ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_05_STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA – LISTY Šablona číslo: XII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová
Anotace: Výklad stavby těla krytosemenných rostlin se zaměřením na listy Očekávaný výstup: Žák zná stavbu těla krytosemenných rostlin, rozliší stonek bylinný a dřevnatý, uvede hlavní funkce stonku i jeho využití, uvědomuje si význam listů pro rostlinu, chápe postavení listů na stonku i jejich tvary a uspořádání žilnatiny. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let Klíčová slova: stonek bylinný, stonek dřevnatý, kmen, kůra, borka, lýko, dřevo, dřeň, pokožka, dužnina, cévní svazky, lodyha, stvol, stéblo, oddenek, řapík, čepel, žilnatina síťnatá, žilnatina souběžná Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou těla krytosemenných rostlin, podrobně vysvětlí význam stonku pro rostlinu, jeho funkce, stavbu bylinného i dřevnatého stonku, upozorní na význam listů pro rostliny, jejich stavbu, postavení na stonku i uspořádání žilnatiny. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.
LISTY
Listy význam: tvorba organických látek dýchání odpařování vody odlišení: tvarem okrajem čepele postavením listů na stonku
Stavba jednoduchého listu list řapíkatý čepel řapík žilnatina, žilky, cévní svazky list přisedlý list objímavý čepel žilky řapík
Listy jednoduché kopinatý vejčitý srdčitý ledvinitý kracovitý dlanitolaločný
Listy složené dlanitě složené: trojčetný pětičetný vícečetný složené zpeřené: lichozpeřený sudozpeřený
Okraj čepele celokrajný – šeřík obecný zubatý – topol osika pilovitý – kopřiva dvoudomá
Žilnatina souběžná – žilky probíhají vedle sebe obilniny, trávy síťnatá – žilky se větví, tvoří síť lípa srdčitá, dub letní, javor klen
Javor klen – žilnatina síťnatá
Dub letní – žilnatina síťnatá
Obilniny -žilnatina souběžná ječmen pšenice kukuřice
Postavení listů na stonku střídavé - bříza (a) vstřícné - šeřík (c) křižmostojné – hluchavka (b) přeslenité - svízel (d), lilie v přízemní růžici – prvosenka (e) e a b d
Jiné funkce listu palisty - párové listové útvary u řapíku hrách setý listeny - drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ smetanka lékařská jaterník podléška
Jiné funkce listu dužnaté listy – cibule kuchyňská trny – kaktusy doplňková výživa masožravé rostliny - láčkovka trny dřišťálu vznikají z listů
Otázky 1 Které tři hlavní funkce mají listy? Uveď tři části jednoduchého listu: Vyjmenuj tvary jednoduchých listů: Vyjmenuj listy dlanitě složené: Které listy zpeřené znáš? tvorba organických látek, dýchání, odpařování vody čepel, řapík, žilky kopinatý, vejčitý, srdčitý, ledvinitý, kracovitý, dlanitolaločný trojčetný, pětičetný, vícečetný lichozpeřený, sudozpeřený
Otázky 2 Jak se nazývá žilnatina se žilkami probíhajícími vedle sebe? Jak se nazývá žilnatina s rozvětvenými žilkami? Uveď způsoby postavení listů na stonku: Jak nazýváme drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ? Která rostlina má křižmostojné postavení listů na stonku? souběžná síťnatá střídavé, vstřícné, přeslenité, v přízemní růžici listen hluchavka
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leaf_1_web.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Autumn_colors.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ulistnienie.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dactylorhiza_fuchsii_CH_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Acer_pseudoplatanus3_ies.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Primula_veris_0x.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Hr%C3%A1ch_set%C3%BD http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hepatica_nobilis_Mill._3.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Taraxacum_officinale_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-135.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L%C3%B6wenzahnwiese.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nasada_li%C5%9Bcia.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alchemilla_vulgaris.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lipovlist.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dandelion-leaf.jpg?uselang=c http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDH_Str%C3%A1%C5%BEov_26. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Illustration_Salix_caprea0.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zea_Mays_L.jpg
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Trifolium_pratense0.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Syringa_vulgaris_002.JPG?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Urtica_dioica0.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Topol_osika http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zomereik_blad_Quercus_robur.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Quercus_robur0.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lamium_album_vitplister.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galium_aparine1_ies.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Betula_pendula0.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Field_with_onions.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Onions.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Berberis_microphylla_-_Calafate_(1).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kaktusy_echinocactus_cinnabarinus.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sarracenia_ne1.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Lilium_martagon0_clean.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Triticum_aestivum_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-274.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C4%8Dmen http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maisblatt.jpg?uselang=cs ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7 pro ZŠ - zoologie a botanika. Praha: Nakl. SPN, 2008. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová