Informace z učebnice I..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doba temna Zimní král Povinná školní docházka Jan Jesenský Marie Terezie Císař Josef II. defenestrace Toleranční patent Rudolf IIRudolf II. Rábí Low robota.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
VY_12_INOVACE_Rů_I_14 Drama 2/2 - Národní divadlo Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Národní obrození 8. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
DUM II. / 19. významné osobnosti českých dějin
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Národní obrození Ivaniczová Ilona.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Jak se jmenuje píseň,která se stala naší hymnou?
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
ZŠ a MŠ Březno Monika Ulrychová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef II
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky VY_32_INOVACE_173
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_22_Osvícenství_obrození_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
České národní obrození
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
Manufaktury a první stroje
Revoluce v roce 1848 Revoluce v Rakousku.
Předmět: vlastivěda Ročník: V.
  Název materiálu: Čeští vynálezci Ročník: 5.
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_23_Buditelé_českého_národa_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Člověk a jeho svět Vlastivěda
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Informace z učebnice I.

Život poddaných - Poddaní to v této době neměli vůbec jednoduché – celé rodiny patřili mezi nevolníky - Vrchnost musela poddaným schvalovat téměř vše – studium, vyučení, svatbu. - Nevolník nesměl opustit své pole, nesměl ho ani prodat nebo koupit jiné - Nevolníci museli robotovat až 6 dní v týdnu, velkou část museli odevzdávat vrchnosti - Když nebyla sklizeň, museli na vojnu - Často vznikala povstání (rebelie) – končila většinou špatně pro nevolníky, byli tvrdě potrestáni

Blýskání na lepší časy V této době se začalo blýskat na lepší časy, protože se z Francie začaly šířit osvícenské myšlenky – Prostý člověk má mít stejná práva jako bohatý Tyto myšlenky prosazovala také Marie Terezie – zavedla stále vojsko, nechala postavit pevnosti, nařídila povinnou školní docházku, zřídila školy, zavedla, že daně odváděla také vrchnost, zkrátila robotu Její syn Josef II. pokračoval v osvícenských myšlenkách – zrušil nevolnictví, vydal toleranční patent, založil nové nemocnice, chudobince a sirotčince, zrušil protižidovská opatření

Obrození českého jazyka Marie Terezie a Josef II. chtěli vytvořit silný stát – zřídili nové úřady, vzdělávali úředníky - v rakouské říši se mluvilo několika jazyky – převážně němčinou – to způsobilo problémy v domluvě v armádě a na úřadech - němčina byla řečí vrchnosti, vzdělanců a měšťanů – Josef II. zavedl němčinu jako jedinou úřední řeč - česky mezi sebou mluvili prostí lidé především na vesnicích - po zrušení nevolnictví začali chlapci z venkova studovat ve městě – studovali česká jazyk, kulturu i dějiny – říkalo se jim vlastenci – vystupovali na obranu své české vlasti. - začaly se psát knihy na obranu českého jazyka, knihy se překládaly, bylo založeno české knihkupectví – Česká expedice - k šíření češtiny přispívalo i divadlo nebo loutkaři – V Praze divadlo Bouda

Buditelé českého národa - z prvních vlastenců se stali národní buditelé – věděli, že jen vzdělaný národ může lépe pracovat a žít. - činnost buditelů byla různá- psali knihy, skládali básně, psali povídky, divadelní hry nebo romány - první buditelé byli – Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký - bylo založeno národní muzeum - oblíbené bylo divadlo – hry oslavovaly naší minulost, vybízely český národ - Josef Kajetán Tyl napsal hru Fidlovačka, k ní složil hudbu František Škroup – v této hře byla poprvé zpívána píseň Kde domov můj - Čechům se tato píseň líbila, později se stala národní hymnou

Vynálezy mění svět po zrušení nevolnictví odcházeli vesničané do měst a hledali práci - nacházeli ji v manufakturách – zde pracovalo mnoho dělníků, nikdy nevyráběli celý výrobek sami - stroje v manufakturách poháněla vodní kola, později parní stroj - pára měla v této době velký význam – vznikla parní lokomotiva, parník první parní loď u nás sestrojil Josef Božek, který převedl také parní automobil - lodní šroub vynalezl Čech Josef Ressl - bleskosvod sestrojil opět Čech Prokop Diviš - ruchadlo vynalezli bratranci Veverkové - vynálezy změnily život, vznikala nová povolání