Etnická segregace mezi základními školami: příklad města Brna Laura Fónadová Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita, Brno Tomáš Katrňák Fakulta sociálních studií,
Kontext výzkumu Otázka rovných vzdělávacích příležitostí a zvláště pak diskriminace romských dětí je jedním z nejzávažnějších témat českého školství. Vládní materiál poukazuje na segregační tendence českého vzdělávacího systému. V ZŠ s 50 a více procentním podílem romských žáků se ve školním roce 2016/17 podle odhadů vzdělávala v ČR téměř čtvrtina (24,3 %) všech romských žáků. (viz Zpráva, 2017). Přitom většina doporučení v oblasti vzdělávací politiky se shoduje na tom, že je naopak žádoucí heterogenní skladba žáků/studentů a celkově co nejméně segregace ve vzdělávání.
Data Jako data nám slouží každoroční fotografování prvních tříd brněnských ZŠ, které se při pravidelně vysoké účasti škol koná již od roku 2006. Otázka sběru etnických dat. Poslední sčítání Romů, které na pokyn Úřadu vlády ČR provedly v roce 2017 obce. 2016: Sčítání romských dětí na základních školách na pokyn ministerstva školství Jednotky výzkumu jsou třídy (foto) od roku 2006 do 2014.
Cíl příspěvku Mění se etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách v období 2006-2014? Liší se trend dle městských částí? Hlavní výzkumné otázky: Posiluje v čase etnická segregace škol na úrovni města Brna? Liší se (roste?) segregace dle podílu etnických dětí v městské lokalitě?
Teoretický kontext Segregace Tendence odklonu bílé majority od určitých škol (či rezidenčních čvrtí), v anglosaském světě pojmenovaný jako „white flight“. O tom jak tento trend vedl k rostoucí rasové segregaci černošských studentů viz Coleman (1975). Renzulli, L.A., & Evans, L. (2005) V českém kontextu: Svobodná volba školy přispívá k etnické segregaci škol či tříd (viz Nekorjak, Souralová, Vomastková, 2011).
rok Městská část 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Total Bohunice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3 22 Bosonohy 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Bystrc 3 4 4 4 4 3 3 3 3 3 3 37 Černovice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Chrlice 1 1 1 1 1 1 1 1 1 9 JMK 1 1 2 Jehnice 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Jih 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 22 Jundrov 2 2 2 2 2 2 2 2 2 1 2 21 Kohoutovice 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Komín 1 1 1 1 1 1 2 2 2 1 1 14 Kr.Pole 2 2 2 2 3 4 4 4 4 3 4 34 Líšeň 1 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3 38 Maloměřice+ Obřany 1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 15 Medlánky 1 1 1 1 1 1 6 N. Lískovec 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 21 Řečkovice 2 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 18 Sever 6 8 7 7 8 8 8 8 7 6 5 78 Slatina 1 1 2 2 2 2 2 2 1 1 1 17 St. Lískovec 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 33 Střed 8 10 12 12 13 13 13 13 12 12 12 130 Tuřany 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Venkov 1 2 2 5 Vinohrady 2 2 2 2 2 2 2 3 3 3 3 26 Žabovřesky 2 2 2 2 2 3 3 3 3 3 3 28 Žebětín 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 Židenice 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3 41 Total 50 62 64 65 67 68 68 69 66 61 63 703
Struktura vzorku V Brně je 29 MČ, chybí 4 odlehlé části (Ivanovice, Kníničky, Ořešín a Útěchov), na jejichž území se ZŠ nenacházejí a 2 městské části, kde se školy nefotily v celém období. Celkový počet analyzovaných případů byl 532 (v rámci škol pak různý počet tříd).
Proměnné Jednotka analýzy: škola Vysvětlovaná proměnná: - etnicita (2 kategorie: neromské dítě, romské dítě) Vysvětlující proměnné: - období (3 kategorie: 2006-2008, 2009-2011, 2012-2014) - městské části (počet kategorií: 23) - školy (62 škol) Použité analýzy: procentuální distribuce – absolutní etnická segregace (ovlivněna strukturními i segregačními mechanismy) log-lineární analýza – segregační mechanismy
Podíl romských prvňáků v Brně v letech 2006-2014
Podíl romských prvňáků v Brně podle městských částí (za roky 2006-2014)
Největší MČ
Vývoj průměrného počtu romských prvňáků podle městských částí v Brně mezi lety 2006-2014
Podíl romských prvňáků v Brně podle škol (za roky 2006-2014)
(ln) šance na přítomnost romských prvňáků podle škol mezi lety 2006-2014
Závěry V Brně dochází k segregaci škol dle městských částí (zde je ovšem hlavním vysvětlením residenční segregace). V etnicky smíšených MČ ovšem také pozorujeme segregaci mezi školami. Tato segregace - obzvláště v případě některých škol – v čase posiluje. Nejmarkantněji: Střed a Sever Další plánované analýzy: Mění se šance na přítomnost romských prvňáků po kontrole dle městských částí a dle pohlaví dětí (a co jiné etnické děti)? Souvisí vývoj etnické struktury s vývojem počtu a velikostí prvních tříd na brněnských základních školách?
Reference Coleman, J. S. et al. (1975). Trends in School Segregation. 1968-1973. Washington, D.C.: Urban Institute. Nekorjak, M., A. Souralová, K. Vomastková. (2011). Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, “romské školy” a reprodukce sociálně prostorových nerovností. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, vol.47, No. 4, pp. 657-680. Renzulli, L.A., & Evans, L. (2005). School choice, charter schools, and White flight . Social Problems, 52(3), 398-418. Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2016. Praha: Úřad vlády České republiky, 2017.
Děkuji za pozornost!