuzemci, cizozemci ….

Finanční správa Finanční správa ve smyslu: funkčním – činnost, působnost organizačním – orgán legitimovaný k výkonu finanční správy ve funkčním smyslu Finanční správa podle priority účelu existence vykonavatele finanční správy: Primární – primárně zřízený k výkonu finanční správy Sekundární – finanční správu vykonává v souvislosti se svým primární posláním

Finanční správa Finanční správa sensu stricto – ÚFO, pro futuro koncentrovaná finanční správa (ÚFO + CS) Finanční správa sensu largo – orgány veřejné moci vykonávající finanční správu ve funkčním smyslu ve své primární či sekundární působnosti

Duální koncentrace finanční správy Česká národní banka – centrální banka s postavením ústředního správního úřadu (nevládní státní správa) Ministerstvo financí – ústřední správní úřad (vládní státní správa)

Vykonavatelé a adresáti finanční správy Orgány a úřední osoby vykonávající finanční správu Subjekty, na něž byl delegován výkon finanční správy Adresáti finanční správy – osoby a organizační jednotky, které jsou povinny strpět výkon finanční správy

Statut subjektu finančního práva Naplněním antecedentu získávají fyzické a právnické osoby, případně organizační složky a seskupení osob bez právní subjektivity specifický finančněprávní statut: Tj. právem určené postavení ve finančněprávních vztazích a určený okruh a rozsah povinností, oprávnění a práva Nabytí statutu: ze zákona, na základě naplnění zákonem předpokládaných znaků, z rozhodnutí orgánu veřejné moci (IPA) …

Literatura Nováková, P. Subjekt a subjektivita ve finančním právu In Mrkývka, P a kol. Finanční právo a finanční správa. 1. díl. Brno : MU 2004 Kostelecki, A. Podmiotowość prawnofinansowa In Kosikowski, C. a kol. System prawa finansowego. Tom 1. Teoria i nauka prawa finansowego. Warszawa : Wolters Kluwer business 2010