ZÁKLADNÍ POJMY Fyziologie a patofyziologie Lékařství (medicína) Tělesná zdatnost Tělesná kondice Kondiční trénink Reakce a adaptace na (fyzickou) zátěž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Advertisements

Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohyb v prevenci nádorového onemocnění V. Březková, Z. Bartošová Podpořeno z programu MZ ČR "Národní akční plán a koncepce na rok 2013", prevence nádorových.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Trénink v předzávodním období zaměřený na elitní plavce: příklady a analýzy Andrei Vorontsov, PhD. a Carl Jenner, NEC Stockholm.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
SDNN SDNN jako parametr je projevem spolupráce PS a S. Je-li snížen pod 30, pak to znamená, že systém je převážně řízen S, což je špatné pro léčbu, protože.
Energie a pohyb Bc. Denisa Staňková Bc. Markéta Vorlíčková.
A TLETICKÉ BĚHY – STŘEDNÍ TRATĚ - REGENERACE VE SPORTU Jitka Gottvaldová, , TVS-RVS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Zvýšená hodnota metabolismu v zátěži vyžaduje zvýšený přísun kyslíku do tkání pro zajištění oxidativní glykolýzy (štěpení cukrů za přístupu kyslíku- od.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základy automatického řízení 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Dechové pomůcky POWERbreathe vhodné pro pacienty s CF
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
…. klidový (RMR – resting MR) …. bazální (BMR – basal MR)
Sportovní psychologie - aplikace
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Testy vytrvalostních schopností
Fyziologické principy tréninku a zátěžové testy (běžců)
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Rozšiřující testy kondičních schopností
Dobrý den Horská klinika 2011.
Tenis – regenerace ve sportu
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Glykolýza Glukoneogeneze
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Metabolismus a energetické krytí při sportu
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Didaktika sportovních činností
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
ATLETIKA přednáška.
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Fyziologické aspekty sportovních her:
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Fyziologie sportovních disciplín- silové sporty
Spirometrie.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Testy aerobních předpokladů
Diferencované stravování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Transkript prezentace:

KONDIČNÍ TRENÉR Fyziologie sportu Cíle a fyziologické principy tréninku Jan Novotný 2017

ZÁKLADNÍ POJMY Fyziologie a patofyziologie Lékařství (medicína) Tělesná zdatnost Tělesná kondice Kondiční trénink Reakce a adaptace na (fyzickou) zátěž Pohybový (sportovní) výkon Pohybová (sportovní) výkonnost Motorické schopnosti

HLAVNÍ CÍLE KONDIČNÍHO TRÉNINKU zlepšit nebo udržet kondiční motorické schopnosti REKREAČNÍ (NE)SPORTOVEC (nesoutěžní) → dobře zvládat běžné denní činnosti práce (sedavá), bydlení, rodina zábava, cestování → dobře se cítit, být spokojen SPORTOVEC (soutěžní/výkonnostní) → dobře zvládat speciální trénink → zlepšit sportovní výkonnost → úspěch ve sportovní soutěži → být spokojen (profi: uživit se)

Nízká úroveň aerobní kapacity osob se sedavým způsobem života (Jackson et al., 1999)

zlepšit kondiční schopnosti BEZPROSTŘEDNÍ Cíle kondičního tréninku zlepšit kondiční schopnosti sílu (trup, končetiny) vytrvalost rychlost ohebnost (Měkota, 2000)

ENERGETICKÝ METABOLISMUS Adaptace svalových vláken na tréninkové zatížení (Powers & Howley 2007) Vytrvalostní trénink → zvýšení enzymatické oxidativní kapacity vláken (+prokrvení). Silový trénink → hypertrofie vláken (akumulace zdrojů energie). Vytrvalostní i odporový trénink → snížení poměru vláken Rychlá / Pomalá. Odporový trénink → mírné snížení poměru vláken IIx / IIa. Vytrvalostní trénink → zvýšení podílu vláken I / IIx (Postupná přeměna: IIx → IIa → I).

(Silbernagl, Despopoulos, 2004) ENERGIE PRO SVALOVOU PRÁCI - POHYB (Silbernagl, Despopoulos, 2004)

Podíl energetického krytí v závislosti na trvání zátěže [%] čas 10s 30s 60s 2m 4m 10m 30m 60m 120m ANA % 90 80 70 50 35 15 5 2 1 AE % 10 20 30 65 85 95 98 99 (Placheta et al., 2001)

Podíl energetických systémů (%) (Fox & Mathews 1974) ATP-CP Glykolýza Aerobní 100/200 m 98 2 - 400 m 40 55 5 800 m 10 60 30 1500 m 35 5000 m 28 70 Maraton

TRÉNINK (Powers & Howley 2007) Trénink vedoucí ke zlepšení aerobní schopnosti (VO2max, posun ANP) Intervalový trénink (více účinný) Vysoká intenzita - kontinuální zátěž (více účinný) Nízká intenzita – dlouhodobá zátěž s pomalejším pohybem (méně účinný) Genetická dispozice VO2max: 40-66%. Intenzivní trénink může u netrénovaného zvýšit VO2max o 40%. Trénink vedoucí ke zlepšení anaerobní schopnosti ATP-CP systému Glykolytického systému Trénink ke zlepšení svalové síly Progresivní odporový trénink... Trénink ke zlepšení ohebnosti (flexibility) Doladění před závodem (Tapering)

Zlepšit kapacitu energetických systémů Cíl tréninku (Powers & Howley 2007) Zlepšit kapacitu energetických systémů Aerobní (oxidativní fosforylace): Aerobní využití Glukózy (Karbohydráty) Kyseliny mléčné, Lipidů (Volné mastné kyseliny a Triacylglycerol) Proteinů (Aminokyselin) Glykolýza: Anaerobní využití Glukózy ATP-PC: Anaerobní využití Adenosintrifosfátu a Kreatinfosfátu

Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku Aerobní trénink intervalový (McArdle, Katch, Katch, 2007, Powers & Howley 2007) Opakování pracovních zátěží (rychlý běh) a lehkých odpočinkových zátěží (chůze). Výhoda proti kontinuálnímu tréninku: Více vysokointenzivní zátěže v krátkém čase. Stanovení intervalového tréninku: Intenzita pracovního intervalu: 80-100%HRmax Časy pracovních intervalů: Alespoň 60-90-120 sec (ke zlepšení aerobní kapacity). Intenzita a časy odpočinkových intervalů: Velmi nízká intenzita (klus - chůze) Čas delší než čas pracovního intervalu (pokles HR na120/min ke konci odpočinkového intervalu). Poměr časů pracovních a odpočinkových intervalů: Postupně od 1:3 (u méně trénovaných) přes 1:2 až 1:1 (u více trénovaných) Počet intervalů v 1 sérii – podle adaptace - schopností a reakce. Počet sérií v 1 intervalovém tréninku – podle stavu sportovce. Délka úseku Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku 800 m o 3-4 sec pomaleji než je průměr na 400 m z běhu na 1600 m (Fox & Mathews 1974)

Aerobní trénink s kontinuální zátěží s vysokou intenzitou (McArdle, Katch, Katch, 2007, Powers & Howley 2007) Intenzita: 80-90% VO2max, Na úrovni nebo těsně nad úrovní „Laktátového prahu“ - (2.)LT, (2.)VT. 90% HRmax, 95%HRR (100%: HRmax-HRrest) Čas trvání: 25-50 min (dle úrovně zdatnosti sportovce).

Aerobní trénink s kontinuální zátěží s nízkou intenzitou - dlouhodobý s pomalejším pohybem na delší vzdálenost (LSD) (McArdle, Katch, Katch, 2007, Powers & Howley 2007) Je méně efektivní na zvýšení VO2max než krátkodobá vysokointenzivní zátěž (viz dále). Intenzita: 60-80% VO2max, 70% HRmax (kolem LT1?, AEP?) Trvání: nad 60 min (1,5 h denně má stejný efekt jako 3 h denně)

TRÉNINK Aerobní trénink – Fartlek (švédsky – hra s rychlostí) (McArdle, Katch, Katch, 2007) Střídání vyšší a nižší rychlosti a intenzity v kopcovitém terénu v přírodě. Řídí se pocitem. Není přesně nastavena intenzita, trvání různých intervalů. Spíše jako příjemná změna při jinak nezáživném přesně plánovaném tréninku. Součástí prevence přetrénování. Spíše využíván rekreačními běžci.

Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku Trénink ke zlepšení Glykolytického systému (anaerobní) (McArdle, Katch, Katch, 2007, Powers & Howley 2007) Intervalový trénink s opakovanými vysokointenzivními zátěžemi. Po tréninku je potřeba doplnit vyčerpané zásoby glykogenu (nápoj, strava, lehčí trénink). Čas pracovního intervalu: 20-60 sec. Čas odpočinkového intervalu: 3-5 min. Délka úseku Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku 400 m o 1-4 sec rychleji než je průměr na 400 m z běhu na 1600 m (Fox & Mathews 1974)

Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku Trénink ke zlepšení ATP-CP systému (anaerobní) (McArdle, Katch, Katch, 2007, Powers & Howley 2007) Intervalový trénink s opakovanými krátkými maximálně intenzivními zátěžemi. (nízká produkce La – rychlá regenerace) Zatížit svaly, které se používají i v soutěži. Čas pracovního intervalu: 5-10 sec Čas odpočinkového intervalu: 30-60 sec (dle zdatnosti atleta). Počet intervalů a opakování dle zdatnosti atleta. Délky úseků Časy pracovních intervalů běžeckého tréninku 200 m o 5 sec pomaleji než je nejlepší výkon 100 m o 3 sec pomaleji než nejlepší výkon 50 m o 1,5 sec pomaleji než je nejlepší výkon (Fox & Mathews 1974)

Fyziologické principy TRÉNINKU (McArdle, Katch, Katch, 2007) Princip dostatečného zatížení (overload) – pravidelný soustavný stimul vedoucí k žádoucí odpovědi organismu – frekvence, intenzita, trvání Princip specifity – adaptace určitých metabolických a fyziologických funkcí, kterou lze dosáhnout specifickou stimulací - cvičením Princip individuálních odlišností – modifikace tréninku podle individuálního stavu fyziologických funkcí, tj. Respektovat aktuální úroveň adaptace - způsob reakce – zdravotní stav Včas řešit přetížení (overreaching) – dny až 1-2 týdny odpočinku, aby nedošlo k dlouhodobému přetrénování (overtraining syndrom). Princip reverzibility – tréninková adaptace je přechodná Bez tréninku dochází ke ztrátě tréninkové adaptace – k detréninku (o 25% VO2max za 20 dnů; 1%/den) Regenerace anaerobních schopností probíhá aerobně!

Princip superkompenzace https://www.playtri.com/news/coach-shawna-why-do-we-need-to-recover

Princip superkompenzace energetického potenciálu a jeho vztah k načasování a intenzitě zátěže

Detrénink, Retrénink (Wilmore, Costil, 2004; McArdle., 2007) Detrénink – snižování kapacity energetických systémů, transportního systému atd. v období bez tréninku. Retrénink – opětovný nárůst kapacit při opětovném tréninku po období bez tréninku.

Doladění před závodem (Tapering) běh 5 km Doladění před závodem (Tapering) (Wilmore, Costil, 2004) Snížení tréninkové zátěže v posledním týdnu před závodem. Zlepšení času na 5 km běh o 3% a VO2 o 6% (zlepšení ekonomiky běhu) (Houmard et al., 1994)

VÝZNAM POZVOLNÉHO PŘECHODU DO KLIDU NA KONCI TRÉNINKU Pokles laktátu v zotavení při pasívním odpočinku a s lehkou zátěží (Powers, 2007)

REAKCE NA ZÁTĚŽ ADAPTACE NA ZÁTĚŽ OXID.STRES → POŠKOZENÍ DNA DESADAPTACE - snížení úrovně adaptace MALADAPTACE– porucha, poškození Genetické vlohy REAKCE NA ZÁTĚŽ → ADAPTACE NA ZÁTĚŽ ← Fyziologické faktory [FUNKCE] - duševní, tělesné ŘÍDÍCÍ CENTRUM: MOZEK - MÍCHA Motorická kůra Míšní dráhy Senzitivní a senzorická kůra Mozková centra integrace a kooperace (mozeček aj.) PŘENOS POKYNU PERIFERNÍ NERVY Centra autonom. systému Autonomní systém Hypotalamus Hypofýza PŘENOS INFORMACE Žlázy s vnitřní sekrecí EFEKTORY POHYBU: Svaly, šlachy, klouby; Proprioreceptory SMYSLY Oko, Ucho, Receptory → SPORTOVNÍ VÝKON ZDROJE ENERGIE Dýchací,Trávicí, Uropoetická soust. TRANSPORT Krevní oběh PROSTŘEDÍ: OBJEKTY - pohyb – změny – podněty Motorické dráhy Senzitivní a senzorické dráhy