ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Listnaté stromy a keře Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_55_Pr7_listnate_stromy_a_kere.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_III.Vu_STROMY,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
LIST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_05_STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA – LISTY Šablona číslo: XII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

Anotace: Výklad stavby těla krytosemenných rostlin se zaměřením na listy Očekávaný výstup: Žák zná stavbu těla krytosemenných rostlin, rozliší stonek bylinný a dřevnatý, uvede hlavní funkce stonku i jeho využití, uvědomuje si význam listů pro rostlinu, chápe postavení listů na stonku i jejich tvary a uspořádání žilnatiny. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let  Klíčová slova: stonek bylinný, stonek dřevnatý, kmen, kůra, borka, lýko, dřevo, dřeň, pokožka, dužnina, cévní svazky, lodyha, stvol, stéblo, oddenek, řapík, čepel, žilnatina síťnatá, žilnatina souběžná Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou těla krytosemenných rostlin, podrobně vysvětlí význam stonku pro rostlinu, jeho funkce, stavbu bylinného i dřevnatého stonku, upozorní na význam listů pro rostliny, jejich stavbu, postavení na stonku i uspořádání žilnatiny. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.

LISTY

Listy význam: tvorba organických látek dýchání odpařování vody odlišení: tvarem okrajem čepele postavením listů na stonku

Stavba jednoduchého listu list řapíkatý čepel řapík žilnatina, žilky, cévní svazky list přisedlý list objímavý čepel žilky řapík

Listy jednoduché kopinatý vejčitý srdčitý ledvinitý kracovitý dlanitolaločný

Listy složené dlanitě složené: trojčetný pětičetný vícečetný složené zpeřené: lichozpeřený sudozpeřený

Okraj čepele celokrajný – šeřík obecný zubatý – topol osika pilovitý – kopřiva dvoudomá

Žilnatina souběžná – žilky probíhají vedle sebe obilniny, trávy síťnatá – žilky se větví, tvoří síť lípa srdčitá, dub letní, javor klen

Javor klen – žilnatina síťnatá

Dub letní – žilnatina síťnatá

Obilniny -žilnatina souběžná ječmen pšenice kukuřice

Postavení listů na stonku střídavé - bříza (a) vstřícné - šeřík (c) křižmostojné – hluchavka (b) přeslenité - svízel (d), lilie v přízemní růžici – prvosenka (e) e a b d

Jiné funkce listu palisty - párové listové útvary u řapíku hrách setý listeny - drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ smetanka lékařská jaterník podléška

Jiné funkce listu dužnaté listy – cibule kuchyňská trny – kaktusy doplňková výživa masožravé rostliny - láčkovka trny dřišťálu vznikají z listů

Otázky 1 Které tři hlavní funkce mají listy? Uveď tři části jednoduchého listu: Vyjmenuj tvary jednoduchých listů: Vyjmenuj listy dlanitě složené: Které listy zpeřené znáš? tvorba organických látek, dýchání, odpařování vody čepel, řapík, žilky kopinatý, vejčitý, srdčitý, ledvinitý, kracovitý, dlanitolaločný trojčetný, pětičetný, vícečetný lichozpeřený, sudozpeřený

Otázky 2 Jak se nazývá žilnatina se žilkami probíhajícími vedle sebe? Jak se nazývá žilnatina s rozvětvenými žilkami? Uveď způsoby postavení listů na stonku: Jak nazýváme drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ? Která rostlina má křižmostojné postavení listů na stonku? souběžná síťnatá střídavé, vstřícné, přeslenité, v přízemní růžici listen hluchavka

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leaf_1_web.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Autumn_colors.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ulistnienie.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dactylorhiza_fuchsii_CH_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Acer_pseudoplatanus3_ies.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Primula_veris_0x.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Hr%C3%A1ch_set%C3%BD http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hepatica_nobilis_Mill._3.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Taraxacum_officinale_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-135.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L%C3%B6wenzahnwiese.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nasada_li%C5%9Bcia.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alchemilla_vulgaris.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lipovlist.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dandelion-leaf.jpg?uselang=c http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDH_Str%C3%A1%C5%BEov_26. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Illustration_Salix_caprea0.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zea_Mays_L.jpg

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Trifolium_pratense0.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Syringa_vulgaris_002.JPG?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Urtica_dioica0.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Topol_osika http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zomereik_blad_Quercus_robur.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Quercus_robur0.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lamium_album_vitplister.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galium_aparine1_ies.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Betula_pendula0.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Field_with_onions.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Onions.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Berberis_microphylla_-_Calafate_(1).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaktusy_echinocactus_cinnabarinus.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sarracenia_ne1.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Lilium_martagon0_clean.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Triticum_aestivum_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-274.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C4%8Dmen http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maisblatt.jpg?uselang=cs ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7 pro ZŠ - zoologie a botanika. Praha: Nakl. SPN, 2008. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová