TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
(míra tepelného stavu látky)
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
KALORIMETR.
Doc. Ing. Zdeněk KADLEC, Ph.D.
Teplota a její měření.
Molekulová fyzika a termika
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Teplota Jiří Smolák Jan Tareš.
Anders Celsius švédský astronom, geodet a fyzik,matematik.
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Molekulová fyzika a termika
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Teploměr. Jednotky teploty
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Měření teploty LC.
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Teplota a její měření.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
METROLOGIE TEPLOTY P9.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.6.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Daniel Gabriel Fahrenheit
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní pojmy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMIKA
PaedDr. Jozef Beňuška
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Teplota – souhrnná cvičení I.
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Transkript prezentace:

TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA

Vložíme-li lžičku do horkého čaje, po určité době je teplota lžičky a čaje stejná - nastane rovnovážný stav. těleso o teplotě t1 kapalina o teplotě t2 Tělesům, které jsou při vzájemném styku v rovnovážném stavu, přiřazujeme stejnou teplotu.

Vložíme-li lžičku do horkého čaje, po určité době je teplota lžičky a čaje stejná - nastane rovnovážný stav. Mění-li tělesa po uvedení do vzájemného styku své původní stavy, na začátku děje měly různé teploty.

Zavedení veličiny teplota umožňují poznatky o rovnovážném stavu. Existenci této veličiny předpokládá druhý postulát termodynamiky: Tělesům, která jsou při vzájemném styku v rovnovážném stavu, přiřazujeme stejnou teplotu. K měření veličiny teplota je tedy zapotřebí zvolit srovnávací těleso, sestrojit teplotní stupnici, stanovit jednotku teploty.

Teploměr je porovnávací těleso, sloužící k určení teploty. Rtuťový teploměr Bimetalický teploměr Využívá poznatek, že se změnou rovnovážného stavu se mění stavové veličiny tělesa, např. objem, tlak ...

Teploměr je porovnávací těleso, sloužící k určení teploty. Rtuťový teploměr Bimetalický teploměr Při měření ve skutečnosti pozorujeme jinou veličinu např. objem kapaliny.

Postup při měření teploty: - těleso, jehož teplotu chceme změřit, uvedeme do vzájemného styku s teploměrem, - počkáme na vytvoření rovnovážného stavu mezi tělesem a teploměrem, - po vzniku rovnovážného stavu je teplota tělesa stejná jako teplota teploměru, - přečteme teplotu na teploměru. ttělesa=t1 tteploměru=t2 ttělesa=tteploměru t1=t2

Celsiova teplotní stupnice Má dva základní body při tlaku p = 101325 Pa: 1. rovnovážný stav vody a ledu, 2. rovnovážný stav vody a její syté páry.

Celsiova teplotní stupnice Mezi teplotami 0oC a 100oC je stupnice rozdělená na 100 stejných dílků.

Anders Celsius (1788 - 1827), švédský fyzik

Termodynamická teplotní stupnice - značka veličiny T, - jednotka [T]= K (kelvin), - má jeden základní bod - trojný bod vody - rovnovážný stav soustavy led + voda + sytá pára, - tomuto rovnovážnému stavu je přiřazena termodynamická teplota Tr = 273,16 K, - 1 kelvin (K) definujeme jako 1/273,16 termodynamické teploty trojného bodu vody.

Lord Kelvin of Largs Wiliam Thomson,(1824 -1907), anglický fyzik

Měření termodynamické teploty Využívá se poznatků o plynech: - plyny se rozpínají téměř stejně - tlak plynu je za stálého objemu přímo úměrný termodynamické teplotě - k měření T lze využít plynový teploměr

Plynový teploměr Skládá se z nádoby naplněné plynem spojené s otevřeným kapalinovým manometrem.

Plynový teploměr Tlak p plynu v nádobě teploměru je přímo úměrný jeho termodynamické teplotě T za stálého objemu plynu.

Převod stupňů Celsia na kelviny a naopak 100oC 373,15 K 0oC 273,15 K t = ({T} – 273,15)oC -100oC 173,15 K -273,15 oC 0 K Teplotní rozdíl Dt = t2 – t1 je stejný jako DT=T2 – T1.

Mezinárodní praktická teplotní stupnice EIPT 68 Teplota trojného bodu rovnovážného vodíku 13,81 -259,340 varu neónu 20,28 -252,870 trojného bodu kyslíku 54,361 -218,789 varu kyslíku 90,188 -182,962 trojného bodu vody 273,16 0,01 varu vody 373,15 100,00 tuhnutí zinku 692,73 419,58 tuhnutí zlata 1337,58 1064,43

Řešte úlohu: Vyjádřete teploty 200 K; 855,5 K; 7,1 K v oC. -73 oC, 582,4 oC, -266 oC

Řešte úlohu: Vyjádřete teploty -5 oC; 31,5 oC; 1420 oC v kelvinech. 268 K, 304,6 K, 1693 K

Test 1 Tělesa, již jsou při vzájemném styku v rovnovážném stavu: a) přiřazujeme teplotu t = 0 oC, b) přiřazujeme rozdílnou teplotu, c) přiřazujeme stejnou teplotu, d) přiřazujeme teplotu t = 100 oC. 1

Test 2 Mění-li tělesa po uvedení do vzájemného styku své původní rovnovážné stavy, na začátku děje měla: a) různé teploty, b) stejné teploty, c) podobné teploty, d) teploty t1= 0 oC a T1 = -273,16 K. 2

Test 3 Základní body Celsiovy teplotní stupnice jsou: a) teploty 0 oC a 100 oC, b) teploty -100 oC a 100 oC, c) teploty 0 oC a 1 oC, d) teploty -1oC a 1oC. 3

Test 4 Teplota 0oC je teplota: a) rovnovážného stavu vody a ledu při tlaku p = 101325 Pa, b) rovnovážného stavu vody a její syté páry při tlaku p = 101325 Pa, c) rovnovážného stavu vody a ledu při tlaku p = 0 Pa, d) rovnovážného stavu vody a její syté páry při tlaku p = 0 Pa. 4

Test 5 Teplota 100oC je teplota: a) rovnovážného stavu vody a ledu při tlaku p = 101325 Pa, b) rovnovážného stavu vody a její nasycené páry při tlaku p = 101325 Pa, c) rovnovážného stavu vody a ledu při tlaku p = 0 Pa, d) rovnovážného stavu vody a její nasycené páry při tlaku p = 0 Pa. 5

Test 6 Rovnovážný stav soustavy led+voda+nasycená pára se nazývá: a) trojný bod ledu, b) trojrovnovážný stav, c) trojný bod vody, d) trojný bod nasycené páry. 6

Test 7 Jednotka termodynamické teploty kelvin je definována jako: a) teplota rovnovážného stavu vody a ledu, b) 1/273,16 celsiovy teploty trojného bodu vody, c) rovnovážného stavu vody a její syté páry, d) 1/273,16 termodynamické teploty trojného bodu vody. 7