Etnická segregace mezi základními školami: příklad města Brna

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Štrasburský rozsudek „D.H. a ostatní proti ČR“ – 2 roky poté
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Druhá část Rok 2013 ……. Snímky navazují na první část kostelů a kaplí z minulého roku. Tyto byly pořizovány v jednotlivých městských částech Brna, ve.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Rovný přístup ke vzdělání v kontextu českého vzdělávacího systému: aktivity veřejného ochránce práv Lucie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Komunální volby a volební geografie Michal Pink
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Znáte brněnské kostely ?
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
SOCIÁLNÍ KAPITÁL JAKO FAKTOR OVLIVŇUJÍCÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY A REGIONÁLNÍ ROZVOJ Projekt MMR ČR WD
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Sociální patologie SCPT SCPA
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Statistický pohled na gymnázia v roce 2012/13 Michaela Kleňhová vrchní ředitelka sekce koordinace politik a mezinárodních záležitostí MŠMT Konference asociace.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek Listopad 2004.
Ne/nápadné proměny vnitřního města v postsocialistickém období. Etnologický a sociologický výzkum v Brně Jana Pospíšilová, Annett Steinführer, Annegret.
Druhy výzkumů z hlediska času Ladislav Rabušic
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
( vzdělanostní struktura obyvatel )
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Geografie služeb maloobchod příklad Brna. klasická hierarchie maloobchodu  4 hierarchické úrovně:  okrsková úroveň – základní vybavenost;  obvodová/sekundární.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Benchmarkingová iniciativa 2005, VCVS ČR, o.p.s., verze 5.1 ANALÝZA AGENDY 49samospráva ve školství Zpracoval:Odbor školství listopad 2009 – leden 2010.
Sociální stratifikace
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_10_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Co je a co není město? Základní škola Libina,
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Dělení migrace = migrace či stěhování
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Negativní důsledky vymezení hranic soukromého prostoru: uzavřené rezidenční oblasti (gated communities) v Česku Tomáš Brabec Katedra sociální geografie.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Financování a účetnictví základních škol
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Bc. Magdalena Zábranská
Územní pohyb obyvatelstva
Statistika - opakovací test k procvičení
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Tisková konference
Tři historicko-geografické zóny město v hradbách
VÝVOJ ZASTAVĚNOSTI A DISPONIBILITY
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Obyvatelstvo a sídla.
Škola základ občanského života
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Etnická segregace mezi základními školami: příklad města Brna Laura Fónadová Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita, Brno Tomáš Katrňák Fakulta sociálních studií,

Kontext výzkumu Otázka rovných vzdělávacích příležitostí a zvláště pak diskriminace romských dětí je jedním z nejzávažnějších témat českého školství. Vládní materiál poukazuje na segregační tendence českého vzdělávacího systému. V ZŠ s 50 a více procentním podílem romských žáků se ve školním roce 2016/17 podle odhadů vzdělávala v ČR téměř čtvrtina (24,3 %) všech romských žáků. (viz Zpráva, 2017). Přitom většina doporučení v oblasti vzdělávací politiky se shoduje na tom, že je naopak žádoucí heterogenní skladba žáků/studentů a celkově co nejméně segregace ve vzdělávání.

Data Jako data nám slouží každoroční fotografování prvních tříd brněnských ZŠ, které se při pravidelně vysoké účasti škol koná již od roku 2006. Otázka sběru etnických dat. Poslední sčítání Romů, které na pokyn Úřadu vlády ČR provedly v roce 2017 obce. 2016: Sčítání romských dětí na základních školách na pokyn ministerstva školství Jednotky výzkumu jsou třídy (foto) od roku 2006 do 2014.

Cíl příspěvku Mění se etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách v období 2006-2014? Liší se trend dle městských částí? Hlavní výzkumné otázky: Posiluje v čase etnická segregace škol na úrovni města Brna? Liší se (roste?) segregace dle podílu etnických dětí v městské lokalitě?

Teoretický kontext Segregace Tendence odklonu bílé majority od určitých škol (či rezidenčních čvrtí), v anglosaském světě pojmenovaný jako „white flight“. O tom jak tento trend vedl k rostoucí rasové segregaci černošských studentů viz Coleman (1975). Renzulli, L.A., & Evans, L. (2005) V českém kontextu: Svobodná volba školy přispívá k etnické segregaci škol či tříd (viz Nekorjak, Souralová, Vomastková, 2011).

rok Městská část 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Total Bohunice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3 22 Bosonohy 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Bystrc 3 4 4 4 4 3 3 3 3 3 3 37 Černovice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Chrlice 1 1 1 1 1 1 1 1 1 9 JMK 1 1 2 Jehnice 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Jih 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 22 Jundrov 2 2 2 2 2 2 2 2 2 1 2 21 Kohoutovice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Komín 1 1 1 1 1 1 2 2 2 1 1 14 Kr.Pole 2 2 2 2 3 4 4 4 4 3 4 34 Líšeň 1 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3 38 Maloměřice+ Obřany 1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 15 Medlánky 1 1 1 1 1 1 6 N. Lískovec 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Řečkovice 2 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 18 Sever 6 8 7 7 8 8 8 8 7 6 5 78 Slatina 1 1 2 2 2 2 2 2 1 1 1 17 St. Lískovec 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 33 Střed 8 10 12 12 13 13 13 13 12 12 12 130 Tuřany 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Venkov 1 2 2 5 Vinohrady 2 2 2 2 2 2 2 3 3 3 3 26 Žabovřesky 2 2 2 2 2 3 3 3 3 3 3 28 Žebětín 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Židenice 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3 41 Total 50 62 64 65 67 68 68 69 66 61 63 703

Struktura vzorku V Brně je 29 MČ, chybí 4 odlehlé části (Ivanovice, Kníničky, Ořešín a Útěchov), na jejichž území se ZŠ nenacházejí a 2 městské části, kde se školy nefotily v celém období. Celkový počet analyzovaných případů byl 532 (v rámci škol pak různý počet tříd).

Proměnné Jednotka analýzy: škola Vysvětlovaná proměnná: - etnicita (2 kategorie: neromské dítě, romské dítě) Vysvětlující proměnné: - období (3 kategorie: 2006-2008, 2009-2011, 2012-2014) - městské části (počet kategorií: 23) - školy (62 škol) Použité analýzy: procentuální distribuce – absolutní etnická segregace (ovlivněna strukturními i segregačními mechanismy) log-lineární analýza – segregační mechanismy

Podíl romských prvňáků v Brně v letech 2006-2014

Podíl romských prvňáků v Brně podle městských částí (za roky 2006-2014)

Největší MČ

Vývoj průměrného počtu romských prvňáků podle městských částí v Brně mezi lety 2006-2014

Podíl romských prvňáků v Brně podle škol (za roky 2006-2014)

(ln) šance na přítomnost romských prvňáků podle škol mezi lety 2006-2014

Závěry V Brně dochází k segregaci škol dle městských částí (zde je ovšem hlavním vysvětlením residenční segregace). V etnicky smíšených MČ ovšem také pozorujeme segregaci mezi školami. Tato segregace - obzvláště v případě některých škol – v čase posiluje. Nejmarkantněji: Střed a Sever Další plánované analýzy: Mění se šance na přítomnost romských prvňáků po kontrole dle městských částí a dle pohlaví dětí (a co jiné etnické děti)? Souvisí vývoj etnické struktury s vývojem počtu a velikostí prvních tříd na brněnských základních školách?

Reference Coleman, J. S. et al. (1975). Trends in School Segregation. 1968-1973. Washington, D.C.: Urban Institute. Nekorjak, M., A. Souralová, K. Vomastková. (2011). Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, “romské školy” a reprodukce sociálně prostorových nerovností. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, vol.47, No. 4, pp. 657-680. Renzulli, L.A., & Evans, L. (2005). School choice, charter schools, and White flight . Social Problems, 52(3), 398-418. Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2016. Praha: Úřad vlády České republiky, 2017.

Děkuji za pozornost!