Zlomky a desetinná čísla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Dělení desetinným číslem Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_06_Matematika pro 7.ročník_Opakování na čtvrtletní práci - 2.čtvrtletí Téma: Opakování na čtvrtletní.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Výukový materiál pro 6.ročník
Funkce sinus a kosinus Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Výukový materiál pro 8.ročník
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
Poměr.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
zpracovaný v rámci projektu
Neguj výroky. Urči jejich pravdivostní hodnotu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číselné soustavy a kódy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Zlomky Složené zlomky..
Poměr v základním tvaru.
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Stavební fakulta ČVUT, B407
Procenta - úvod Název : VY_32_inovace_01 Matematika – procenta úvod
8 SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Poměr v základním tvaru.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Autor: Mgr. Kateřina Nekvindová
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DESETINNÁ ČÍSLA DESETINNÉ ZLOMKY
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Početní operace se složenými zlomky
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Informatika – Základní operace s buňkami
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Lomené algebraické výrazy
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Matematika – 7. ročník *

Zlomky a desetinná čísla Zlomky i desetinná čísla vyjadřují část celku. 𝟏 𝟐 𝟓 𝟏𝟎 = = 0,5 A tudíž i desetinným číslem Vybarvenou část celku umíme vyjádřit jak zlomkem Tak desetinným zlomkem

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Platí tedy: 𝟏 𝟐 = 𝟎,𝟓 Zlomková čára je jiná forma zápisu dělení. Můžeme ji tedy nahradit znakem operace dělení. 𝟏 𝟐 = 𝟏 :𝟐= 𝟎 , 𝟓 𝟏𝟎 𝟎 Zlomek převádíme na desetinné číslo tak, že čitatel dělíme jmenovatelem. *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Každý zlomek se dá zapsat jako dělení a po vydělení tedy jako desetinné číslo. 𝟐 𝟓 = 𝟑 𝟒 = 𝟐 :𝟓= 𝟎 , 𝟒 𝟑 :𝟒= 𝟎 , 𝟕 𝟓 𝟐𝟎 𝟑𝟎 𝟎 𝟐𝟎 𝟓 𝟖 = 𝟎 𝟓 :𝟖= 𝟎 , 𝟔 𝟐 𝟓 𝟓𝟎 𝟐𝟎 𝟒𝟎 𝟎 *

Perioda je číslo, či skupina čísel, které se stále opakují. * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Ne každé dělení však má ukončený desetinný rozvoj (má nenulový zbytek). 𝟏 𝟑 = 𝟏 :𝟑= 𝟎 , 𝟑 𝟑 𝟑 𝟑 𝟑 𝟏𝟎 𝟏𝟎 Při převodu zlomku na desetinné číslo vychází neukončený desetinný rozvoj, tzv. „perioda“. 𝟏𝟎 𝟏𝟎 𝟏𝟎 𝟏𝟎 Perioda je číslo, či skupina čísel, které se stále opakují. *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Ne každé dělení však má ukončený desetinný rozvoj (má nenulový zbytek). 𝟏 𝟑 = 𝟏 :𝟑= 𝟎 , 𝟑 𝟑 𝟑 𝟑 𝟑 … =𝟎, 𝟑 𝟏𝟎 𝟏𝟎 Periodu označujeme buď třemi tečkami nebo častěji vodorovnou čárkou na číslicí či skupinou číslic Periodu označujeme buď třemi tečkami 𝟏𝟎 𝟏𝟎 𝟏𝟎 𝟏𝟎 *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Ne každé dělení však má ukončený desetinný rozvoj (má nenulový zbytek). 𝟓 𝟏𝟏 = 𝟓 :𝟏𝟏= 𝟎 , 𝟒 𝟓 𝟒 𝟓 𝟒 … =𝟎, 𝟒𝟓 𝟓𝟎 𝟔𝟎 𝟓𝟎 𝟔𝟎 𝟓𝟎 𝟔𝟎 *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla 𝟐 𝟕 = 𝟐 :𝟕= 𝟎 , 𝟐 𝟖 𝟓 𝟕 𝟏 𝟒 𝟐 =𝟎, 𝟐𝟖𝟓 𝟕𝟏𝟒 𝟐𝟎 𝟔𝟎 𝟒𝟎 𝟓𝟎 𝟏𝟎 𝟑𝟎 𝟐𝟎 *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Každé desetinné číslo se dá zapsat jako desetinný zlomek, tedy zlomek, který má ve jmenovateli 10, 100, 1000, ... 𝟑 𝟏𝟎 𝟑 𝟔𝟕 𝟏𝟎𝟎 𝟔𝟕 𝟐𝟑𝟏 𝟏 𝟎𝟎𝟎 𝟐𝟑𝟏 𝟎,𝟑= 𝟎,𝟔𝟕= 𝟎,𝟐𝟑𝟏= Desetinné číslo převedeme na tvar zlomku tak, že do čitatele zlomku napíšeme číslo bez desetinné čárky Desetinné číslo převedeme na tvar zlomku tak, že do čitatele zlomku napíšeme číslo bez desetinné čárky, do jmenovatele napíšeme jedničku a tolik nul, kolik desetinných míst bylo za desetinnou čárkou. *

Zlomky a desetinná čísla * 16. 7. 1996 Zlomky a desetinná čísla Pokud není zlomek po převedení z desetinného čísla v základním tvaru, je třeba ho vykrátit 𝟒 𝟏𝟎 = 𝟐 𝟓 𝟎,𝟒= 𝟕𝟐 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏𝟖 𝟐𝟓 𝟎,𝟕𝟐= 𝟑𝟕𝟓 𝟏 𝟎𝟎𝟎 = 𝟕𝟓 𝟐𝟎𝟎 = 𝟏𝟓 𝟒𝟎 = 𝟑 𝟖 𝟎,𝟑𝟕𝟓= *

Převeďte zlomky na desetinná čísla: 𝟎,𝟏𝟔 𝟎,𝟕 𝟎,𝟏𝟐𝟓 𝟎,𝟔 𝟎,𝟑𝟓 𝟎,𝟏𝟖𝟕 𝟓 𝟎,𝟖𝟕𝟓 𝟎,𝟕𝟓 Zlomky a desetinná čísla Převeďte zlomky na desetinná čísla: 𝟑 𝟓 = 𝟕 𝟐𝟎 = 𝟏 𝟖 = 𝟑 𝟒 = 𝟕 𝟏𝟎 = 𝟕 𝟖 = 𝟒 𝟐𝟓 = 𝟑 𝟏𝟔 =

Převeďte desetinná čísla na zlomky v základním tvaru: 𝟓𝟑 𝟏𝟎𝟎 𝟏𝟐𝟑 𝟏 𝟎𝟎𝟎 𝟕𝟏 𝟏𝟎𝟎 𝟕 𝟏𝟎 𝟖𝟑 𝟏𝟎 𝟏 𝟐𝟎𝟕 𝟏𝟎𝟎 𝟖 𝟏𝟑𝟏 𝟏 𝟎𝟎𝟎 𝟔𝟐𝟕 𝟏𝟎𝟎 Zlomky a desetinná čísla Převeďte desetinná čísla na zlomky v základním tvaru: 𝟎,𝟕= 𝟖,𝟑= 𝟎,𝟕𝟏= 𝟔,𝟐𝟕= 𝟎,𝟏𝟐𝟑= 𝟖,𝟏𝟑𝟏= 𝟎,𝟓𝟑= 𝟏𝟐, 𝟎𝟕=

Převeďte zlomky na desetinná čísla: 𝟎,𝟖𝟓 𝟏𝟏,𝟓 𝟎,𝟒𝟖 𝟏,𝟔 𝟐,𝟖𝟕𝟓 𝟎,𝟏𝟐𝟓 𝟒,𝟓 𝟐,𝟕𝟓 Zlomky a desetinná čísla Převeďte zlomky na desetinná čísla: 𝟖 𝟓 = 𝟐𝟑 𝟖 = 𝟏𝟐 𝟐𝟓 = 𝟏𝟏 𝟒 = 𝟐𝟑 𝟐 = 𝟗 𝟐 = 𝟏𝟕 𝟐𝟎 = 𝟏 𝟖 =

Převeďte desetinná čísla na zlomky v základním tvaru: 𝟐𝟓 𝟖 𝟏𝟕 𝟐𝟎 𝟏𝟏 𝟐𝟓 𝟕 𝟒 𝟒𝟗 𝟐 𝟏𝟖 𝟐𝟓 𝟐𝟖 𝟓 𝟏 𝟓 Zlomky a desetinná čísla Převeďte desetinná čísla na zlomky v základním tvaru: 0,𝟐= 𝟎,𝟒𝟒= 𝟓,𝟔= 𝟏,𝟕𝟓= 𝟎,𝟖𝟓= 𝟎,𝟕𝟐= 𝟑,𝟏𝟐𝟓= 𝟐𝟒,𝟓=

Převeďte zlomky na desetinná čísla (označte periody) 𝟎, 𝟖𝟓𝟕 𝟏𝟒𝟐 𝟎, 𝟕 𝟎, 𝟐𝟕 𝟎,𝟒𝟏 𝟔 𝟎, 𝟎𝟕𝟔 𝟗𝟐𝟑 𝟎,𝟓 𝟑 𝟎,𝟖 𝟑 𝟎, 𝟔 Zlomky a desetinná čísla Převeďte zlomky na desetinná čísla (označte periody) 𝟐 𝟑 = 𝟑 𝟏𝟏 = 𝟓 𝟔 = 𝟓 𝟏𝟐 = 𝟕 𝟗 = 𝟖 𝟏𝟓 = 𝟔 𝟕 = 𝟏 𝟏𝟑 =

Zlomky a smíšená čísla shrnutí 𝟏 𝟐 = 𝟏 :𝟐= 𝟎 , 𝟓 𝟏𝟎 𝟎 𝟔𝟕 𝟏𝟎𝟎 𝟔𝟕 𝟎,𝟔𝟕= Zlomek převádíme na desetinné číslo tak, že čitatel dělíme jmenovatelem. 𝟏 𝟐 = 𝟏 :𝟐= 𝟎 , 𝟓 𝟏𝟎 𝟎 Desetinné číslo převedeme na tvar zlomku tak, že do čitatele zlomku napíšeme číslo bez desetinné čárky, do jmenovatele napíšeme jedničku a tolik nul, kolik desetinných míst bylo za desetinnou čárkou. 𝟔𝟕 𝟏𝟎𝟎 𝟔𝟕 𝟎,𝟔𝟕=