METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: Jazykové dovednosti
Základní stavební kámen výuky anglického jazyka Jazykové dovednosti Základní stavební kámen výuky anglického jazyka
LISTENING Listening (poslech) je jazyková dovednost, která pro žáka může být obtížná, pokud nejsou ukotveny fonetické dovednosti a znalosti. Porozumění listeningu je ovlivněno jazykovým vybavením učitele, dialektem rodilých mluvčích.
Základní rozdělení Receptive skills Productive skills Jazyková dovednost, kterou žák přijímá prostřednictvím poslechu nebo tichého čtení. Máme tedy dva druhy „receptive skills“: Listening Reading Productive skills Jazyková dovednost, kterou žák vytváří – produkuje. Rozlišujeme dva druhy „productive skills“: Speaking Writing
ZÁSADY PRO ROZVÍJENÍ POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ Před prvním poslechem motivovat žáky prezentací klíčových slov, mezinárodních výrazů, obrázků souvisejících s textem Fonetika klíčových slov a frází Seznámit žáky s cílem daného poslechu
ZÁSADY PRO ROZVÍJENÍ POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ 1. poslech – porozumění pro získání rámcového porozumění – listening for a gist 2. poslech - hledání specifických informací a porozumění jim Překonávat COPE – problémy s porozuměním pomocí klíčových slov . Vést žáky k NEPANIKAŘENÍ, pokud neporozumí hned napoprvé Klíčová slova a obtížnou slovní zásobu napsat na tabuli
ZÁSADY PRO ROZVÍJENÍ POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ Využití kontextuálních vazeb k rozvinutí porozumění Vysvětlit hovorové výrazy - Fonetika – důraz, rytmus, intonace
STRUKTURA VÝUKY POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ 1. PRE-LISTENING Seznámení žáků s cílem poslechu Motivace Key words – klíčová slova, fonetika
STRUKTURA VÝUKY POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ 2. LISTENING Listening for a gist – poslech pro získání rámcových informací Listening for a specific information – poslech pro získání specifických informací
STRUKTURA VÝUKY POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ 3. FEEDBACK Kontrola porozumění Controled, less controled, pair work, group work
PROBLÉMY SPOJENÉ SE ZÍSKÁVÁNÍM POSLECHOVÝCH DOVEDNOSTÍ Nedostatečná znalost slovní zásoby Málo procvičené a nedostatečně využité pre-listeningové aktivity Špatné technické vybavení (poškrábané CD, příliš tichý přehrávač) Dialekty rodilých mluvčích Špatný výběr poslechových materiálů Nedodržení fonetických pravidel