Rapid Re-Housing Brno IQ Roma servis
Rodiny s dítětem v bytové nouzi žijící na území města Brna Cílová skupina Rodiny s dítětem v bytové nouzi žijící na území města Brna Definice bytové nouze pro projekt: - nebydlení (ubytovny) - nestabilní bydlení (azylové domy, bez nájemní smlouvy) - nevyhovující bydlení (špatný technický stav)
Průběh Register week Losování Jak? Průběh Register week Losování Identifikace a příprava bytů (velikost, stav, lokality …) Oznámení vylosovaným rodinám + Vstupní rozhovor (bydlení, ambice, typ podpory) „Párování“ rodina – byt - pracovník Prohlídka bytu s rodinou Schvalování, administrativa - trvá až 3 měsíce (rozdíl MMB a MČ) Zabydlení Kontinuální podpora v bydlení + otevírání dalších témat
Principy podpory zabydlených rodin Jaká podpora? Principy podpory zabydlených rodin Orientace na silné stránky a volbu klientů (potlačení exp. role SP) Podpora je nepodmíněná (klient si podporu nezasluhuje) Využívaní PEER pracovníků – “expert se zkušeností“ Důraz na prožitek, emoci Intenzita a doba podpory dle dohody a potřeb Spolupráce v síti, case management Harm reduction přístup
2 typy podpory Podpora v bydlení Tým připravuje a vybírá vhodný byt (vhodná lokalita, velikost) Podpora před a při nastěhování (zapojení energií, koordinace podkladů pro město, vybavení bytu) Platba nájmu skrze Centrum sociálních služeb Sdílení informací o bydlení a platbách napříč aktéry (klíčový pracovník, Sociální odbor, Bytový odbor, úřady práce, Centrum sociálních služeb) Pracovník asertivně otvírá téma, když je potřeba (dluhy, neshody se sousedy) 6
Podpora v dalších zakázkách 2 typy podpory Podpora v dalších zakázkách Klient sám definuje další oblasti, v kterých by chtěl využít pomoc pracovníka Zaměstnanost Jednání s OSPOD a dalšími úřady Zadluženost Osobní zájmy Pracovník je zde podporou, případně pomáhá navazovat klienta na další služby a organizace. Spolupráce v těchto oblastech se řídí pouze přáním klienta, i když s tématy přichází i pracovník. 7
Zkušenosti/Problémy Před nastěhováním Vybavení bytu Připojení energií Poučení Zkušenosti/Problémy Před nastěhováním Vybavení bytu Připojení energií Platba nájmu Velké množství různých finančních zdrojů Výplata části dávky na bydlení v příspěvku na živobytí Nepravidelnost finančního příjmu Časté změny ve složení domácnosti Zpoždění CSS 8
Děkuji za pozornost IQ ROMA SERVIS, Z. S. Vranovská 45, Brno Vranovská 45, Brno Czech Republic adam.fialik@iqrs.cz mob.:+420 731654576 www.iqrs.cz