Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita
Předpoklady situace dvojí situovanost knižního trhu knižní trh a logika mediálního průmyslu knižní trh a logika uměleckého pole manažerská logika a literatura
Klíčové tendence mediálního průmyslu homogenizace globalizace marketizace digitalizace fragmentace
Homogenizace z hlediska vlastnictví z hlediska textů horizontální: propojení nakladatelství Albatros Media Group Euromedia Group vertikální: propojení distribuce, knihkupectví, nakladatelství AMG, EMG přibližování?: nakladatelství ve výhradní distribuci Kosmasu kombinování z hlediska textů rozpuštěné profily, přeplněné niky (severská krimi, erotická literatura, young adult) ambivalence plánování
Globalizace z hlediska producenta z hlediska textů nadnárodní koncerny (EMG – Bertlesmann, J+T, Moba – Bastei Lübbe) otevření nových trhů (ale výhodné hlavně pro knihy v angličtině…) ostřejší a větší konkurence (ochota čekat na překlady x jazyková kompetence; formálně profesionalizace) z hlediska textů globální bestsellery, standardizace vyprávění, rehabilitace žánrové literatury
Marketizace z hlediska producenta kniha je produkt, ale specifický slevové vs. literárně-kulturní akce dobré knihy se neprodají samy (rozdíl 90. léta – současnost) propagace je nutná minimálně z důvodu obrovské konkurence jiných mediálních textů/způsobů, jak trávit volný čas propagace je vnucování se?! kniha je velmi nešťastný produkt k propagaci lineární text levná v porovnání s náklady na propagaci tiché čtení
Digitalizace orientující otázky spíš než „elektronické nahradí tištěné“ (mezi sebou soupeří jednotlivé tituly, nikoli formy vydání) tyto: jak se mění proces práce s knihou: redakční rutiny, tisk, propagace, distribuce, prodej jak se mění texty: renesance povídky, změna žánrové hierarchie, product placement v literatuře jak se mění čtenářské praxe (Eco: lze číst na čtečce Vojnu a mír?, atp.)
Digitalizace a redakce nedůvěra, nicméně… rychlost komunikace práce s rukopisy korektury vysázení textu tisk digitální tisk print on demand
Digitalizace a distribuční kanály tištěné knihy výhradní distribuce POD elektronické knihy nedůvěra (vykazování prodejů) exkluzivní distribuce, zlaté klece (e-knihy Albatros Media Group pouze na Ereading.cz, e-knihy Euromedia Group pouze na ebux.cz, Velký knižní čtvrtek Kosmasu.cz bere jen knihy s výhradní distribucí) noví hráči: Alza.cz, Mall.cz, Czc.cz, Google Play… čekání na Amazon
Digitalizace a propagace D2C model sociální sítě, blogy, komunity, opinion leadeři product placement v literárním průmyslu doporučování knih, práce s metadaty
Digitalizace a prodej e-shopy nakladatelství newslettery vs. ediční plány
E-books vanilla e-books x enhanced e-books
Děkuji za vaši pozornost.