jako děj a fyzikální veličina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Střídavý elektrický proud
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Vedení elektrického proudu v látkách
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Elektromotor a jeho využití
Elektrický proud.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Vedení elektrického proudu v kovech
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
38.1 elektromagnetická indukce
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
8.1 Aritmetické vektory.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fyzikální síly.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-30 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Měření elektrického proudu
všechny animace a obrázky - archiv autora
Fyzika – Magnetická síla
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÝ PROUD.
TRANZISTOROVÝ JEV.
Magnetická indukce Název školy
Ivan Lomachenkov Překlad R.Halaš
Interaktivní elektrický obvod
Vedení proudu v kapalinách
Vedení proudu v kapalinách
Vzájemné silové působení těles
Závislost elektrického odporu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Intenzita elektrického pole
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
FYZIKÁLNÍ KUFR Vedení el. proudu v kapalinách a plynech (9. ročník)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Siločáry elektrického pole
Sdělovací technika– POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY
7.3 Elektrostatické pole ve vakuu Potenciál, napětí
Transkript prezentace:

jako děj a fyzikální veličina ELEKTRICKÝ PROUD jako děj a fyzikální veličina

Elektrický proud jako děj Uspořádaný pohyb volných částic s elektrickým nábojem Nejen pohyb volných elektronů (pohybují se od záporného ke kladnému), ale i kladně nabitých částic, které se pohybují ve směru el. intenzity Může být tvořen i částicemi obojího znaménka (např. v polovodičích)

Vznik elektrického proudu Je potřeba splnit dvě podmínky: Vodič musí obsahovat volně pohyblivé částice s nábojem Na částice působí elektrická síla => elektrické pole

Směr elektrického proudu Je dán směrem uspořádaného pohybu kladně nabitých částic – tedy vychází z kladného pólu zdroje a pohybuje se k pólu zápornému (tedy opačný než v kovovém vodiči) => dáno dohodou

Směr elektrického proudu

Elektrický obvod Připojení různých součástek pomocí vodičů k elektrickému zdroji Pokud necháme obvod trvale připojený ke svorkám elektrického zdroje, vzniká trvalý stejnosměrný proud

Elektrický proud jako fyzikální veličina Jednotka: Ampér – A Pokud je pohyb náboje nerovnoměrný:  

Elektrický proud jako fyzikální veličina Měříme ampérmetrem Pomocí definičního vztahu lze vyjádřit jednotku Q jako A.s (ampérsekunda) Ampérhodina je používána jako jednotka kapacity zdroje napětí

Účinky elektrického proudu Tepelné (rozžhavení vlákna žárovky) Chemické (v kapalinách a plynech) Magnetické Studoval je André Marie Ampére – objevil zákon určující sílu, kterou na sebe navzájem působí rovnoběžné vodiče s proudem => definována jednotka ampér

Zdroje fyzika.jreichl.com Elektřina a magnetismus – Fyzika pro gymnázia