Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Očkování cestovatelů Milan Trojánek 1. infekční klinika 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze Klinika infekčních, parazitárních a tropických.
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
 chorobný stav, při kterém dochází k postižení hostitelského makroorganismu prostřednictvím parazit  inaparantní infekce- skrytá infekce bez typických.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STUDIE A ANALÝZA ŽIVOTNÍHO STYLU A ZDRAVÍ MLÁDEŽE V KRAJI VYSOČINA MUDr. Stanislav Wasserbauer Zdravá vysočina, o.s. a Státní zdravotní ústav ve spolupráci.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF
Senzory pro EZS.
Základní mikrobiologický rozbor vody
MUDr. Miroslava Zavřelová Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola, Hradec Králové
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Vitamíny rozpustné ve vodě
Kontrola prostředí a sterility
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
Lékařská orální mikrobiologie I VLLM0421p
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. ZL 24.2.2015

Patogenita (choroboplodnost) = schopnost mikroba poškozovat a vyvolat onemocnění infekciozita = schopnost vyvolat infekci → infekce = širší termín než onemocnění Při onemocnění jsou chorobné příznaky (infekce je manifestní) Infekce ale může probíhat bez příznaků (inaparentní infekce) Kromě infekcí mohou mikroby vyvolávat i otravy z potravin

Infekce (nákaza) Definice infekce není snadná Infekce = stav, kdy původce nákazy čili etiologické agens infekce pronikne do organismu a množí se v něm, případně se usadí na tělesných površích a nepříznivě na nich působí  Kolonizace = osídlení povrchu těla mikrobem nepatogenním (případně i patogenem, který tam ale nevyvolává chorobné příznaky)

Historie nauky o infekcích – I Leviticus (III. kniha Mojžíšova) – zákaz vepřového Karanténa (40 dnů, termín ze středověku) – mor Fracastoro (1485-1553): „De contagione“ 1676 van Leeuwehoek – první pozoroval bakterie 1838 Schönlein – plíseň v kštici při favu 1850 Davaine – bakterie u ovcí s anthraxem 1857 Pasteur – mikroby → kazí víno a pivo 1865 Villemin – mikroskopicky: bakterie u tbc 1869 Pasteur – parazité u bource morušového 1876 Lister – antisepse → „velké“ operace 1876 Robert Koch a Louis Pasteur – anthrax

Historie nauky o infekcích – II Hippokratova fyziologická téze: Choroba (každá, tedy i infekční) = důsledek jistých nedostatků organismu Pasteurova a Kochova mikrobiální antitéze: Příčinou infekční choroby je mikrob Ekologická syntéza: = syntéza fyziologické téze a mikrobiální antitéze → za vznik infekční choroby odpovídají: mikrob, hostitel a prostředí

Kochovy postuláty Určitý mikrob je etiologickým agens, pokud je přítomen ve všech případech choroby a jeho rozložení v těle odpovídá pozorovaným poškozením; je z hostitele vypěstován a v čisté kultuře udržován po několik generací; takto vypěstovaným mikrobem lze napodobit onemocnění na jiném hostiteli; je opět izolován z pokusně infikovaného hostitele.

Vztah mikrob  hostitel Je dynamický a je ovlivňován prostředím: mikrob hostitel prostředí Onemocnění není pravidlem – pro mikroba bývá výhodnější pokojné soužití Přesto se hostitel mikroba snaží zbavit – zničit, odstranit nebo aspoň lokalizovat

Patogenita – vlastnost druhová Patogenita se týká druhu – závisí jak na druhu mikroba, tak na druhu hostitele Určitý druh mikroba je patogenní pro určitý druh hostitele, pro jiný druh může být nepatogenní Určitý druh hostitele je vůči určitému druhu mikroba vnímavý, vůči jinému druhu mikroba může být rezistentní – může mu odolávat

Patogeny primární a oportunní Patogeny primární (obligátní) → onemocnění i u jinak zdravých jedinců: hlavně původci klasických nákaz (záškrt, břišní tyf, mor, kapavka, tetanus, chřipka, spalničky atd.) Patogeny oportunní (fakultativní) → nemoc vzniká jen za jistých podmínek či při jisté dispozici; obvykle jde o příslušníky normální flóry; ti vyvolají nemoc jen tehdy, když se dostanou na jiné místo těla nebo když se sníží obranyschopnost jedince

Patogenita přirozená a experimentální – příklady Mikroby přirozeně patogenní pro člověka i zvířata: Staph. aureus, Francisella tularensis, Clostridium botulinum, v. vztekliny, v. klíšťové encefalitidy Mikroby patogenní pro zvíře jen v pokusu: Bacillus anthracis, Streptococcus pneumoniae, Clostridium tetani – myš Mycobacterium tuberculosis, rickettsie – morče Treponema pallidum, v. herpes simplex – králík Mikroby patogenní pouze pro člověka: Neisseria gonorrhoeae, Haemophilus ducreyi Mikroby pro člověka nepatogenní: naprostá většina půdních a vodních mikrobů

Typický oportunní patogen: Oportunní patogeny – I Typický oportunní patogen: Escherichia coli Součást normální flóry tlustého střeva (ale <1 %) Mimo střevo = patogen cystitidy, pyelonefritidy, urosepse cholecystitidy, peritonitidy infekce ran Při snížené obranyschopnosti (např. novorozenci): meningitidy průjmy (EPEC – serotypy O55, O111 aj.)

Oportunní patogeny – II Jiný oportunní patogen: Staphylococcus epidermidis Součást normální flóry pokožky a sliznic Mimo pokožku a sliznice = patogen infekce ran (i operačních: sternum, oko) cystitidy Při snížené obranyschopnosti: především infekce krevního řečiště u osob s i.v. katétry, implantáty aj. pomůckami sepse u nedonošených novorozenců a u neutropeniků

Virulence Virulence = stupeň (míra) patogenity Virulence = vlastnost určitého kmene – patogenní druh může mít kmeny vysoce virulentní i téměř avirulentní Ukazatel virulence kmene: schopnost usmrcovat LD50 = 50% letální dávka (= množství mikroba, které usmrtí přesně ½ pokusných zvířat) Zesílení virulence: opakovanými pasážemi kmene (vysoce virulentní kmeny z pitevního materiálu) Atenuace = umělé oslabení virulence (atenuované kmeny slouží k přípravě očkovacích látek neboli vakcin)

BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Atenuace – příklad BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Výchozí kmen: Mycobacterium bovis – je méně patogenní pro člověka než Mycob. tuberculosis Vybraný kmen 12 let trápili na bramboru se žlučí, až ztratil většinu své virulence (je téměř avirulentní) U normálního novorozence BCG vyvolala infekční proces jen v místě podání (v pokožce), případně v regionální mízní uzlině Velmi vzácně – u novorozence imunodeficitního – může vyvolat generalizovanou infekci. Proto se přestalo s automatickým očkováním všech novorozenců, očkují se jen vybraní (např. z tbc rodin)

MIKROB obligátně oportunně Druh: patogenní patogenní nepatogenní Kmen: virulentní avirulentní Jedinec: citlivý nespecificky odolný nebo specificky imunní Druh: vnímavý rezistentní HOSTITEL

Tři složky patogenity a virulence Kontagiozita (nakažlivost) – schopnost přenášet se mezi hostiteli 2. Invazivita – schopnost vstoupit do hostitele schopnost množit se v něm = překonávat šířit se jím obranu 3. Toxicita – schopnost poškozovat hostitele

Kontagiozita – I Závisí na způsobu přenosu – zejm. na způsobu vylučování množství vylučovaných mikrobů vstupní bráně tenacitě mikroba – na jeho odolnosti vůči zevnímu prostředí minimální infekční dávce – na počtu mikrobů nutných k zahájení infekce chování hostitele – zneužití obranných reflexů

Kontagiozita – II Způsob vylučování: nakažlivé jsou nejen respirační sekrety a průjmová stolice, ale i všechen ostatní biologický materiál břišní tyf – proč je Salm. Typhi pro okolí nebezpečnější v ledvinách než ve žlučníku? (→ moč × stolice!) Množství vylučovaných mikrobů: 102 virionů/1 nakaženou respirační epitelii → 109 virionů/ml sekretu Vstupní brána: obecně sliznicemi proniká infekce snáz než pokožkou (laboratorní respir. infekce virem kl. encefalitidy: )

Kontagiozita – III Tenacita mikrobů (stabilita v prostředí) Odolné: spory bakterií (Bacillus anthracis), cysty prvoků (Giardia lamblia), vajíčka helmintů (Taenia saginata) Choulostivé mikroby spoléhají na: přímý přenos (zejména pohlavním stykem – gonokoky, treponemata) biologické vektory (klíšťata, komáry – borrelie, arboviry) přenos vodou (leptospiry, shigely)

Kontagiozita – IV Infekční dávka vysoká: V. cholerae, salmonely – cca 108 buněk obecně: vždy nutná u imunního jedince nízká: shigely 102 buněk gonokoky, Mycob. tuberculosis 101 Coxiella burnetii (Q-horečka) 100 (!) Chování jedince Zneužití obranných reflexů jako jsou kašel, kýchání, průjem Cílená změna chování: Toxoplasma gondii – infikovaní potkani ztrácejí strach z koček (aby parazit mohl ve střevě kočky dokončit svůj životní cyklus)

Invazivita – vstup do hostitele Nejčastěji skrze sliznice, méně často kůží Někdy vstupu předchází kolonizace = překonání konkurence komenzálů Předpoklad úspěšného vstupu: schopnost adherovat (přilnout) na epitel pomocí adherenčních faktorů (např. fimbrií) penetrovat (pronikat) epitelem pomocí poranění penetračních faktorů vynucenou fagocytózou

Průnik do vnitřního prostředí – I Poraněním Trhlinkami v pokožce (S. aureus, Str. pyogenes, B. anthracis, F. tularensis, virus bradavic) Trhlinkami ve sliznici (T. pallidum, HBV, HIV) Pokousáním (v. vztekliny, P. multocida) Bodnutím členovce (arboviry, borrelie, malarická plasmodia aj.) Pomocí penetračních faktorů Lecithinasa (C. perfringens): povrch. membrána Hyaluronidasa (S. pyogenes): mezibuněčný tmel

Průnik do vnitřního prostředí – II Vynucenou fagocytózou Pomocí invazinů měnících buněčný skelet Ipa (shigelly) internalin (L. monocytogeses) YadA (Y. enterocolitica) Zvlněním povrchu (ruffling) epitelií (salmonelly) Zatím neznámým mechanismem (legionelly, chlamydie)

Schopnost množit se in vivo Intracelulární množení výhodnější – v buňce spousta živin, ochrana před imunitou intracelulární parazité: mykobakteria, rickettsie, chlamydie, listerie, i salmonelly Extracelulární množení – zvl. v plasmě vadí protibakteriální látky (komplement, lysozym, protilátky), ale především málo volného železa (laktoferin, transferin), k získání Fe si bakterie tvoří siderofory, hemolyziny vysoká teplota (M. leprae, M. haemophilum)

Schopnost šířit se organismem Infekce lokální (rýma, salmonelóza, kapavka) Infekce systémové (chřipka, meningitida) Infekce generalizované (spalničky, břišní tyf, výjimečně i infekce lokální a systémové) Způsob šíření: lymfou krví per continuitatem podél nervů (podrobněji v přednášce o patogenezi infekce)

Doporučená literatura Paul de Kruif: Lovci mikrobů Paul de Kruif: Bojovníci se smrtí Alarich: Medicina v županu Axel Munthe: Kniha o životě a smrti Prosím o další příklady beletrie v souvislosti s medicínou vůbec a mikrobiologií zvlášť. Tyto příklady, jakož i mikrobiologické vtipy a případné dotazy zasílejte na adresu mvotava@med.muni.cz Děkuji, že jste mne sledovali