Fyzická geografie Zdeněk Máčka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Agroekologie Pedologie
Katedra pedologie a ochrany půd
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
Zpracoval: Štěpán Sýkora a Lukáš Humplík.  svrchní část zemské kůry  je prostoupená vodou, vzduchem, a organismy  vzniká procesem pedogeneze pod vlivem.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie podzim 2008
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Pedologie Nauka o půdách.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

Fyzická geografie Zdeněk Máčka Lekce 9 Globální půdy

1. Půda a pedosféra Půda = je vodou, vzduchem a organismy prostoupená svrchní vrstva zemské kůry, která se vyvíjí pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn mineralogických a organických látek, morfologicky organizovaná a poskytující přírodní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Pedosféra = soubor všech půd Země, který se vyvinul na styku litosféry, atmosféry, hydrosféry a biosféry.

2. Půdotvorné faktory Matečná hornina Klima Organizmy Reliéf Čas

3. Stavební složky půdy Pevná + kapalná + plynná fáze. Složky pevné fáze půdy: minerální podíl, organický podíl. Složky organického podílu půdy: kořeny rostlin, edafon, humus.

Minerální podíl půdy Primární minerály – silikáty. Sekundární minerály – jílové minerály, oxidy a hydroxidy (Si; sesquioxidy – Fe, Al). Příklady sekundárních minerálů: hematit Fe2O3 limonit FeO(OH) . n H2O goethit FeO(OH) gibbsit Al(OH)3

Půdní voda Zdroj a ztráty půdní vody

Fyziologický výpar (transpirace)

Půdní hydrologické konstanty Plná vodní kapacita Bod vadnutí Dostupná vodní kapacita

4. Půdní vlastnosti Zrnitost Barva Sorpční schopnost Půdní reakce Struktura

Textura a barva půdy Zrnitost (textura) Základní zrnitostní frakce: jemnozem: jíl (< 0,002 mm), prach (0,002 – 0,02 mm), písek (0,02 – 2 mm). Barva Faktory ovlivňující barvu půdy: matečná hornina, půdotvorné procesy. Barvící složky půdy: humus, sesquioxidy.

Půdní druh Označení půdy Obsah hrubého jílu (< 0,01 mm) (%) skupinové jednotlivé lehká písčitá 0 - 10 hlinitopísčitá 10 - 20 střední písčitohlinitá 20 - 30 hlinitá 30 - 45 těžká jílovitohlinitá 45 - 60 jílovitá 60 - 75 jíl > 75

Půdní koloidy Půdní koloidy = nepravé roztoky; disperzní systémy s velikostí rozptýlených částic 10-7 až 10-9 m. Látkové složení půdních koloidů: humus, jílové minerály, sesquioxidy. Půdní výměnná sorpce → sorbované ionty (Ca2+, Mg2+, K+, Na+, NH4+).

Půdní reakce Výměnné pH (KCl) Reakce < 4 velmi silně kyselá 4,1 – 4,5 silně kyselá 4,6 – 5,2 kyselá 5,3 – 6,4 slabě kyselá 6,5 – 7,4 neutrální 7,5 – 8,3 zásaditá > 8,4 silně zásaditá

Struktura půdy Půdní agregáty Tmelící látky agregátů: např. jílové minerály, sesquioxidy, humus, Ca. Typy půdních struktur: sypká, souvazná, agregátová, segregátová.

5. Pedogeneze Půdotvorné faktory → pedogenetické procesy → půdní horizonty, půdní profil, půdní typy. Základní třídy půdních horizontů: organické, minerální. Diagnostické znaky půdních horizontů: např. mocnost, barva, textura, struktura, obsah humusu, …

Základní půdotvorné procesy Akumulační Erozní Translokační Transformační

6. Klasifikace půd Světové klasifikační systémy půd: Česká republika: FAO/UNESCO – hlavní půdní skupiny (28) → půdní jednotky (153), půdní mapa světa (1:5 000 000) US Soil taxonomy (soil orders) Česká republika: Taxonomický klasifikační systém půd (15) Doplnit počet jednotek v americkém a našem půdním systému

Půdní klasifikace FAO/UNESCO Organické půdy Histosoly Minerální půdy Anthrosoly Andosoly Arenosoly Vertisoly Fluvisoly Gleysoly Leptosoly Regosoly Cambisoly Plinthisoly Ferralsoly Nitisoly Acrisoly Alisoly Lixisoly Solončaky Solonce Gypsisoly Calcisoly Kaštanozemě Černozemě Phaeozemě Greyzemě Luvisoly Podzoluvisoly Planosoly Podzoly