Jana Horová jhorova@kos.zcu.cz ETIKA Jana Horová jhorova@kos.zcu.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Etická hlediska péče o staré občany
Myšlenky pro současnost a budoucnost MUDr.Bohumil Skála,PhD
Smrt a eutanazie očima všeobecné sestry
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ETIKA LÉKAŘSKÁ ETIKA.
Eutanázie eu = dobrý; thanatos = smrt
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Kteří pacienti již nemají prospěch z umělé výživy Klinické a etické aspekty O. Sláma, MOU Brno XII. BDPM –
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
6. Je dobro dáno povinností?
PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Stáří a právo na důstojný život
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Problematika eutanázie
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
MILOSRDNÉ LŽI ZÁLUDNOST Marie Svatošová takzvané
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
CHARITA OSTRAVA CHOS a Mobilní hospicová jednotka
Euthanasie.
Eutanázie – ano, ne? Jaromír Matějek.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
2. Tyto a podobné názory hlásá
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
(Asistovaná sebevražda) Ano či ne?
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
EUTANÁZIE Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Friedel. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Povolení asistované sebevraždy v České republice Autoři: Nikola Budinská, Andrea Budinská.
Kategorizace nemocných pohled lékaře Renata Pařízková Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta.
Paliativní medicína Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
HOSPICOVÁ A PALIATIVNÍ PÉČE v Libereckém kraji CESTA K VÝSTAVBĚ KAMENNÉHO HOSPICE.
Liberec – Františkov, příspěvková organizace Domažlická 880/ Liberec 3 zřizovatelem je Liberecký kraj.
Výživa a paliativní péče Petra Hýsková, říjen 2015.
Smrt Vypracoval: Matěj Velen Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Medicínské právo, bioetika a náboženství
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
[Střítecký Rudolf MD., FM J.Hradec VSE Praha]
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Základní filozofické otázky
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
MOBILNÍ HOSPIC STROM ŽIVOTA
Mgr. Jana Hrušková Dříve vyslovená přání Mgr. Jana Hrušková
Transkript prezentace:

Jana Horová jhorova@kos.zcu.cz ETIKA Jana Horová jhorova@kos.zcu.cz

EUTHANAZIE Akt vyžadující minimálně 2 osoby. Euthanazie = dobrá smrt (Eu - dobře, thanatos – smrt) /eukaryotická buňka, euploidie, eugenika, euforie…/ Dystanázie = špatná smrt

Asistovaná sebevražda – suicidium je úmyslné usmrcení člověka jím samotným na jeho opakovanou žádost → lékař připraví takové prostředky, aby se pacient mohl sám usmrtit. V ČR nezákonné, trestné

Euthanazie - podmínky (Rotterdamská kritéria 1982) 1) pacient musí být kompetentní a jeho žádost plně dobrovolná 2) žádost musí být plně uvážená, jasná a opakovaná 3) pacient musí nesnesitelně trpět 4) euthanasie musí být poslední možností, ostatní možnosti byly vyzkoušené a shledány neúčinnými 5) euthanasii provádí pouze a jedině lékař 6) lékař musí vše konzultovat s jiným lékařem, který má již s prováděním euthanasie zkušenosti.

Hippokratova přísaha: „ Nepodám nikomu smrtící látku, i kdyby ji ode mne žádal, a ani nikomu tuto možnost nenavrhnu…..“

Historie Pravěk – zbavování se jedinců, kteří byli na obtíž (vraždy?) Antická řecká kultura – Sparta Křesťanská kultura, budhismus, hinduismus – proti euthanasii Moderní historie euthanasie: 1920 Poskytnutí souhlasu ke zničení života, který žití není hoden - Karl Binding a Alfred Hoch Německo, Hitler, akce T4, Program euthanazie

Program T4 Tiergartenstraße 4

ČR Pokusy o legalizaci – 1989 Současná právní úprava – trestný čin vraždy

2 problémové celky Aktivní euthanazie - aktivní jednání způsobí smrt (strategie přeplněné stříkačky). Pasivní euthanazie – nečinnost, je neuděláno něco, co by mohlo pacientův život prodloužit. Důležitý úmysl lékaře – „zabít“ pacienta. (NEJEDNOZNAČNOST POJMU (vs. ustoupení smrti…), DOP. NEUŽÍVAT) (strategie odkloněné stříkačky).

non-voluntary euthanasia - je zachována podmínka aktivního činu lékaře (zabití pacienta), ale souhlas pacienta nelze získat. (kóma, těžké úrazy mozku…). Lékař předpokládá souhlas. involuntary euthanasia - pacient je schopen svá přání artikulovat, avšak o euthanasii nežádá nebo nebyl problém otevřen. Velmi těžké odlišit od vraždy.

EUTHANAZIE vs. PRODLUŽOVÁNÍ ŽIVOTA A SMRTI Cíl v nemoci se může měnit: Úplné uzdravení Chronické onemocnění Důstojné a klidné umírání Možnost odmítnutí léčby. Zdravotník pomáhá v umírání, nikoli ke smrti.

Pomoc vyrovnat se s onemocněním Hospice Kombinovaná poradní centra, domácí péče, institucionální péče Paliativní přístup jako jediná reálná alternativa k aktivní euthanazii

Základní principy paliativní péče Zajištění úlevy od bolesti a jiných symptomů. Paliativní péče - zabíjí celkovou bolest (ošetřováním) Euthanazie - zabije celkovou bolest tím, že zabije člověka. Dívá se na umírání jako na normální proces. Paliativní péče - umírání vidí jako přirozený proces. Euthanazie - umírání není normální období lidského života, člověka zabíjí.

Nemá v úmyslu ani urychlit, ani odsunovat smrt. Paliativní péče - poskytuje veškerý komfort pacientům. Euthanazie - má v úmyslu zabít člověka Integruje do péče o pacienta i psychologické a spirituální aspekty. Paliativní péče - vnímá celost člověka. Euthanazie - žádosti o ni jsou důkazem, že nemocný není ošetřován ve své celosti. Týmový přístup.

EUTHANAZIE Rozdílné postoje na kontinentech Postoj k euthanazii se v různých státech liší. Rozdílné postoje na kontinentech USA, Kanada, VB - zabití ze soucitu = usmrcení vs. Evropa - hodnotí se jako přečin odlišně od vraždy (Německo, Rakousko…)

pouze severní teritorium Austrálie Aktivní euthanazie povolena: pouze severní teritorium Austrálie Čína - málo zpráv - usmrcování postižených dětí Belgie Nizozemí – beztrestnost r.1990 – 128 786 úmrtí z toho: 2300 euthanasie na vl. žádost 400 asistovaná sebevražda 1000 ukončení života bez žádosti pacienta !!!

Pasivní euthanazie povolena: Filipíny Kanada Rumunsko Švýcarsko USA – Oregon Francie Dánsko

Argumenty PRO euthanasii Každý vlastní své tělo a má právo s ním dělat, co se mu zlíbí Každý ví nejlépe, jaká bolest je pro něj snesitelná a jaká už ne Právo zemřít je morálním právem každého Smrt není vždy zlem, jemuž je třeba se za každou cenu vyhnout /Epikuros/ Je ekonomicky výhodnější, nežli paliativní péče Umírání může být dobré a špatné, pokud je špatné, pacienti mají mít právo jej zkrátit

Chantal Sebire (2008)

Argumenty PROTI euthanasii Právo na euthanasii neexistuje (ani ústavní, ani mezinárodní) Umírající se jen těžko může autonomně rozhodnout o svém bytí či nebytí Euthanasie se netýká jen pacienta, ale i jeho okolí (lékař, příbuzní) Žádost o euthanasii je znamením, že nějaký rozměr v léčbě není zahrnut Jedna skupina osob by neměla mít „právo“ zabíjet jinou skupinu osob

Argumenty PROTI euthanasii John Locke: „ Nikdo nemůže vlastnit jiného, ani prodat sám sebe do otroctví.“ → mé tělo není nikoho, ani moje. Tzv. „ kluzký svah“ – kritika euthanazie v Holandsku Nemůže být bezpečně regulována Lidské bytosti by nikdy neměly být zabíjeny Byla by dána příliš velká moc lékařům Způsobí, že lidé budou mít strach z lékařů Vždy nejlepší zájem pacienta

Argumenty PROTI euthanasii Paliativní péče činí euthanasii zbytečnou Hospicová péče činí euthanasii zbytečnou Euthanasie dává společnosti nesprávné poselství o tom, v čem spočívá kvalita života Situace, kdy se od pacienta „očekává“ rozhodnutí k euthanasii Může oslabit snahy nalézat nové typy léčiv a léků pro terminálně nemocné Pacienti opuštěni rodinou mohou v euthanasii vidět jediné řešení

Argumenty PROTI euthanasii Ekonomicky výhodné řešení pro nemocnici – zneužití Pacienti sami nejsou objektivně schopni posoudit svůj stav

Zastánci legalizace euthanasie Odpůrci legalizace euthanasie Shoda – důstojný závěr Rozdíl – definice: Důstojnost definována úmrtím, po krátkém rozloučení s rodinou nebo i bez něj – inj. stříkačkou s jedem. Shoda – důstojný závěr Rozdíl - definice: Zajištění všech potřeb umírajícího, dokonalá péče o všechna jeho přání a především odstranění trápení.

Problémové celky ?

Pacient není schopen projevit svou vůli a lékař musí v určitou dobu rozhodovat o ukončení resuscitace. Nemocný může projevit svou vůli !(projevené přání může být pod vlivem momentální těžké situace). Je nelegální. Je i nemorální? Filosoficky je euthanasie problém, zda výše postavíme hodnotu lidského života, nebo svobodné rozhodnutí jednotlivce.  

Je soucit zavádějící? Jednání, které je vedeno pod citovým vlivem může být nemorální, nemusí být mravně správné. Indikace se rozšiřují - „sveze se“ i někdo, kdo nechce. Bolest - ale co utrpení? Úleva i pro personál – těžká péče o pacienta v terminálním stádiu.

Institut Living will vyřčení přání, co se s tělem člověka má dít v okamžiku, kdy bude ve stavu, že o sobě nebude moci rozhodovat sám. „Do not resuscitate“  na jedné straně přestavuje nástroj pacientovy autonomie a práva na sebeurčení, na straně druhé jej lze považovat nástroj, kdy je o pacientovi rozhodováno bez pacienta.

Přání pacienta je možné respektovat pouze v mezích zákona. Zdravotník pomáhá v umírání, nikoli ke smrti. Německo - největší společnost pro důstojné umírání. (Deutsche Gesellschaft für humanes Sterben) Euthanázie je v ČR trestným činem.

www.umirani.cz www.cestadomu.cz Vácha, Kőnigová, Mauer: Základy moderní lékařské etiky Munzarová: Euthanazie nebo paliativní péče? Charta práv umírajících Svatošová: Hospice a umění doprovázet